Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego rostrzygnął przetarg na dwa, spośród trzech pakietów na świadczenie usług w regionalnym transporcie kolejowym od grudnia 2013 roku do grudnia 2015 roku wyłaniając spółkę Arriva RP jako zwycięzce.
W związku z powyższym Arriva RP informuje, że postęp prac nad przygotowaniem usług związanych z zadaniami wynikającymi z pakietów, gdzie oferta spółki Arriva RP była najkorzystniejsza, nabierze tempa.
"Zrobimy wszystko co w naszej mocy aby nadrobić opóźnienia jakie wystąpiły z uwagi na przedłużającą się procedurę przetargową. W szczególności liczymy na współpracę z obecnym Przewoźnikiem, Spółką Przewozy Regionalne oraz ościennymi województwami celem ustalenia zasad współpracy w połączeniach regionalnych na stykach międzywojewódzkich. Ponadto, jak już poinformowaliśmy bezpośrednio Zarząd Przewozów Regionalnych, jesteśmy zainteresowani zatrudnieniem części pracowników obecnie obsługujących te połączenia oraz umożliwienie tej spółce dalszego wykorzystywania swojego potencjałuę" - czytamy w komunikacie przewoźnika.
"Pracownicy spółki Arriva dołożą wszelkich starań, aby w terminie do uruchomienia przewozów w grudniu br. wszystko było gotowe, a zmiana operator przewozowego była niezauważalna dla pasażerów. Jednocześnie zaproponujemy nowe rozwiązania, które mamy nadzieję będą dobrze przyjęte przez obecnych pasażerów, ale tez nowych użytkowników kolei, których zamierzamy zachęcić do korzystania z naszych usług" - dodaje Arriva RP.
Przypominamy, że 30 października 2012 r. Arriva RP złożyła ofertę w przetargu na obsługę odcinków linii kolejowych w obrębie województwa kujawsko-pomorskiego w latach 2013-2015: Toruń – Kutno, Toruń-Iława (pakiet A), Bydgoszcz-Tczew, Bydgoszcz-Wyrzysk Osiek (pakiet B) oraz Gniezno-Toruń, Inowrocław-Bydgoszcz (pakiet C).
Ceny zaproponowane przez spółkę Arriva RP były najniższe dla dwóch z trzech pakietów (A przy cenie 10,38 zł/pociągokilometr i B przy cenie 11,82 zł/pociągokilometr). W pakiecie C (przy cenie 13,49 zł/pociągokilometr) najniższą cenę zaoferowała firma Przewozy Regionalne, obecnie obsługująca trasy objęte postepowaniem. Jednak 25 stycznia 2013 roku postępowanie zostało niespodziewanie unieważnione – zamawiający jako powód podał, że przedstawione oferty przekraczają możliwości finansowe województwa.
W związku z tym 4 lutego 2013 r. Arriva RP złożyła do Krajowej Izby Odwoławczej wniosek o uznanie unieważnienia tego przetargu za bezprawne. Spółka uważała także za nieuzasadnione zaniechanie wyboru jej oferty jako najkorzystniejszej w dwóch z trzech wymienionych w postępowaniu pakietów połączeń. Zdaniem Arriva RP zaoferowane przez uczestników postępowania ceny mieściły się w budżecie przeznaczonym na ten cel przez zarząd województwa, a ich przyjęcie oznaczałoby realne oszczędności w budżecie województwa.
18 lutego 2013 r. Krajowa Izba Odwoławcza uznała za zasadny złożony przez spółkę Arriva RP wniosek o uznanie unieważnienia przetargu za bezprawny. KIO nie mogła wskazać i wybrać zwycięzcy postępowania, więc nakazała samorządowi województwa kontynuowanie dalszej procedury przetargowej, czyli sprawdzenie złożonych ofert i wybranie najkorzystniejszych.
25 marca Sejmik Województwa przyjął uchwałę w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych dla przewoźników świadczących usługi w zakresie publicznego kolejowego transportu zbiorowego, a dzień później Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego rozstrzygnąl przetarg na korzyść Arriva RP w pakiecie A i B.