Partnerzy serwisu:
Biznes

Adamczyk ministrem infrastruktury? PiS nie potwierdza

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
27-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Według „Wprost" blisko objęcia teki ministra infrastruktury w nowym rządzie jest członek sejmowej komisji Andrzej Adamczyk (PiS). Partia nie potwierdza tej nominacji. Kolejny z członków komisji infrastruktury Jerzy Polaczek przedstawił „RK" najpilniejsze priorytety partii.

Według danych z 90% komisji wyborczych, Prawo i Sprawiedliwość zdobyło 37,7% głosów (232 mandaty). Potwierdzenie sondażowych wyników będzie oznaczać, że PiS samodzielnie sformuje rząd. Przed wyborami redakcja „Rynku Kolejowego" przeanalizowała program partii politycznych. Zapytaliśmy, jak widzą problemy infrastruktury przedstawiciele ugrupowań, które znajdą się w nowym sejmie. O tym jaką politykę transportową zamierza promować PiS i co sądzi na temat budowy dróg, kolei i energetyki największa partia opozycyjna piszemy TUTAJ. Jakie plany infrastruktury mają mniejsze partie? Odpowiedź znajdziesz TUTAJ.

Kto będzie zajmował się sprawami transportowymi w nowym sejmie w tej partii? Według informacji „Rynku Kolejowego", reelekcji praktycznie pewni są następujący posłowie z obecnej sejmowej Komisji Infrastruktury: zastępcy przewodniczącego Andrzej Adamczyk i Krzysztof Tchórzewski oraz członkowie Kazimierz Smoliński,  Piotr Król i Jerzy Polaczek. Ten pierwszy wskazywany jako kandydat do objęcia stanowiska ministerialnego. – Nie ma jeszcze nawet oficjalnych wyników, więc trudno dywagować na ten temat – mówi o ewentualnej nominacji dla Adamczyka Jerzy Polaczek. Chwali jednak Adamczyka jako „rzetelnego parlamentarzystę”.

Priorytetem koniec perspektywy finansowej UE

Co będzie priorytetem Prawa i Sprawiedliwości w obszarze kolei po ukonsytutowaniu się rządu? – Transport powinien być jednym z obszarów państwowego kompromisu różnych ugrupowań – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Polaczek, który był ministrem transportu w rządzie Kazimierza Marcinkiewicza. Jego zdaniem sfera ta podczas rządów Platformy Obywatelskiej była zaniedbana. – Przykładem jest bardzo niski poziom wykorzystania środków unijnych. Gdyby nie przesunięcie aż 7 mld złotych oraz przekierowania wewnętrzne, takie jak podniesienie dofinansowania czy zakup taboru, sytuacja byłaby dramatyczna – mówi Polaczek.

Kwestia zakończenia bieżącej perspektywy finansowej UE będzie jedną z pierwszych, którą chce się zająć partia, która – według sondaży – zdobyła bezwzględną większość. – Środki przeniesiono bez notyfikacji Komisji Europejskiej. Może to oznaczać wysokie kary dla Polski, więc jest to obiektywnie bardzo pilna sprawa – tłumaczy Jerzy Polaczek. Przypomnijmy: jak pisaliśmy w piątek, z przyznanych Polsce pieniędzy na inwestycje kolejowe na lata 2007-2013 udało się wydać tylko 61% – potwierdziła w odpowiedzi na interpelację europosła Tomasza Poręby unijna komisarz ds. rozwoju regionalnego Corina Cretu.

Będzie analiza sprzedaży PKP Energetyki

Drugą pilną sprawą jest dla PiS prywatyzacja PKP Energetyki. Były minister zapowiada analizę procesu sprzedaży. – Nie znam osób, poza minister Wasiak i zarządem PKP, popierających tę prywatyzację. To pogląd ekspercki, nie polityczny – mówi Polaczek. Czy ten proces można jeszcze cofnąć? Zdaniem Jerzego Polaczka możliwe są „różne rozwiązania”.

– Ja wystąpiłem do Komisji Europejskiej o nieuznanie tej transakcji – przypomina. Jego zdaniem wprowadzenie podmiotu zewnętrznego, a takim stała się PKP Energetyka, do procesu inwestycyjnego może poważnie zaburzyć proces przebudowy linii kolejowych. – Każda partia, która zgłaszała uwagi do procesu sprzedaży jako opozycja, przeanalizowałby sprawę po dojściu do władzy – mówi Polaczek.

Zapraszamy również do lektury wcześniejszych naszych artykułów „wyborczych”, które publikowaliśmy na portalach Rynek-Kolejowy.pl, RynekInfrastruktury.pl i Transport-Publiczny.pl. Zapraszamy do zapoznania się z opiniami kandydatów na temat:

  • Pożądana proporcja podziału środków UE na kolej i drogi – pytany o podział Jerzy Wilk podkreślił, że duża dysproporcja w podziale środków UE między kolei i drogi negatywnie wpływa na konkurencyjność transportu kolejowego. Aktualnie podział ten wynosi 60:40 na korzyść dróg.
  • Rozdzielenie MIR na mniejsze resorty – zdaniem przedstawicieli PiS Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju należałoby podzielić i odseparować infrastrukturę od polityki rozwojowej. Jeden z ankietowanych preferował jedynie zmianę nazwy.
  • Odkorkowanie centrów miast – PiS apeluje, by realizować inwestycje przenoszące ruch tranzytowy poza centra miast, a proponowane wprowadzenie opłat za wjazd do centrów miast nie wyleczy przyczyn powstawania korków.
  • Budowa Kolei Dużych Prędkości – wśród przepytanych kandydatów PiS pojawił się głos poparcia dla realizacji projektu KDP, co przełoży się na zwiększenie mobilności obywateli i tworzenie nowych miejsc pracy.
  • Budowa Centralnego Portu Lotniczego – PiS jest zdania, że należy stwarzać warunki do rozwoju PLL LOT i wstrzymać się z budową Centralnego Portu Lotniczego, by uniknąć problemów, jakie mają Niemcy z budową nowego lotniska dla Berlina.
  • Ustawa metropolitalna – istotne dla nowej rządzącej partii będzie wsparcie rozwoju aglomeracji, między innymi poprzez dobrze zorganizowany transport zbiorowy.
  • Program Budowy Dróg Krajowych – będący zdaniem PiS listą przedwyborczych życzeń PBDK nie sprzyja zrównoważonemu rozwojowi całego kraju, zaniedbując zwłaszcza wschodnią część Polski.
  • Konkurencja w kolejowych przewozach pasażerskich – PiS twierdzi, że Polska musi być przygotowana na otwarcie rynku i powinna dbać o rozwój przewoźników pasażerskich.
  • Przyszłość polskiej energetyki – PiS zamierza ratować polskie górnictwo i rozwijać sektor energetyczny, między innymi poprzez stworzenie dedykowanego mu Ministerstwa Energetyki.

Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

Innowacje

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

inf. pras 13 stycznia 2022

Ekologia pomaga kolei zmniejszyć presję cen prądu

Biznes

Zobacz również:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

100% akcji PKP Energetyki w rękach państwowej spółki PGE

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

Innowacje

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

inf. pras 13 stycznia 2022

Ekologia pomaga kolei zmniejszyć presję cen prądu

Biznes

Zobacz również:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

100% akcji PKP Energetyki w rękach państwowej spółki PGE

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5