Karelian Trains (spółka kolei rosyjskich i fińskich) zamówiła cztery pociągi dużych prędkości Alstoma do obsługi trasy Sankt Petersburg - Helsinki. Pojawią się one na torach w 2010 roku. Zamówienie ma wartość 120 mln euro. Projekt zostanie sfinansowany przez OKO Bank.
Celem jest zmniejszenie czasu przejazdu pomiędzy Helsinkami i Sankt Petersburgiem do trzech godzin (z obecnych pięciu i pół godziny). Planuje się uruchomienie czterech połączeń na tej trasie dziennie w obu kierunkach.
Oprócz zakupu odpowiedniego taboru, wymagane są również inwestycje związane z modernizacją infrastruktury kolejowej i to zarówno fińskiej, jak i rosyjskiej. Wszelkie formalności prawne związane z przekraczaniem granicy będą załatwiane na pokładzie pociągu, bez konieczności jego zatrzymywania.
Planuje się zakończenie przebudowy rosyjskiego odcinka torów na przełomie 2007 i 2008, a w Finlandii - odcinek Lahti-Luumäki w 2011 roku.
Poszczególne składy będą mogły rozpędzać się do prędkości 220 km/h. Będą miały siedem wagonów, mogących pomieścić razem 350 pasażerów. W ich skład wejdą wagony restauracyjne, business-class, przystosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych oraz dla pasażerów pragnących podróżować ze swoimi zwierzętami.
Ocenia się, że liczba pasażerów na trasie Helsinki - Sankt Petersburg potroi się w ciągu pięciu lat od uruchomienia kolei dużej szybkości. W zeszłym roku ok. 200 tys. pasażerów przebyło tę trasę.
W 2006 roku 337 tys. pasażerów podróżowało między Finlandią i Rosją, co oznacza 26-proc. wzrost w porównaniu z 2005 rokiem. Liczba ta zwiększyła się w tym roku - w okresie od stycznia do sierpnia wzrosła o 21 proc. Pośród tych pasażerów 60 proc. stanowili Rosjanie, a 29 proc. Resztę stanowiły osoby pochodzące z innych krajów europejskich, Azji i Ameryki Północnej.
Obecnie pociągi pomiędzy Helsinkami i Sankt Petersburgiem kursują dwa razy w ciągu dnia: fiński "Sibelius" i rosyjski "Riepin". Dodatkowo kursuje nocny pociąg "Tołstoj" z Moskwy.
* Fińskie Pendolino (fot. commons.wikimedia.org).