NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

25 kV na całej sieci? Massel: To banialuki

| Jakub Madrjas 21.03.2019 7,5k

25 kV na całej sieci? Massel: To banialuki
fot
Eksperci Europejskiego Forum Taborowego przyznają, że napięcie 25 kV AC jest bardziej zaawansowane niż stosowane w Polsce 3 kV DC. Zmiana napięcia w całym kraju jest jednak zupełnie nierealna.
Budzącym największe emocje tematem debaty o przyszłości rynku podczas Europejskiego Forum Taborowego okazała się kwestia zmiany napięcia sieci trakcyjnej w Polsce na 25 kV prądu zmiennego. Partner ZDG TOR, Tadeusz Syryjczyk wskazał, że górną granicą możliwości sieci 3 kV jeśli chodzi o prędkość jest 250 km/h. W związku z czym linia Ygrek powinna być elektryfikowana w bardziej efektywnym systemie 25 kV AC. Jednak już dla Centralnej Magistrali Kolejowej zmiana napięcia nie jest oczywista – nie mówiąc o reszcie sieci.

Groźba rozkawałkowania sieci

Jak wskazał Syryjczyk, długotrwały proces zmiany napięcia na sieci w Polsce (a niemożliwe jest przeprowadzenie go szybko) rozkawałkuje sieć. Dwa systemy napięcia spowodują, że nie będzie można korzystać z objazdów na czas zamknięcia jakiejś linii. – W krajach, w których są dwa systemy dużo pociągów jeździ „pod drutami” dieslem – zauważył.

– To pomysł umiarkowanie utopijny – podsumował Syryjczyk, wyliczając, że konieczna byłaby nie tylko zmiana całej sieci trakcyjnej, ale też do podstacji 25 kV trzeba doprowadzić wyższe napięcie z energetyki zawodowej oraz zamówić inny tabor. – Trzeba uwzględnić wszystkie koszty i korzyści ze zmiany systemu. Jeśli zmiana zwróci nam się w 10-15 lat, to dobrze. Ale jeśli to będzie 30 lat, to dajmy sobie spokój, to zbyt długi horyzont na wydatki kapitałowe – podsumował, dodając, że nie wiadomo jak będzie wyglądać technologia kolejowa za trzy dekady. Z takiego założenia wyszli Brytyjczycy, rezygnując z elektryfikacji linii i stawiając na rozwój technologii wodorowych.

„To banialuki”

Jeszcze bardziej stanowczo na ten temat wypowiedział się zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa dr inż. Andrzej Massel. – To banialuki. Jeśli ktoś uważa, że zmiana napięcia na całej sieci jest możliwa, to świadczy o tym, że nie wie co mówi – stwierdził Massel. Były wiceminister popiera budowę nowych odcinków sieci w ramach projektu CPK, co pozwoli poprawić jej funkcjonalność i mogą one mieć system zasilania 25 kV – pod warunkiem zastosowania taboru dwusystemowego. Jednak zmiana napięcia na całej sieci jest jego zdaniem niemożliwa (w opracowaniu Instytutu Kolejnictwa, które przytaczaliśmy w „RK” można było znaleźć astronomiczną kwotę podobnej inwestycji, którą oszacowali dla swojej kilkukrotnie mniejszej sieci Holendrzy – przyp. JM).

Robert Komar z Kolei Litewskich przypomniał, że linia Rail Baltica (której pierwszy element już na Litwie otwarto) będzie elektryfikowana w systemie 25 kV. Dla krajów bałtyckich niepokojąca jest niepewność dotycząca ewentualnej zmiany napięcia na 25 kV w Polsce – choćby w kontekście zakupu taboru do obsługi połączeń Warszawa – Tallinn.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5