NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

160 km/h z Krakowa do Rzeszowa niewykorzystane przez przewoźników

| Dominik Lebda 25.07.2017 14,3k

160 km/h z Krakowa do Rzeszowa niewykorzystane przez przewoźników
Fot. PKP PLK
Tylko jedna para pociągów pomiędzy Krakowem a Rzeszowem wykorzystuje możliwości infrastruktury kolejowej uzyskane dzięki modernizacji za kilka miliardów złotych. Ani pociągi PKP Intercity, ani przyspieszone regionalne nie kursują 160 km/h.
Modernizacja linii kolejowej z podkrakowskiego Podłęża do Rzeszowa na większości odcinków zakończyła się w ubiegłym roku. PKP Polskie Linie Kolejowe umożliwiły poruszanie się pociągów z prędkością do 160 km/h – z wyjątkiem krótkich odcinków w obrębie Tarnowa i Sędziszowa Małopolskiego, gdzie prace torowe nadal trwają. Pomimo możliwości infrastrukturalnych, jedynym połączeniem kursującym z maksymalną możliwą prędkością 160 km/h jest jedna para Pendolino Rzeszów – Kraków – Gdynia.

Jedynymi racjonalnymi połączeniami, w przypadku których prędkość poruszania się na poziomie 160 km/h miałaby znaczący efekt, są pociągi ekspresowe, pospieszne czy przyspieszone. Zasadność prowadzenia przewozów z taką prędkością jest uwarunkowana m.in. liczbą postojów i odległości pomiędzy nimi. W wielu przypadkach trasowanie składów przyspieszonych czy pospiesznych na 160 km/h wymija się z celem m.in. ze względu na ekonomikę jazdy czy koszty – a to z uwagi na konieczność wprowadzenia podwójnej obsady maszynistów przy prędkości powyżej 130 km/h (na liniach bez sygnalizacji kabinowej).

Przyspieszone brakiem postojów

Na linii E30 Kraków – Tarnów Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne obsługują łącznie cztery pary pociągów przyspieszonych, w tym trzy wybiegające poza Tarnów (KMŁ „Dunajec” do Nowego Sącza; Regio „Jaskółka” do Piwnicznej, a w weekendy do Krynicy-Zdroju i KMŁ „Nikifor” do Krynicy-Zdroju). Na trasie pomiędzy Krakowem a Tarnowem pociągi te zatrzymują się tylko na stacjach: Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów, Podłęże, Kłaj, Brzesko Okocim, Bochnia i Tarnów Mościce. Tabor wykorzystywany do tych połączeń został wyprodukowany i zakupiony z warunkiem maksymalnej prędkości 160 km/h, ale pociągi KMŁ i PR kursują nie szybciej niż 130 km/h.

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, który jest organizatorem regionalnych przewozów kolejowych w woj. małopolskim, tłumaczy, że obecnie – ze względu na trwające prace modernizacyjne na terenie Małopolski, w tym na linii E30 – województwo małopolskie nie planuje wprowadzenia obsługi linii SKA3 pociągami kursującymi z prędkością 160 km/h.

– Takie rozwiązanie jest na chwilę obecną niemożliwe m.in. ze względu na zmniejszoną przepustowość linii i wydłużony czas jazdy w okresie planowanych remontów na odcinku Kraków-Podłęże. Dodatkowo przeprowadzone analizy wykazały, że uruchomienie w tym momencie pociągu z Krakowa do Tarnowa jadącego z taką prędkością dałoby oszczędność czasową zaledwie 4 minut – tłumaczy Tomasz Kobylański, Podinspektor z Biura Prasowego UMWM.

PKP Intercity pojedzie szybciej

Obok pociągów regionalnych zmodernizowana linia kolejowa z Krakowa do Rzeszowa obsługiwana jest przez pociągi PKP Intercity, głównie kategorii Intercity. Osiem par pociągów IC zestawionych jest ze zmodernizowanych wagonów przystosowanych do prędkości 160 km/h. Po trasie kursuje również jedna para EIP Rzeszów – Gdynia i składy Twoich Linii Kolejowych: TLK „Malinowski” Warszawa – Krynica-Zdrój, TLK „Przemyślanin” Świnoujście – Przemyśl i TLK „Karpaty” Gdynia – Przemyśl/ Zagórz/ Krynica-Zdrój (w sezonie letnik zastępcza komunikacja autobusowa za poc. TLK „Karpaty” Tarnów – Zagórz).

PKP Intercity w nowym rozkładzie jazdy 2017/2018 planuje zwiększenie prędkości maksymalnej pociągów InterCity pomiędzy Krakowem a Rzeszowem do 160 km/h. Przewoźnik tłumaczy, że obecnie wyższa prędkość nie wpłynęłaby znacząco na skrócenie czasu przejazdu.

– Wyższa prędkość spowodowałaby dłuższe postoje techniczne w celu krzyżowania z innymi pociągami na linii. Z tego względu podniesienie prędkości nie wpłynęłoby na skrócenie czasu przejazdu. W nowym rozkładzie jazdy na sezon 2017/18 planujemy utrzymanie zamówionej prędkości dla pociągów Pendolino, natomiast dla większości składów kategorii IC – podniesienie prędkości maksymalnej do 160 km/h. Pociągi EIP ze względu na ograniczenia na linii kolejowej kursują obecnie z maksymalną prędkością do 160 km/h. Z kolei składy kategorii IC jeżdżą z prędkością 130 lub 150 km/h, co wynika z prac torowych prowadzonych na odcinku Tarnów-Sędziszów Małopolski. Wspomniana prędkość jest zgodna z zamówieniem wspomnianych składów – tłumaczy Marta Ziemska, p.o. Rzecznika prasowego PKP Intercity.

Modernizacja za 3,5 mld zł

Pociągi IC trasę z Krakowa do Rzeszowa (7 postojów na stacjach pośrednich) pokonują w czasie od ok. 2 godz. do 2 godz. i 15 minut. Tylko podróż Pendolino (4 postoje i przejazd 160km/h) na tym odcinku trwa mniej niż 2 godz., czyli 1 godz. i 43 min.

Modernizacja linii kolejowej z podkrakowskiego Podłęża do Rzeszowa kosztowała 3,5 mld zł, z czego większość stanowiło dofinansowanie Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowały i zrealizowały projekt z założeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla pociągów towarowych na poziomie 120 km/h, a pasażerskich 160 km/h. Inwestycja rozpoczęta w 2010 roku trwała (do momentu wprowadzenia 160 km/h) blisko siedem lat.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5