NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

UTK stwierdza naruszenie bezpieczeństwa przez PKP PLK w Babach

| UTK/Rynek Kolejowy 25.04.2013 0

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

 
2013-04-25 13:17:25 Autor: GFM
---.warszawa.vectranet.pl
Refleks to oni mają.
2013-04-25 13:23:44 Autor: zb
---.93.251.5
NARESZCIE!!! ktoś z UTK podjął mądrą decyzję.
2013-04-25 13:31:42 Autor: Goofy
---.30.0.84
Skoro tak, to teraz powinni być konsekwentni i przeprowadzić nowe śledztwo w sprawie katastrofy kolejowej w Babach, bo jest bardzo prawdopodobne, że i wówczas przyczyną mógł być niepewny sygnał, a nie błąd mecha...
2013-04-25 13:33:52 Autor: pj
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
nie trzeba jechać do Bab... wystarczy poczytać troszkę o sygnałach na PKP i podjechać sobie na jakąś dosyć ruchliwą stacyjkę, przy odrobinie szczęścia iluminacje na semaforach się same pojawią prędzej czy później ;) osobiście byłem świadkiem pare razy
2013-04-25 13:44:49 Autor: fastcracker
---.xdsl.centertel.pl

fastcracker
Myślę że jest skopany kabel łączący kontener SBL z urządzeniami stacyjnymi
2013-04-25 13:54:00 Autor: zibi
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Ech... i gdzie są Ci wszyscy fachowcy i specjaliści mówiący, że błędy w wyświetleniach sygnałów na semaforach są niemożliwe? Brawo UTK. Ktoś tam zaczyna myśleć???
2013-04-25 13:54:26 Autor: stan
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
A jak by był zamontowany ETCS to pozwoliłby jazdę na full czy byłoby ograniczenie
2013-04-25 13:56:12 Autor: stan
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
czyby też zgupiał
2013-04-25 14:03:22 Autor: Kryniczanin
---.free.aero2.net.pl

Kryniczanin
Przypomnę wypowiedź Pana Donalda Tuska z 2011

\"Co do przyczyn katastrofy - zaznaczył Tusk - \"nie ma co spekulować, trzeba poczekać na oficjalne oświadczenia Komisji Badania Wypadków Kolejowych\". Dodał jednak, że według wstępnych informacji, stan trakcji kolejowej prawdopodobnie nie był przyczyną wykolejenia składu. \"

http://www.polskatimes.pl/artykul/438549,katastrofa-w-babach-k-piotrkowa-prezydent-wspolczuje-tusk-i,id,t.html
2013-04-25 14:03:49 Autor: pinkdotR
---.174.214.50
Pisałem o Babach krytykując bierność w postaci braku reakcji na kolejne zgłoszone przypadki niezgodności wskazań semaforów. Wypada więc napisać również teraz w odmiennym tonie - z pochwałą dla UTK za poważne potraktowanie sprawy.

Moje uznanie za tę decyzję. Oznacza ona wreszcie mądrość przed szkodą - kolejną, do której mogło tam dojść przy dalszej bierności.
2013-04-25 14:58:20 Autor: Tomek Janiszewski
---.ip.netia.com.pl
To i tak dobrze że Tusku wzorem Rosomaka nie skwitował katastofy w Babach słowanmi: \"Sprawa jest adcyboleśnie prosa. Jestem osobiście przekonany, że nikt nie zakwestionuje tego, że główną przyczyną katastrofy kolejowej była próba wjazdu na stację w Babach podjęta przy uwarunkowaniach tecbicznych, które się do tego absolutnie nie nadawały\".
2013-04-25 15:46:13 Autor: Siemens
---.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

Siemens
To kolejnym krokiem powinno być przywrócenie godności temu maszyniście, który miał pecha i na takie sygnały pojechał...
Czy ktoś tu zrobi coś dobrego dla tego człowieka?
2013-04-25 16:02:01 Autor: pispupil.
---.smrw.lodz.pl
Jeszcze nie minęło ćwierćwiecze, a już z taką prędkościa ruszyli.
Teraz poczekamy na odezwę PLK i && wg. których to oni \"mają rację\". Potrwa to chyba parę miesięcy. Przecież drugiego wypadku nie było, tylko Stasiek zablokował na parę godzin.
Poczytajcie ich we wczorajszym arcie \"Dla kogo Biała Księga\".
2013-04-25 17:50:25 Autor: Duch Puszczy
---.internetia.net.pl

