szukaj
Śledź nas:

TLK Łódź – Warszawa z dotacją MIB?

| Kasper Fiszer 04.05.2016 43

TLK Łódź – Warszawa z dotacją MIB?
Zmiany miałyby pomóc w wymianie taborufot. Kasper Fiszer.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa bierze pod uwagę zmianę sposobu finansowania połączeń Łódź – Warszawa. Pociągi TLK i IC kursujące w tej relacji miałyby zostać objęte dotacją z budżetu centralnego. Obecnie kursy pomiędzy dwoma największymi miastami środkowej Polski są jedynymi pociągami tych kategorii, które funkcjonują na zasadach komercyjnych.
Resort infrastruktury rozważa włączenie uruchamianych przez PKP Intercity pociągów Łódź – Warszawa do umowy o świadczenie usług publicznych (PSC), a co za tym idzie, dotowanie tych kursów. Od lat są one ewenementem na mapie połączeń międzywojewódzkich, bo PKP IC realizuje znakomitą większość połączeń na zasadach komercyjnych w ramach tzw. otwartego dostępu dla przewoźników pasażerskich. Dofinansowanie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa obejmuje wyłącznie kursy przelotowe wyjeżdżające poza Łódź.

Zmiana statusu ma pozwolić na wymianę taboru

Kierunek prac ministerstwa jest związany m.in. z koniecznością pozyskania taboru do obsługi trasy, podczas gdy jego zakup przy utrzymaniu komercyjnego charakteru połączeń prawdopodobnie byłby dla PKP Intercity nieopłacalny. – Celem podjęcia działań zaradczych w resorcie podjęto wnikliwą analizę możliwości wypracowania stosownego rozwiązania – pisał już w marcu w odpowiedzi na pytania senatora Macieja Grubskiego Piotr Stomma, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej.

– Między innymi dla obsługi omawianej relacji rozważane są dwa warianty wykonywania przewozów: komercyjny i w ramach umowy o świadczenie usług publicznych – czytamy w odpowiedzi MIB. Efektem tych rozważań ma być ewentualne ujęcie kursów z Łodzi do Warszawy w aktualizowanym obecnie ministerialnym planie transportowym obejmującym kolejowe połączenia międzywojewódzkie i międzynarodowe. W konsekwencji zaś skorygowano by także umowę PSC pomiędzy MIB a PKP IC.

Badany jest wpływ zmiany na stan finansów publicznych

– Rozwiązania te analizowane są pod kątem obciążenia budżetu państwa, zapewnienia wysokiej jakości oferty przewozowej oraz potencjalnej możliwości pozyskania dofinansowania inwestycji taborowych – tłumaczył Piotr Stomma. Jak zaznaczył, sprawa ma charakter złożony. Nie jest więc póki co jasne, kiedy podjęta zostanie ostateczna decyzja w tej sprawie.

– Do czasu zakończenia prac nad aktualizacją Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym przedwczesne jest informowanie o konkretnych rozwiązaniach – informuje dziś zespół prasowy MIB. Rezygnacja z komercyjnego modelu finansowania połączeń Łódź – Warszawa jest jednak nadal jednym z branych pod uwagę scenariuszy.

Brak umowy PSC dla połączeń Warszawa–Łódź oznacza także, że po wejściu w życie wszystkich przepisów ustawy o transporcie zbiorowym z 2010 roku budżet państwa nie będzie wyrównywał PKP Intercity kosztów związanych z honorowaniem ulg ustawowych. W ubiegłym tygodniu wicemarszałek senatu Grzegorz Czelej złożył projekt ustawy, która opóźnia do 2018 roku wejście w życie tych przepisów. Objęcie umową o świadczenie usług publicznych tego odcinka spowodowałoby, że honorowanie ulg nie byłoby zagrożone także w kolejnych latach.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (1352)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (1352)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS