Potentant rynku leasingu Akiem i i francuski start-up Taxirail podpisały list intencyjny w sprawie współpracy mającej na celu sfinalizowanie projektu Taxirail, czyli samobieżnych, lekkich pojazdów szynowych przeznaczonych do obsługi regionalnych, krótkich połączeń kolejowych. Akiem ma wnieść do tego przedsięwzięcia swoje wsparcie techniczne i finansowe.
Taxirail to zasilany bateryjnie lub hybrydowo autonomiczny pojazd szynowy, ważący niespełna 8 ton. Może jednorazowo przewieźć do 40 osób. Działa on z wykorzystaniem systemu sztucznej inteligencji. Pojazd powstał w ramach start-upu realizowanego przez Exid Concept & Développement. Testy pojazdu mają ruszyć pod koniec tego roku.
Jak informują jego twórcy, Taxirail powstał w celu obsługiwania tzw. małych linii na poziomie lokalnym, aby zastąpić część tras autobusowych transportem szynowym. Taxirail to nowa koncepcja pociągu autonomicznego, która ma umożliwić świadczenie usług transportowych przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów eksploatacji linii regionalnych.
fot. Exid Concept & Développement
Teraz do projektu Taxirail dołączył Akiem. Jak czytamy w komunikacie Taxirail, firma ma w szczególności służyć start-upowi swoją wiedza techniczną w zakresie taboru kolejowego, w końcowych fazach rozwoju produktu, a także w tworzeniu finansowania i ofert operacyjnych zintegrowanych dla organizatorów. Start-up planuje uruchomić swoich 200 pojazdów w ciągu 5 lat w ramach projektów z poszczególnymi regionami Francji.
– Partnerstwo to wzmacnia wiarygodność koncepcji kolei lekkiej, demonstrując zainteresowanie rynku naszym innowacyjnym rozwiązaniem. Wkład wiedzy specjalistycznej dużej firmy kolejowej, takiej jak Akiem, zapewnia przyszłym klientom know-how, a także daje szansę na międzynarodową działalność – powiedział, cytowany w komunikacie Régis Coat, prezes Taxirail i Exid Concept & Développement.
fot. Exid Concept & Développement
Akiem jest największym leasingodawcą na europejskim rynku lokomotyw. Posiada gamę ponad 600 lokomotyw eksploatowanych przez 65 klientów w kontynentalnej Europie oraz w Wielkiej Brytanii.
W kwietniu 2020 r. Akiem przejął brytyjską spółkę Macquarie European Rail (MER). Transakcja objęła 37 lokomotyw eksploatowanych przez 21 przewoźników towarowych i pasażerskich w Europie i w Wielkiej Brytanii, 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych wynajmowanych przez franczyzę kolejową Greater Anglia w Wielkiej Brytanii, 16 spalinowych zespołów trakcyjnych eksploatowanych przez franczyzę holenderską oraz 110 wagonów.