Duch Puszczy
W odpowiedzi na post fastcracker:
"Myślę że jest skopany kabel łączący kontener SBL z urządzeniami stacyjnymi"
No tak..., z tym, że o ile dobrze pamiętam, to pośpieszny Warszawa - Katowice jechał z kierunku Koluszek, a towarowy, którego maszynista zauważył sygnał wątpliwy i odmówił jazdy jechał z kierunku Piotrkowa. Co do zdarzenia sprzed miesiąca (cytowanego w artykule) odnośnie maszynisty z PR nie mam wiedzy, ale wywnioskować można, że jechał z kierunku Koluszek.

Jednak dwa pierwsze wymienione przeze mnie przypadki, to dwie przeciwległe głowice stacji.
Ja bym kabel łączący kontener sbl z urządzeniami stacyjnymi zostawił w spokoju, a zajął się od A do Z przekaźnikownią... Bo gdyby był \"posadzony\" ten kabel - takie wątpliwe wskazania pojawiałyby się częściej.
Automatyka zna przecież szereg \"durnych\" usterek, znikąd pojawiających się np. przy określonej temperaturze, czy wilgotności powietrza.
Owszem, może to być kabel, ale niekoniecznie ten, który sugerujesz.
2013-04-25 17:54:42 Autor: Zmiennik Arona
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Co do katastrofy w Babach to:
1) Nie udowodniono, że stopnie prędkości na semaforach wjazdowych są źle wyświetlane w stosunku do ułożonych dróg przebiegów (złe wyświetlanie stopnia prędkości, w sensie takim, że semafor wjazdowy wyświetla większy stopień prędkości niż pozwala na to ułożona droga przebiegu). Stwierdzono NIEZGODNOŚÄ† wskazań pomiędzy semaforem SBL pełniącym funkcję tarczy ostrzegawczej i semaforem wjazdowym, przy czym wskazanie semafora wjazdowego było właściwe (prawidłowe w sensie takim, że semafor wjazdowy wyświetla =15 [s], to pociąg jeszcze miał kilka sekund (co najmniej 3 [s]), aby w pełni hamować. A takiego hamowania maszynista nie załączył przed wjazdem na rozjazdy, więc przyjęcie wersji, że co innego wskazywał SBL, a co innego semafor wjazdowy mu nie pomoże. Przypadek błędnego działania \"SBL -> semafor wjazdowy\" pomógł by temu maszyniście (np. przed sądem), gdyby ewidentnie pociąg zaczął hamować przed wjazdem na rozjazdy drogi przebiegu wjazdowego.
2013-04-25 17:56:38 Autor: Zmiennik Arona
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
[Poprawiony post, tamten się źle wyświetlił]
Co do katastrofy w Babach to:

A) Nie udowodniono, że stopnie prędkości na semaforach wjazdowych są źle wyświetlane w stosunku do ułożonych dróg przebiegów (złe wyświetlanie stopnia prędkości, w sensie takim, że semafor wjazdowy wyświetla większy stopień prędkości niż pozwala na to ułożona droga przebiegu). Stwierdzono NIEZGODNOŚÄ† wskazań pomiędzy semaforem SBL pełniącym funkcję tarczy ostrzegawczej i semaforem wjazdowym, przy czym wskazanie semafora wjazdowego było właściwe (prawidłowe w sensie takim, że semafor wjazdowy wyświetla =15 [s], to pociąg jeszcze miał kilka sekund (co najmniej 3 [s]), aby w pełni hamować. A takiego hamowania maszynista nie załączył przed wjazdem na rozjazdy, więc przyjęcie wersji, że co innego wskazywał SBL, a co innego semafor wjazdowy mu nie pomoże. Przypadek błędnego działania \"SBL -> semafor wjazdowy\" pomógł by temu maszyniście (np. przed sądem), gdyby ewidentnie pociąg zaczął hamować przed wjazdem na rozjazdy drogi przebiegu wjazdowego.
2013-04-25 17:58:21 Autor: Zmiennik Arona
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Co do katastrofy w Babach to:

