Dzisiaj PKP Intercity otworzyło oferty w przetargu na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z usługą utrzymania. Oferty złożyły: Stadler w konsorcjum z Newagiem, Pesa, hiszpański CAF i ZNTK Mińsk Mazowiecki z grupy Pesa.
Warunki techniczne zamówienia budziły wiele kontrowersji wśród wykonawców. Ostatecznie na złożenie oferty zdecydowały się cztery podmioty. Oferta Stadler Polska z Newagiem wyniosła 1 156 200 000 zł brutto za pojazdy i 464 940 000 zł brutto za utrzymanie. Pesa Bydgoszcz żąda 1 316 100 000 złotych brutto za pojazdy i 255 717 000 zł brutto za utrzymanie. CAF złożył ofertę wartą 1 270 060 160 złotych netto (przy ocenie będzie dodany podatek VAT) za pojazdy i 184 684 500 złotych brutto za utrzymanie, a ZNTK Mińsk Mazowiecki 1 316 100 000 złotych brutto za pojazdy (tyle samo co Pesa) i 121 401 000 złotych brutto za ich utrzymanie.
Przy wyborze najkorzystniejszej oferty zostaną uwzględnione trzy kryteria: cena za wykonanie przedmiotu zamówienia (waga 65 procent, w tym 35 punktów procentowych - cena pojazdów i 30 punkt. proc. - cena utrzymania pojazdów), współczynnik masy pojazdu (waga 20), oraz udział płaskiej podłogi na długości użytecznej pojazdu (waga 15 proc.). Zgodnie z warunkami postępowania wszystkie pociągi mają być dostarczone nie później niż do końca października 2015 roku. Wartość zamówienia ma wynieść ok. 1,1 mld zł. Jak dowiedzieliśmy się w PKP Intercity, obecnie trwa ocena formalna ofert, a dopiero po niej nastąpi porównanie poprawnie złożonych ofert w celu wyłonienia zwycięzcy.
Nowe pociągi dla PKP Intercity, będą osiągać prędkość maksymalną 160 km/h. Zwycięzca postępowania zobowiąże się utrzymywać pojazdy aż przez 15 lat. Zespoły trakcyjne mają mieć nie więcej niż 150 metrów długości i masą mniejszą niż 300 ton. Jednocześnie każdy musi pomieścić 360 osób na miejscach siedzących, w tym 60 w pierwszej klasie (do tego rachunku nie będą wliczane miejsca składane i ustawione bokiem do kierunku jazdy).
W nowych pociągach Intercity nie zabraknie wi-fi i klimatyzacji. Zarówno pierwsza, jak i druga klasa będzie bezprzedziałowa. W klasie drugiej układ siedzeń przewidziany jest jako 2+2, a w klasie pierwszej - 2+1. Fotele w drugiej klasie mają mieć co najmniej 45 cm szerokości, podłokietniki, i stolik odchylany. Na każde dwa miejsca będzie przypadać jedno gniazdko do ładowania laptopa. Pomiędzy siedzeniami zwróconymi do siebie będzie stał stół z rozkładanymi blatami. Fotele będzie można przechylać w granicach 10 stopni - jednocześnie siedzenie i oparcie. Więcej o nowych pociągach, w tym spis relacji, w których pojadą, można znaleźć tutaj.
Czytaj też: