Spółka PCC Rail SA odebrała w czwartek 29 maja 2008 roku piętnastą lokomotywę 311D (nr 311D-22). Była to ostatnia z serii 15 lokomotyw zamówionych w nowosądeckim NEWAG-u przez firmę leasingową CBRail dla PCC Rail SA. Pozostałe siedem trafiło do PKP LHS Sp. z o.o. i Heavy Haul (Kolej Bałtycka SA).
311D to znane z polskich torów ST44, gruntownie zmodernizowane przez NEWAG pod czujnym okiem amerykańskich fachowców z GE. Przebudowę lokomotyw zleciła firma CB Rail, która z kolei wynajmie je PCC. Przez cały 10-letni okres najmu, serwisowaniem 311D zajmą się Amerykanie.
CBRail jest spółką joint venture pomiędzy Babcock & Brown, graczem na rynku globalnym w branży rozwoju, planowania struktury i zarządzania portfelami dużych obiektów transportowych oraz Bank of Scotland, który jest odpowiedzialny za finansowanie wielu umów leasingowych lub kredytowych dla transportu morskiego, lotniczego, drogowego, kolejowego i innych.
PCC Rail to drugi pod względem wielkości prywatny przewoźnik towarowy w Polsce oraz największy w kraju dostawca piasku do kopalń. W skład holdingu wchodzi 12 firm specjalizujących się w zakresie logistyki transportu kolejowego, które działają w Polsce i zagranicą. Posiada 116 lokomotyw, 3,6 tys. wagonów towarowych, terminale przeładunkowe i bocznice kolejowe.
GE jest światowym potentatem w dostarczaniu nowoczesnych technologii z zakresu mediów, usług finansowych, medycyny, przemysłu lotniczego, kolejowego, energetycznego. Działa w 100 krajach świata i zatrudnia 300 tys. osób. W Polsce znany przede wszystkim z usług bankowych (GE Money Bank). Posiada też trzy fabryki GE Power Controls w Kłodzku, Łodzi i Bielsku-Białej, Centrum Projektowe Silników Lotniczych w Warszawie i Centrum Projektowe w Gdańsku. Polska jest piątym krajem na świecie, a pierwszym w Europie, gdzie GE wchodzi na rynek usług serwisowych w branży kolejowej. W tej chwili GE zajmuje się bieżącym utrzymaniem 9 tys. lokomotyw, z czego: 5,8 tys. w Stanach Zjednoczonych, ponad 800 w Kanadzie, 500 w Meksyku i 120 w Australii.
NEWAG (dawne Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Nowym Sączu) to jedna z najważniejszych polskich firm zajmująca się produkcją, modernizacją i serwisowaniem towarowego i pasażerskiego taboru kolejowego. O ostatnich latach, oprócz lokomotywy 311D, wyprodukowała m.in. EZT typu 14WE dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Aktualnie dobiegają końca prace nad nowym, sześciowagonowym EZT typu 19WE „Srebrna Strzała”.

* 311D-22 na bocznicy NEWAG-u (fot. RK)