- Nie udowodniono, że stopnie prędkości na semaforach wjazdowych są źle wyświetlane w stosunku do ułożonych dróg przebiegów (złe wyświetlanie stopnia prędkości, w sensie takim, że semafor wjazdowy wyświetla większy stopień prędkości niż pozwala na to ułożona droga przebiegu). Stwierdzono NIEZGODNOŚÄ† wskazań pomiędzy semaforem SBL pełniącym funkcję tarczy ostrzegawczej i semaforem wjazdowym, przy czym wskazanie semafora wjazdowego było właściwe (prawidłowe w sensie takim, że semafor wjazdowy wyświetla =15 [s], to pociąg jeszcze miał kilka sekund (co najmniej 3 [s]), aby w pełni hamować. A takiego hamowania maszynista nie załączył przed wjazdem na rozjazdy, więc przyjęcie wersji, że co innego wskazywał SBL, a co innego semafor wjazdowy mu nie pomoże. Przypadek błędnego działania \"SBL -> semafor wjazdowy\" pomógł by temu maszyniście (np. przed sądem), gdyby ewidentnie pociąg zaczął hamować przed wjazdem na rozjazdy drogi przebiegu wjazdowego.
2013-04-25 17:59:32 Autor: Zmiennik Arona
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Co do katastrofy w Babach to:
1) Nie udowodniono, że stopnie prędkości na semaforach wjazdowych są źle wyświetlane w stosunku do ułożonych dróg przebiegów (złe wyświetlanie stopnia prędkości, w sensie takim, że semafor wjazdowy wyświetla większy stopień prędkości niż pozwala na to ułożona droga przebiegu). Stwierdzono NIEZGODNOŚÄ† wskazań pomiędzy semaforem SBL pełniącym funkcję tarczy ostrzegawczej i semaforem wjazdowym, przy czym wskazanie semafora wjazdowego było właściwe (prawidłowe w sensie takim, że semafor wjazdowy wyświetla
2013-04-25 18:01:24 Autor: Zmiennik Arona
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
[ciąg dalszy postu wyżej, bo dwa punkty nie chcą się wyświetlić poprawnie w jednym poście]

Co do katastrofy w Babach to:
2) Nawet jeśli w sierpniu roku 2011 tuż przed katastrofą ostatni semafor SBL (pełniący funkcję tarczy ostrzegawczej) wskazywał większą dozwoloną prędkość na następnym semaforze, niż w rzeczywistości wskazywał semafor wjazdowy (tzn. SBL wskazywał Vmax, a semafor wjazdowy 40 km/h), to maszynista miał co najmniej 500 m (min. 400 m to droga widoczności dla linii kolejowej przy v=120 km/h, min. 100 m to odległość od miejsca niebezpiecznego (np. granica przetaczania), aby zareagować i zmniejszyć prędkość pociągu, do tej którą wyświetlał semafor wjazdowy. Zakładając, że czas reakcji maszynisty na sygnał wyświetlany na semaforze wjazdowym wynosi 3 [s], czas do uruchomienia hamulców wynosi 9 [s], pociąg jedzie z prędkością 120 [km/h] (33,33[m/s]), odległość co najmniej 500 [m] powinien pokonać w >=15 [s], to pociąg jeszcze miał kilka sekund (co najmniej 3 [s]), aby w pełni hamować. A takiego hamowania maszynista nie załączył przed wjazdem na rozjazdy, więc przyjęcie wersji, że co innego wskazywał SBL, a co innego semafor wjazdowy mu nie pomoże. Przypadek błędnego działania \"SBL -> semafor wjazdowy\" pomógł by temu maszyniście (np. przed sądem), gdyby ewidentnie pociąg zaczął hamować przed wjazdem na rozjazdy drogi przebiegu wjazdowego.
2013-04-25 18:40:59 Autor: Zmiennik Arona
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
[Teraz powinno być poprawnie, komentarz ucinał się po znaku \"mniejszy lub równy\"]

