NUMER 06/2017
NUMER 06/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej w aglomeracjach
szukaj
Śledź nas:

Wspólny bilet, czyli działanie wielowątkowe

| Paweł Rydzyński 27.07.2016 54

Wspólny bilet, czyli działanie wielowątkowe
Fot. PKP Informatyka
Działania związane z wprowadzeniem wspólnego biletu nie mogą spowodować wylania dziecka z kąpielą, czyli doprowadzenia do sytuacji, w której zaprzepaszczone zostaną pozytywy wynikające z dużej liczby organizatorów i przewoźników w transporcie kolejowym – pisze Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
W resorcie infrastruktury przyspieszają prace nad wprowadzeniem „wspólnego biletu”, który ma objąć wszystkich pasażerskich przewoźników kolejowych w naszym kraju. Minister Andrzej Adamczyk uniknął odpowiedzi na pytanie o termin jego wprowadzenia, natomiast powiedział, że „jeśli nie będzie widoków na porozumienie między przewoźnikami”, to nie wyklucza „pogłębionej analizy możliwych rozwiązań legislacyjnych”. Czyli, prostymi słowami, zmian w prawie, które narzucą wprowadzenie wspólnego biletu. W sumie jest to sensowne podejście, bo chyba mało kto uważa, że konieczność kupowania – w niektórych przypadkach, co należy wyraźnie podkreślić – różnych biletów przy zmianie przewoźnika (co oczywiście zwiększa koszty podróży) jest atrakcyjne i zachęcające do podróżowania koleją. Ale to podejście musi uwzględniać wiele niuansów.

Wspomnianą przez ministra stroną w rozmowach powinny być – na równi z przewoźnikami, jeśli nie w większym stopniu – samorządy będące organizatorami transportu kolejowego, gdyż to na nich spoczywa odpowiedzialność za finansowanie kolei w regionach. Inną zupełnie sprawą – zapewne na inną dyskusję – jest kwestia, czy rola samorządów jako organów kształtujących politykę transportową nie jest zbyt mała. Czy nie powinno być jednak tak, że gros działań w zakresie tak taryf, jak i kształtowania rozkładów jazdy (i współpracy z PKP PLK) nie powinno jednak leżeć po stronie organizatorów, a funkcja przewoźnika powinna być klasycznie „wykonawcza” – jak w komunikacji miejskiej.

Wspólny bilet powinien być nową alternatywą, rozwinięciem propozycji taryfowych, natomiast nie powinien zastępować istniejących rozwiązań. Każdy z przewoźników (czy też organizatorów transportu) prowadzi bowiem własną politykę taryfową, w wielu wypadkach udało się wypracować bardzo atrakcyjne dla podróżnych rozwiązania – również w zakresie integracji taryfowej kolei z komunikacją miejską. To zresztą może i powinien być jeden z tematów rozmów MIB z samorządami. Powinno się bowiem próbować znaleźć takie rozwiązanie, by wspólny bilet obejmował również integrację z komunikacją miejską.
Przykłady m.in. z Kujaw, Dolnego Śląska czy Małopolski pokazują, że atrakcyjne rozwiązania taryfowe mogą funkcjonować również w przypadku, gdy na danym obszarze operuje więcej niż jeden przewoźnik. We wszystkich takich przypadkach, wspólny bilet musi być rozwiązaniem „oprócz”, a nie „zamiast”.

A to z kolei zapewne generować będzie nowe wyzwania finansowe. Należy pamiętać, że samorządy wojewódzkie od lat łożą gigantyczne pieniądze na transport kolejowy – nie tylko na dotację dla przewoźników, ale przecież również na inwestycje w tabor czy infrastrukturę PLK. Niedobrze będzie, jeśli okaże się, że samorządy będą w istotny sposób ponosić odpowiedzialność finansową za wdrożenie wspólnego biletu. Gdyby tak było, to wspomniane przez ministra Adamczyka zmiany w prawie powinny dotyczyć m.in. tych kwestii. Być może środki na „integrację taryfową” (tym razem w nietypowym układzie kolej-kolej) mogłyby być przekazane np. za pośrednictwem Funduszu Kolejowego. Być może właściwą drogą jest dotacja celowa.


Mountain View

V Kongres Infrastruktury Polskiej

Data: 19 czerwca 2017 r. 
Miejsce: Hotel Sheraton, ul. B.Prusa 2, Warszawa

Zapraszamy do udziału w piątej edycji wydarzenia organizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury. W tym roku uczestnicy dyskutować będą w czterech blokach tematycznych:

  • budownictwo infrastrukturalne
  • żegluga śródlądowa
  • technologie w infrastrukturze
  • program Mieszkanie Plus

Uczestnictwo jest darmowe, ale podlega akredytacji.
Szczegółowy program oraz możliwość zgłoszenia udziału w wydarzeniu – tutaj.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (471)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Paweł Rydzyński - redaktor

Dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. W przeszłości dziennikarz zajmujący się tematyką transportową oraz dziennikarz sportowy, od 2002 r. współpracownik "Rynku Kolejowego".

Wiecej z regionu:

Polska (471)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2017
NUMER 06/2017
W bieżącym numerze nasz raport poświęciliśmy odpowiedzi na pytanie, czy kolej ma szansę na dotrzymanie kroku szybko rozwijającym się miastom. Ponadto w tym wydaniu można znaleźć rozmowy z prezesami Przewozów Regionalnych, Urzędu Transportu Kolejowego, Pesy Bydgoszcz, Trakcji PRKiI oraz Kolei Ukraińskich. Obszernie podsumowujemy rok nowego zarządu PKP PLK a w dziale pasażer wyjaśniamy, dlaczego to Dolny Śląsk, a nie Mazowsze staje się najbardziej "kolejowym" regionem w Polsce. Nasi felietoniści zerkają natomiast na transport szynowy w Wielkiej Brytanii.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS