Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

1 stycznia kolejne podwyżki cen biletów w Warszawie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-10-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ZTM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
1 stycznia kolejne podwyżki cen biletów w Warszawie
Zgodnie z decyzją Rady Warszawy 1 stycznia 2013 r. wejdzie w życie drugi etap zmian w taryfie biletowej obowiązującej w komunikacji miejskiej organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego. Kampania informacyjna rozpocznie się już 8 października - informuje ZTM.

 Pierwszy etap zmian taryfowych został wprowadzony 16 sierpnia 2011 r., Drugi wejdzie w życie 1 stycznia 2013 r. Jak będzie wyglądał cennik biletów obowiązujący od początku przyszłego roku? Oto ceny biletów normalnyc:?

Bilet 20-minutowy będzie kosztował 3,40 zł, 40-minutowy – 4,60 zł, a 60-minutowy – 6,40 zł. Za bilet jednorazowy ważny tylko w pierwszej strefie zapłacimy 4,40 zł. Tyle samo oczywiście będzie kosztował bilet jednorazowy pojazdowy sprzedawany w części biletomatów w pojazdach komunikacji miejskiej. Bilet dobowy ważny tylko w pierwszej strefie będzie kosztował 15 zł. Za bilet 3-dniowy (również tylko na pierwszą strefę) będzie trzeba zapłacić 30 zł. Bilety długookresowe imienne ważne w pierwszej strefie będą kosztowały: 30-dniowy – 100 zł, a 90-dniowy – 250 zł. Zmieni sią także cena Biletu Seniora. Będzie kosztował 50 zł.

Wraz ze wzrostem cen biletów wzrośnie również wysokość opłat dodatkowych. Jazda bez biletu będzie kosztowała 220 zł, a jazda bez dokumentu poświadczającego prawo do ulgi – 176 zł. Za wydanie kolejnej karty spersonalizowanej będzie trzeba zapłacić 13,20 zł. Opłata manipulacyjna w przypadku anulowania wezwania do zapłaty wynosić będzie 17,60 zł.

Dlaczego ceny biletów muszą wzrosnąć? ZTM odpowiada:

Do utrzymania obecnego poziomu obsługi naszych pasażerów oraz podejmowania działań rozwijających stołeczny transport zbiorowy niezbędne są dodatkowe środki.

1. Na stołeczne ulice wyjeżdżają ciągle nowe i nowoczesne pojazdy komunikacji miejskiej. Komunalne spółki transportowe poprawiają jakość świadczonych usług m.in. poprzez systematyczną wymianę taboru na nowoczesny, spełniający rosnące wymogi bezpieczeństwa i komfortu podróży oraz normy ochrony środowiska. Nowoczesnym taborem dysponują także działający na zlecenie ZTM przewoźnicy prywatni. Tylko w latach 2011-2012 przewoźnicy wprowadzili do ruchu 99 nowych tramwajów (w tym roku spodziewanych 12 kolejnych), 200 nowych autobusów (w tym roku jeszcze 105 dodatkowych) i 19 nowych 6-wagonowych pociągów szybkiej kolei miejskiej.

W odpowiedzi na potrzeby transportowe mieszkańców, miasto zwiększa częstotliwość kursowania komunikacji szynowej i autobusowej oraz tworzy nowe połączenia. Przykładami mogą być linie S2 i S3 Szybkiej Kolei Miejskiej obsługujące m.in. dojazd do portu lotniczego im. Fryderyka Chopina, oraz wydłużenie linii S9 na Wolę

2. Warszawa realizuje ważne inwestycje komunikacyjne, jak np. budowa II linii metra. Trwają prace przy nowych trasach tramwajowych i modernizacja już istniejących.

3. Miasto dokłada znaczne kwoty do kosztów komunikacji publicznej. Do każdego jednorazowego biletu za 3,60 zł z kasy miasta płynie kolejne 6,60 zł. Warszawa jest jednym z miast o najniższym stopniu pokrycia wydatków komunikacyjnych wpływami z biletów, co bez zmiany taryfy mogłoby zahamować dalszy rozwój stołecznego transportu publicznego.

Rozwijająca się sieć komunikacyjna oraz bogaty plan inwestycyjny sprawiają, że koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej z roku na rok są coraz wyższe.

Nakłady na komunikację:

  • 2008 r. – 1,38 mld zł
  • 2009 r. – 1,55 mld zł
  • 2010 r. – 1,69 mld zł
  • 2011 r. – 2,04 mld zł
  • 2012 r. – 2,31 mld zł

W 2012 r. na komunikację Warszawa wyda więcej niż Kraków, Poznań, Gdańsk, Gdynia, Bydgoszcz, Lublin i jeszcze kilka innych miast łącznie.

Pokrycie wydatków wpływami ze sprzedaży biletów:

  • 2008 r. – 38,40 proc.
  • 2009 r. – 36,95 proc.
  • 2010 r. – 34,05 proc.
  • 2011 r. – 30,80 proc.
  • 2012 r. – 32,19 proc.

Dla porównania: Gdańsk – 46 proc., Słupsk – 50 proc., Kraków – 57 proc., Lublin – 58 proc. a Olsztyn – 60 proc. (dane za 2011 r.)

