Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

ASO Mieczkowski odbuduje zniszczony w wypadku SA109 za 5,4 mln zł [aktualizacja]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
13-05-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
ASO Mieczkowski odbuduje zniszczony w wypadku SA109 za 5,4 mln zł [aktualizacja]
Fot. Piotr Furtak, Dziennik Bałtycki
Tylko jedna oferta wpłynęła na naprawę rozbitego w katastrofie kolejowej pojazdu SA109 009. Kwota, którą za naprawę pojazdu chciałby otrzymać ASO Mieczkowski musi być wysoka, ponieważ autobus szynowy jest mocno zniszczony.

Aktualizacja [13.05]

Polregio zdecydowało się powierzyć odbudowę zniszczonego w wypadku SA109 009 konsorcjum Serwis Pojazdów Szynowych Lisi Ogon - ASO Mieczkowski. Wysoka ceną, którą za tak kompleksowe prace zaproponował jedyny oferent, pomimo przekroczenia kosztorysu przewoźnika o ponad milion złotych, została zaakceptowana. Nieszczególnie lubiany przez pasażerów 16-letni pojazd (głównie z uwagi na złe amortyzowanie nierówności torów i wężykowanie), który od przeszło dwóch i pół roku nie jeździ, ma zostać naprawiony za cenę połowy nowego pojazdu o podobnej pojemności. ASO Mieczkowski będzie się zajmował także dwoma podkarpackimi SA109, tym samym stanie się jedynym podmiotem, który podejmuje się naprawy i modernizacji tej nielicznej serii pojazdów.

Zakupiony wrak trzeba remontować

Historię autobusu szynowego SA109 009 opisywaliśmy już wielokrotnie. Pojazd, stanowiący własność województwa małopolskiego, został rozbity w wypadku na przejeździe kolejowym na Pomorzu, pod Chojnicami, w październiku 2017. Od tego czasu ważyły się jego losy, nikt nie spodziewał się jednak, że Przewozy Regionalne kupią wrak pojazdu od Małopolski i zdecydują o remoncie tego egzemplarza.

Do pierwszego przetargu nie zgłosił się nikt, w drugim, ogłoszonym w lutym, pojawiła się w końcu oferta ASO Mieczkowski. Ten serwisant jest w stanie wyremontować SA109 za 5,4 mln złotych brutto. To kwota kolosalna, ale nie należało spodziewać się innej za naprawę pojazdu, który jest kompletnie zniszczony i występuje jedynie w kilku egzemplarzach. Warto w tym miejscu podkreślić, że ASO Mieczkowski zgłosiło się do przetargu na modernizację SA109 dla województwa podkarpackiego.

W samej specyfikacji przetargowej doszło do zmian. Jeśli Polregio zleci wykonanie prac na feralnym SA109, to będą one trwały 225, a nie 150 dni, dopuszcza się też zastosowanie regenerowanych (zamiast nowych) komponentów, takich jak wał napędowy i amortyzatory hydrauliczne.

Jak postąpi Polregio, które zakupiły już wrak od Małopolski za kwotę 173 tysięcy zł netto? Na razie nie wiemy, bowiem oferta jest badana. Łączny koszt doprowadzenia pojazdu do ruchu jest rekordowy, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę wiek, niewielką pojemność i dotychczasowe problemy z tą serią pojazdu.

Czy można inaczej?

Możemy wziąć pod uwagę, jakie zakupy i za jaką kwotę kupuje używane pojazdy czeski odpowiednik Przewozów Regionalnych. W zeszłym roku Ceske Drahy kupiły od Kolei Niemieckich serię dwunastu pojazdów spalinowych GTW. Każdy z nich jest sprawnych technicznie i, po rutynowym przeglądzie, gotowy do służby. Jedna sztuka GTW kosztowała Czechów, w przeliczeniu na polską walutę, 2,7 mln zł. Pojazdy, jedynie dwa lata starsze od SA109, wchodzą obecnie do służby w ruchu regionalnym. Przez okres eksploatacji w Niemczech były niemal bezawaryjne, dysponują większą liczbą miejsc siedzących, są wykonane z aluminium i mają wyższą prędkość maksymalną. Pojazdy tej serii są homologowane w Polsce.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Pasażer

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Polregio 23 kwietnia 2024

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Tabor i technika

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2024

PKP Intercity konkuruje z operatorami regionalnymi. Resort analizuje

Pasażer

Zobacz również:

Polregio z umową na przewozy do Ciechocinka

Biznes

Polregio z umową na przewozy do Ciechocinka

Polregio, opr. Roman Czubiński 04 sierpnia 2025

Polregio otwiera zaplecze techniczne w Olsztynie

Tabor i technika

Polregio otwiera zaplecze techniczne w Olsztynie

Redakcja/inf. pras. 01 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Pasażer

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Polregio 23 kwietnia 2024

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Tabor i technika

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2024

PKP Intercity konkuruje z operatorami regionalnymi. Resort analizuje

Pasażer

Zobacz również:

Polregio z umową na przewozy do Ciechocinka

Biznes

Polregio z umową na przewozy do Ciechocinka

Polregio, opr. Roman Czubiński 04 sierpnia 2025

Polregio otwiera zaplecze techniczne w Olsztynie

Tabor i technika

Polregio otwiera zaplecze techniczne w Olsztynie

Redakcja/inf. pras. 01 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij