Partnerzy serwisu:
Pasażer

Województwo małopolskie skasowało rentowne połączenia?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-03-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Województwo małopolskie skasowało rentowne połączenia?
Fot. DL
Decyzją województwa małopolskiego z rozkładu jazdy zniknęła część pociągów Kielce – Kraków i Sędziszów – Katowice. Tłumaczono to słabą frekwencją, jednak według danych, do których dotarł „Rynek Kolejowy”, połączenia były bardzo popularne wśród pasażerów.

W rozkładzie jazdy 2014/2015 było 6 bezpośrednich połączeń na trasie z Kielc do Krakowa i 5 w odwrotnym kierunku. Na skutek decyzji Małopolski, w nowym rozkładzie 2015/16 założono 4 bezpośrednie połączenia w obie strony. Relacje pozostałych pociągów skrócono do Sędziszowa.

Zmniejszono też o połowę ofertę na odcinku Sędziszów – Katowice – Sędziszów. Teraz w rozkładzie jazdy 2015/16 są 3 pary połączeń, w tym jedna w bezpośredniej relacji do/z Kielc. W rozkładzie zabrakło trzech pociągów z Sędziszowa do Katowic (odj. 4:49, 10:22 i 12:33) oraz dwóch pociągów z Katowic do Sędziszowa (odj. 6:15 i 13:25), a jeden z dotychczasowych pociągów z Katowic kursuje w skróconej relacji Sędziszów – Kielce (przyj. 14:20).

To nie jedyne cięcia rozkładu w Małopolsce

Pod koniec 2015 w województwie ograniczono liczbę pociągów na trasach Tarnów – Nowy Sącz – Krynica, wstrzymano całkowicie połączenia Oświęcim – Czechowice-Dziedzice, ograniczono liczbę połączeń Kraków – Kielce oraz Kielce/Sędziszów – Olkusz – Katowice. Ponadto, pomimo starań aktywistów, nie objęto finansowaniem połączenia Żywiec – Sucha Beskidzka.

Dane tajne, bo ktoś mógłby stwierdzić, że to się jednak opłaca

Połączenia regionalne, których organizatorami są urzędy marszałkowskie, są dotowane z publicznych pieniędzy w ramach służby publicznej. W związku z kontrowersjami narastającymi wokół cięć połączeń regionalnych w małopolskim, sprawą zainteresował się Urząd Transportu Kolejowego. „Rynek Kolejowy” zwrócił się do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego o udostępnienie konkretnych danych frekwencyjnych ze zlikwidowanych połączeń na wyżej wspomnianych trasach, w tym przede wszystkim z tras Kraków – Kielce i Kielce/Sędziszów – Olkusz – Katowice.

UMWM odesłał prośbę „RK” do Małopolskiego Oddziału Przewozów Regionalnych, ale przewoźnik odmówił udostępnienia informacji i poprosił o złożenie oficjalnej prośby do Przewozów Regionalnych o udostępnienie danych. Prośba spotkała się z odmową, a w uzasadnieniu czytamy, że udostępnienie umożliwiłoby konkurencji „w tani sposób (…) podjąć decyzję o opłacalności ewentualnego świadczenia usług na zawieszonych relacjach”.

Sprzeciw świętokrzyskiego

Decyzja Małopolski o zaprzestaniu finansowania wywoła protesty władz województwa świętokrzyskiego. – Jeszcze w marcu 2015 roku podczas ustalania styków pomiędzy sąsiednimi województwami plan rozkładu jazdy zawierał 6 bezpośrednich pociągów Kielce – Kraków. Nagłą decyzję o ograniczeniu połączeń w czerwcu 2015 roku Zarząd Województwa Małopolskiego podjął jednostronnie i nieodwołalnie, pomimo naszego sprzeciwu, wielokrotnych monitów pisemnych a także bezpośrednich spotkań władz regionów – czytamy w wyjaśnieniu nadesłanym do „RK” przez Adama Jarubasa, marszałka województwa świętokrzyskiego.

Co ciekawe, marszałek świętokrzyskiego zauważa, że to właśnie jego województwo, a nie Małopolska, posiada nowoczesny tabor wyposażony w system liczenia pasażerów na tej trasie. Marszałek Jarubas zauważa jednak, że Małopolska nie poprosiła o przekazanie tych danych.

Bezzasadna likwidacja?

Dane z systemu liczenia pasażerów województwo świętokrzyskie udostępniło „Rynkowi Kolejowemu” w trybie dostępu do informacji publicznej. Po analizie tych dokumentów można stwierdzić, że skasowano rentowne połączenia, w których frekwencja w bardzo wielu przypadkach zbliżała się do 200 osób na pociąg. Ponadto, pomimo niezbyt wysokich wyników na stacjach początkowych/końcowych, połączenia charakteryzowało wysokie obłożenie rzędu 50-80 osób na sporych fragmentach relacji.

Poniżej publikujemy wyniki badań potoków pasażerów w latach 2014 – 2015 w wybranych terminach dla większości połączeń usuniętych z rozkładu jazdy w grudniu 2015 r. na trasie z Kielc do Krakowa i Sędziszowa do Katowic. Niepełne dane w niektórych okresach wynikają z obsługi połączenia jednostką bez systemu liczenia pasażerów. Godziny odjazdów/przyjazdów zmieniały się w zależności od korekty RJ o kilka lub kilkanaście minut.

Pociąg 23 313 Kielce (10:30) – Kraków Gł. (12:30). 179 pomiarów w okresie od 13 grudnia 2013 roku do 14 grudnia 2014 roku. Średnia liczba wsiadających na stacji Kielce: 60. Średnia liczba wysiadających na stacji Kraków Gł.: 110.

Pociąg 23 313 Kielce (10:24) – Kraków Gł. (12:43). 161 pomiarów w okresie od 15 grudnia 2014 roku do 4 listopada 2015 roku. Średnia liczba wsiadających na stacji Kielce: 51. Średnia liczba wysiadających na stacji Kraków Gł.: 86.

Pociąg 32 306 Kraków Gł. (14:30) – Kielce (16:40). 110 pomiarów w okresie od 12 marca 2015 roku do 19 sierpnia 2015 roku. Średnia liczba wsiadających w Krakowie Gł.: 84. Średnia liczba wysiadających w Kielcach: 23.

Pociąg 32 302 Kraków Gł. (10:51) – Kielce (12:51). 7 pomiarów w okresie od 15 czerwca 2015 roku do 21 lipca 2015 roku. Średnia liczba wsiadających w Krakowie: 60. Średnia liczba wysiadających w Kielcach: 46.

Sędziszów – Katowice

Pociąg 24 903 Sędziszów (4:56) – Katowice (7:37). 31 pomiarów w okresie od 30 kwietnia 2015 roku do 8 grudnia 2015 roku. Średnia liczba osób wsiadających w Sędziszowie: 20. Średnia liczba wysiadających w Katowicach: 30. Średnie obłożenie dla stacji Olkusz wyniosło 56 pasażerów.

Pociąg 42 906 Katowice (13:41) – Sędziszów (16:04). 33 pomiary od 30 kwietnia 2015 roku do 11 grudnia 2015 roku. Średnia liczba wsiadających w Katowicach: 18. Średnia liczba wysiadających w Sędziszowie: 17. Średnie obłożenie dla stacji Olkusz: 75.

Pociągi wrócą?

Jak te dane komentują urzędnicy z Małopolski? – W rozkładzie jazdy 2015/2016 oferta przewozowa na poszczególnych liniach komunikacyjnych dostosowana została do możliwości finansowych Województwa Małopolskiego. Mimo, że w skali całego województwa nastąpił wzrost wielkości pracy eksploatacyjnej, konieczna była likwidacja części połączeń zarówno na liniach wewnątrz województwa jak i na liniach stykowych z województwa ościennymi – czytamy w odpowiedzi urzędu.

Co ciekawe, UMWM informuje że w ramach prac nad rozkładem jazdy 2016/2017 wstępnie planowane jest uruchomienie 6 par pociągów relacji Kraków – Kielce – Kraków. – Ostateczny kształt siatki połączeń uzależniony jest od kalkulacji kosztów całej oferty przewozowej na terenie Małopolski – poinformowało biuro prasowe UMWM.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Parowozy ruszają w Małopolskę

Tabor i technika

Parowozy ruszają w Małopolskę

inf. pras. 23 kwietnia 2019

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Parowozy ruszają w Małopolskę

Tabor i technika

Parowozy ruszają w Małopolskę

inf. pras. 23 kwietnia 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5