4. Wzrastają ceny energii: paliwa i prądu, a także np. ceny dostępu do infrastruktury torowej.

5. Ceny biletów w Warszawie na tle innych europejskich i polskich miast są niskie.

Wprawdzie za bilet 30-dniowy w Pradze zapłacilibyśmy tak samo jak w Warszawie ok. 90 zł, lecz w Wiedniu byłoby to już ok.182 zł, w Rydze ok. 267 zł, a w Berlinie ok. 312 zł.

Duża różnica jest w cenach biletów 90-dniowych. W Warszawie za kontrakt imienny ważny tylko w pierwszej strefie trzeba zapłacić 220 zł. W zamian za to pasażer może podróżować „do woli” wszystkimi liniami dziennymi i nocnymi. W innych dużych miastach ceny takich biletów kształtują się następująco: Poznań – 282 zł, Katowice – 296 zł, Kraków – 276,40 zł (cena biletu kupionego po raz pierwszy, bilet kolejny kosztuje 261,70 zł). Jeśli jednak pasażer chciałby taki bilet kupić w Szczecinie, zapłaciłby za niego 422 zł.

Warto też wspomnieć o tym, że w Warszawie pasażer, w ramach jednego biletu, ma praktycznie nieograniczone możliwości poruszania się po mieście oraz po terenie całej aglomeracji. Do dyspozycji są autobusy, tramwaje i metro oraz pociągi. Podróżować może nie tylko Szybką Koleją Miejską, ale  – w ramach Wspólnego Biletu – Kolejami Mazowieckimi i składami Warszawskiej Kolei Dojazdowej (na pewnym odcinku). Ponadto na terenie podwarszawskich gmin kursują lokalne autobusowe linie dowozowe, czyli popularne „eLki”, a także – w ramach specjalnej oferty –  autobusy Komunikacji Miejskiej Łomianki. Dzięki temu w ramach jednego biletu można bez przeszkód dojechać np. z Wołomina przez Warszawę do Legionowa lub ze Starych Babic do Radzymina.

Sieć sprzedaży biletów staje się z miesiąca na miesiąc coraz większa. Bilety są dostępne w kioskach z prasą i na pocztach. Punktów kodowania Warszawskiej Karty Miejskiej jest już ponad tysiąc. Sukcesywnie instalowane są kolejne biletomaty w stolicy oraz na terenie miejscowości podwarszawskich. Jest ich już ponad 300. Automaty biletowe pojawiają się także w autobusach, tramwajach i pociągach SKM. Bilety w Warszawie kupować można również  przez telefon komórkowy (czasowe i krótkookresowe) oraz przez internet (długookresowe). Można je kodować nie tylko na karcie miejskiej, ale także na Elektronicznej Legitymacji Studenckiej, Elektronicznej Legitymacji Uczniowskiej oraz na specjalnej karcie płatniczej banku Citi Handlowego.

6. Warszawa ma największy tabor w Polsce, którym przewozi najwięcej pasażerów. Codziennie na ulice Warszawy wyjeżdża ponad 1,5 tys. autobusów, 780 tramwajów, 192 wagony metra oraz 20 pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. Dziennie komunikacja notuje ponad 2,5 mln przejazdów.

7. Więcej pieniędzy w kasie miasta to większe szanse na dofinansowanie ważnych projektów środkami z UE. Dzięki wpływom z nowej taryfy, zaprojektowanych zostanie kolejnych sześć stacji II linii metra. W 2013 roku Komisja Europejska zdecyduje, które inwestycje dostaną wsparcie w perspektywie finansowej 2014-2020. Wówczas gotowe projekty nowych stacji, wraz z pozwoleniami na budowę, znacznie zwiększą szansę Warszawy na uzyskanie dodatkowych pieniędzy.

Jeśli nie podwyżka, to co?

Komunikacji miejskiej bez podniesienia cen biletów groziłaby zapaść. Zmniejszenie wydatków na komunikację o ok. 120 mln zł (szacowane zwiększenie wpływów ze sprzedaży biletów po zmianie cen) spowodowałoby konieczność zmniejszenia liczby pojazdów w ruchu ze wszystkich środków komunikacji. Oznaczałoby to zmniejszenie liczby tramwajów w ruchu o 29, co mogłoby oznaczać likwidację 1 linii o wysokiej częstotliwości kursowania (np. 9) lub 2 linii o średniej częstotliwości kursowania. Jednocześnie na ulicach byłoby o 40 autobusów mniej, co oznaczałoby likwidację 7-8 linii o średniej częstotliwości kursowania lub likwidację 2 linii kursujących często. Jednocześnie z ruchu wycofanych zostałoby 15 wagonów metra, co spowodowałoby spadek liczby miejsc o ok. 45 tys. dziennie. W tym samym czasie z ruchu musiałyby zostać wycofane 3 pociągi SKM, co oznaczałoby np. zmniejszenie o 45 proc. podaży miejsc na linii S1.

Niewprowadzenie podwyżki postawiłoby również pod znakiem zapytania dalszą przyszłość Wspólnego Biletu (czyli specjalnej oferty, dzięki której pasażerowie z biletami ZTM mogą podróżować pociągami Kolei Mazowieckich, Warszawskiej Kolei Dojazdowej oraz autobusami linii lokalnych L-x), który w bieżącym roku kosztuje ok. 120 mln zł.

Rezygnacja z podniesienia cen biletów mogłaby także spowodować wstrzymanie przygotowań lub realizacji komunikacyjnych inwestycji, np. wspomniane wcześniej projektowanie sześciu kolejnych stacji II linii metra.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5