Co do katastrofy w Babach to:

1) Nie udowodniono, że stopnie prędkości na semaforach wjazdowych są źle wyświetlane w stosunku do ułożonych dróg przebiegów (złe wyświetlanie stopnia prędkości, w sensie takim, że semafor wjazdowy wyświetla większy stopień prędkości niż pozwala na to ułożona droga przebiegu). Stwierdzono NIEZGODNOŚÄ† wskazań pomiędzy semaforem SBL pełniącym funkcję tarczy ostrzegawczej i semaforem wjazdowym, przy czym wskazanie semafora wjazdowego było właściwe (prawidłowe w sensie takim, że semafor wjazdowy wyświetla mniejszy lub równy stopień prędkości, niż pozwala na to ułożona droga przebiegu) dla ułożonej drogi przebiegu.

2) Nawet jeśli w sierpniu roku 2011 tuż przed katastrofą ostatni semafor SBL (pełniący funkcję tarczy ostrzegawczej) wskazywał większą dozwoloną prędkość na następnym semaforze, niż w rzeczywistości wskazywał semafor wjazdowy (tzn. SBL wskazywał Vmax, a semafor wjazdowy 40 km/h), to maszynista miał co najmniej 500 m (min. 400 m to droga widoczności dla linii kolejowej przy v=120 km/h, min. 100 m to odległość od miejsca niebezpiecznego (np. granica przetaczania), aby zareagować i zmniejszyć prędkość pociągu, do tej którą wyświetlał semafor wjazdowy. Zakładając, że czas reakcji maszynisty na sygnał wyświetlany na semaforze wjazdowym wynosi 3 [s], czas do uruchomienia hamulców wynosi 9 [s], pociąg jedzie z prędkością 120 [km/h] (33,33[m/s]), odległość co najmniej 500 [m] powinien pokonać w >=15 [s], to pociąg jeszcze miał kilka sekund (co najmniej 3 [s]), aby w pełni hamować. A takiego hamowania maszynista nie załączył przed wjazdem na rozjazdy, więc przyjęcie wersji, że co innego wskazywał SBL, a co innego semafor wjazdowy mu nie pomoże. Przypadek błędnego działania \"SBL -> semafor wjazdowy\" pomógł by temu maszyniście (np. przed sądem), gdyby ewidentnie pociąg zaczął hamować przed wjazdem na rozjazdy drogi przebiegu wjazdowego.
2013-04-25 20:58:44 Autor: Pirotechnik
---.dynamic.gprs.plus.pl
Boże, \"Zmienniku Arona\", daj już spokój. Twoje dywagacje są tak ciężkie jakbyś odpowiadał za stan urządzeń w Babach. Za to może prokuratura odda wreszcie 10 000 PLN Związkowi mazsynistów, którą trzeba było wpłacić by maszynista nie siedział do tej pory.
2013-04-25 21:10:04 Autor: zgrzyt
---.tktelekom.pl
Zawsze uważam, że główną winę za wypadki ponosi człowiek. Najbardziej winni są ci, co nadmierna ufnosc pokładają w urządzeniach,a szczególnie tym najnowocześniejszym. Jeżeli przymknięto maszynistę zaraz po wypadku, to oczekuję takich samych działań w stosunku do winnych niewłaściwych wskazań semaforów i tych co zdecydowali, że maszynista jedzie sam. Głupotą maszynistów jest to, że za dodatek do pensji godzą się na ten stan. Głupotą innych jest to, że mimo braku kadr do utrzymania urządzeń, mimo zgłaszania nieprawidłowości przez maszynistów, nadal prowadzą ruch. Do \"żmiennika arona\"napiszę, że maszynista to nie automat. Widoczność nie zawsze jest jednakowa, i maszynista jeżeli dostaje sygnał \" jazda z największą dozwoloną przy tym i następnym\" to mimo gęstej mgły, jedzie z największą szybkością do momentu zauważenia sygnału z bliskiej odległości. A wtedy mimo hamowania - jest posprzątane.
2013-04-25 21:10:05 Autor: Pirotechnik
---.dynamic.gprs.plus.pl
Boże, \"Zmienniku Arona\", daj już spokój. Twoje dywagacje są tak ciężkie jakbyś odpowiadał za stan urządzeń w Babach. Za to może prokuratura odda wreszcie 10 000 PLN Związkowi mazsynistów, którą trzeba było wpłacić by maszynista nie siedział do tej pory.
2013-04-25 21:10:44 Autor: Pirotechnik
---.dynamic.gprs.plus.pl
Boże, \"Zmienniku Arona\", daj już spokój. Twoje dywagacje są tak ciężkie jakbyś odpowiadał za stan urządzeń w Babach. Za to może prokuratura odda wreszcie 10 000 PLN Związkowi mazsynistów, którą trzeba było wpłacić by maszynista nie siedział do tej pory.
2013-04-25 21:53:25 Autor: Zmiennik Arona
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@zgrzyt:

Katastrofa w Babach wydarzyła się 12 sierpnia 2011 roku po godzinie 16-ej. Wtedy nie było mgły, widoczność była dobra (gdyby katastrofa wydarzyła się w złych warunkach widoczności, nie pisałbym bym swoich dywagacji). A mimo tego pociąg wykoleił przy prędkości stukilkunastu km/h! Nie hamował! Maszynista pojechał tak, jakby tylko patrzył na wskazanie ostatniego semafora SBL, nie przykładając uwagi, co wskazuje semafor wjazdowy. Nie twierdzę, że dzięki hamowaniu pociągu jego prędkość spadłaby o tyle, by nie doszło do wykolejenia (bo prędkość by spadła niewiele). Uważam natomiast, że maszynista powinien (miał obowiązek) załączyć hamowanie (miał do tego warunki). I dzięki temu hamowaniu, maszynista mógłby też tłumaczyć się przed sądem (czy tam prokuratorem, PKBWK), że zrobił wszystko co mógł, aby katastrofie zapobiec (zakładając wersję \"Ostatni semafor SBL (złe wskazanie) -> semafor wjazdowy (poprawne wskazanie)\" ).
2013-04-25 22:16:26 Autor: R. W. O.
---.warszawa.vectranet.pl
To oznacza, że zarządca ma wadliwy system bezpieczeństw czy nieprawidłowo go stosuje?
2013-04-26 08:08:44 Autor: Jako
---.lubin.dialog.net.pl
Nie mam zaufania do PLK. Ta firma kiepsko sobie radzi utrzymaniem infrastruktury. Rozwiązaniem powinno być pozbawienie PLK zarządzania wszystkimi liniami w Polsce. Może wówczas właściwie skoncentrują się na tym co teraz mają. To są błędy ustawowe.
2013-04-26 08:49:08 Autor: jackas
---.tktelekom.pl
teraz w UTK cała nadzieja, mam nadzieję że wreszcie ktoś zmobilizuje do podejmowania działań w poprawę bezpieczeństwa naszą PLKę - bo nie dzieje sie najlepiej
2013-04-27 09:24:38 Autor: zgrzyt
---.tktelekom.pl
@ zmiennik arona~~ Mimo Twoich dywagacji (uważam, że niezbyt mądrych), napisałem cos o widoczności, bo mogła mieć wpływ na tą konkretną sytuację, ale nie musiała. Maszynista mijając jeden semafor, dostaje konkretny sygnał o szybkości przy następnym semaforze. Jak napisałem, maszynista nie jest automatem, ani nie jest w ciągłej \"erekcji\". Na jednej służbie mija dziesiątki semaforów , wskazników,dostaje dziesiątki poleceń i odbywa dziesiątki rozmów. W tej sytuacji w Babach, nie była to sytuacja zmuszająca do zachowania szczególnej czujności, i stało się. Gdyby jechali we dójkę i wymieniali sygnały między sobą, to niebezpieczeństwo zmniejszyło by się o połowę, ale nie całkowicie. Zawinił kolejowy burdel i ci co do tego dopuścili.
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS