Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

170 lat Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-06-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ms, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
170 lat Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej
Właśnie mija 170 lat od momentu, gdy po torach pierwszej linii kolejowej w Królestwie Polskim pojechał pociąg. Patronat nad uroczystościami jubileuszowymi objęła Szybka Kolej Miejska, która również świętuje swój mały jubileusz – 10-lecie istnienia.

– Na powstanie kolei złożył się wysiłek całego pokolenia doskonałych inżynierów, często prekursorów budowy kolei na świecie, którzy na ziemie Królestwa Polskiego przybyli z różnych zaborów. Projektant i budowniczy Wiedenki, Stanisław Wysocki, to postać wielkiego formatu – powiedział Marek Moczulski, miłośnik kolei, który lata temu odnalazł grób inżyniera Wysockiego na Powązkach i wraz z innymi miłośnikami kolei zajął się jego renowacją.

– Pierwszy dworzec tak naprawdę powstał na peryferiach Warszawy, ale zarazem spowodował gwałtowne ciążenie miasta w kierunku południowym – powiedział podczas spotkania poświęconemu jubileuszowi 170-lecia Drogi Warszawsko–Wiedeńskiej Jarosław Zieliński, varsavianista.

– Powstanie kolei spowodowało gwałtowny rozwój Warszawy, w okolicy dworca, zlokalizowanego w miejscu dzisiejszej Warszawy Śródmieście, powstały hotele i najbardziej reprezentacyjne kamienice Warszawy, które zresztą, w przeciwieństwie do Dworca Warszawsko-Wiedeńskiego, przetrwały – dodał Zieliński, przypominając, że powstanie kolei na terenie Królestwa Polskiego, także w kierunku wschodnim, było przyczynkiem do powstania m.in. największej w tej części Europy warszawskiej stalowni.

Pierwszy odcinek toru drogi żelaznej, na odcinku z Warszawy do Grodziska, oddano do eksploatacji 14 czerwca 1845, dzień później rozpoczęło się regularne kursowanie pociągów z pasażerami. Całą budowę linii, o długości 327 kilometrów, zakończono 1 czerwca 1848 roku, doprowadzając budowę do stacji w Maczkach („Granica”).

– Co ciekawe, zanim otworzono linię toczono dyskusję, czy budować ją pod trakcję konną, czy parową. Na szczęście zwyciężyła ta druga opcja –  powiedział Andrzej Paszke z Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.

Z okazji 170-lecia istnienia Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, specjalny numer poświęcony jubileuszowi wydała warszawska Stolica. Jej sponsorem jest świętująca 10-lecie swojego istnienia stołeczna Szybka Kolei Miejska.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej w mieście: Warszawska SKM przykładem dobrego wykorzystania

Zintegrowany transport

Kolej w mieście: Warszawska SKM przykładem dobrego wykorzystania

Roman Czubiński 12 maja 2025

SKM Warszawa: Od jednej krótkiej linii do prężnej sieci

Pasażer

SKM Warszawa sprzedaje 14WE. Znamy cenę minimalną

Tabor i technika

SKM Warszawa: Unieważniony przetarg na P5 19WE. Wkrótce nowy

Tabor i technika

Modertrans i PTS naprawią Elfy SKM Warszawa

Tabor i technika

Modertrans i PTS naprawią Elfy SKM Warszawa

Roman Czubiński 15 lipca 2024

Pociągi SKM Warszawa wracają na swoje stałe trasy

Infrastruktura

Pociągi SKM Warszawa wracają na swoje stałe trasy

Michał Szymajda 06 czerwca 2024

Zobacz również:

Kolej w mieście: Warszawska SKM przykładem dobrego wykorzystania

Zintegrowany transport

Kolej w mieście: Warszawska SKM przykładem dobrego wykorzystania

Roman Czubiński 12 maja 2025

SKM Warszawa: Od jednej krótkiej linii do prężnej sieci

Pasażer

SKM Warszawa sprzedaje 14WE. Znamy cenę minimalną

Tabor i technika

SKM Warszawa: Unieważniony przetarg na P5 19WE. Wkrótce nowy

Tabor i technika

Modertrans i PTS naprawią Elfy SKM Warszawa

Tabor i technika

Modertrans i PTS naprawią Elfy SKM Warszawa

Roman Czubiński 15 lipca 2024

Pociągi SKM Warszawa wracają na swoje stałe trasy

Infrastruktura

Pociągi SKM Warszawa wracają na swoje stałe trasy

Michał Szymajda 06 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij