O remont linii 190 Bielsko Biała - Skoczów - Cieszyn coraz częściej dopominają się mieszkańcy. Poparcie obiecał marszałek województwa Mirosław Sekuła. Jednak wszystkie pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego województwo wyda na drogi.
Linia kolejowa nr 190 ma ok. 40 kilometrów długości. Łączy stację Bielsko-Biała Główna ze stacją Czeski Cieszyn przez Skoczów. Obecnie prędkości szlakowe wahają się tu w granicach 40-70 km/h. Na linii nie jest prowadzony regularny ruch pasażerski. Niedawno petycję "Prośba o przywrócenie pociągów w relacji Cieszyn Bielsko-Biała przez Skoczów" podpisało kilkaset osób.
Zamiast pociągów pasażerskich na linii na razie są obecni złodzieje infrastruktury. Rozkradana jest sieć trakcyjna, o czym informowaliśmy wielokrotnie. Michał Borowski, prezes zarządu Kolei Śląskich wyraża chęć uruchomienia takich połączeń jednak by to nastąpiło niezbędne są inwestycje w poprawę stanu infrastruktury na tej linii. Obecnie Koleje Śląskie uruchamiają w rozkładzie jazdy dwa bezpośrednie połączenia Cieszyn – Bielsko Biała – Cieszyn, jednak są to pociągi kursujące inną niż linia 190, bowiem „okrężną” przez Czechowice Dziedzice i Zebrzydowice.
Marszałek za, ale pieniędzy z RPO nie będzie
- Wystąpimy w tej sprawie wspólnie do PLK, by przywrócić linię do standardów europejskich. Marszałek obiecał, że inicjatywę wesprze. Należy myśleć o przyszłości i oprzeć się na autorytecie marszałka, bo nikt z nas nie ma narzędzi wpływu na PLK. Trzeba zmienić ich plany - powiedział "Gazecie Codziennej" Janusz Buzek, radny województwa. - Otrzymaliśmy deklarację marszałka o wsparciu naszej inicjatywy, zmierzającej ku uruchomieniu połączeń na linii Cieszyn – Bielsko – powiedziała serwisowi ox.pl Janina Żagan burmistrz Skoczowa.
Niedawno jeden z Czytelników poinformował nas, że województwo Śląskie chce umieścić rewitalizację linii na liście projektów do dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa. To niestety nieprawda - na liście pozostaną wyłacznie projekty drogowe. - Projekt dotyczący rewitalizacji linii kolejowej nr 190 Bielsko-Cieszyn w ramach konsultacji Wstępnego Projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 był zgłaszany niezależnie przez kilka podmiotów, w tym JST podregionu bielskiego i PKP PLK. Województwo śląskie nie przewiduje realizacji sieci kolejowych w przyszłym RPO - mówi rzecznik urzędu marszałkowskiego Witold Trólka.
Województwo chce, by rząd sfinansował remont
Dla linii nr 190 może być jeszcze szansa - W związku z tym projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 190 wszedł w zakres przedsięwzięć kolejowych rozważanych do rekomendacji na poziom krajowy w ramach tzw. Kontraktu Terytorialnego - mówi Trólka. - Decyzja w tym zakresie, tj. ostateczna lista projektów kolejowych, będzie podjęta na jednym z najbliższych posiedzeń Zarządu Województwa Śląskiego - dodaje.
Czym jest Kontrakt Terytorialny? W dokumencie tym zawarte zostaną cele i zadania województw i rządu. Oprócz środków unijnych uwzględnione zostaną w nim także środki krajowe. Biorąc jednak pod uwagę, że linia ma być w grudniu "czasowo wyłączona z eksploatacji" przez PKP PLK, trudno będzie przekonać rząd do wydania na nią środków z budżetu państwa.
Czytaj też: