– PKP PLK stara się realizować strategię stabilizacji cen za dostęp do torów. Natomiast stawki za dostęp i korzystanie z peronów wymagają dalszych, korzystniejszych dla przewoźników przemyśleń – uważa Czesław Sulima, członek zarządu spółki Koleje Mazowieckie.
PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły projekt cennika stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej na okres od 11 grudnia 2016 r. Mimo wielokrotnych zapowiedzi, stawki wciąż zmieniają się co roku, co jest kluczowe dla funkcjonowania przewoźników kolejowych. Przedłożony Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego do zatwierdzenia przez Zarządcę krajowej infrastruktury kolejowej projekt przeanalizowały Koleje Mazowieckie.
Zapłacą więcej o 0,1%.
Jak się okazuje, za dostęp do torów KM zapłacą więcej niż w bieżącym roku, ale tylko o 0,1%. Zdaniem przewoźnika, stawki są utrzymywane od kilku lat na relatywnie wysokim poziomie, ale przynajmniej zarzucono skokowe zmiany stawek, co było pierwszym postulatem branży.
– Te szacunki mogą świadczyć o tym, że projekt cennika stawek jednostkowych za dostęp do linii kolejowych dla rozkładu jazdy 2016/2017 został skalkulowany w sposób wyważony, zaś pasażerscy kolejowi przewoźnicy regionalni nie zostali zmierzeni według najwyższego pułapu cenowego. Tym niemniej, średni wskaźnik wzrostu opłat za dostęp do linii kolejowych, ustalony na poziomie 0,1%, też ma swoje przełożenie na konkretne sumy. W przypadku Spółki KM koszt realizacji rozkładu jazdy pociągów w 2017 roku wzrośnie względem zaplanowanych na ten cel kosztów na rok bieżący o około 120 tys. zł. – komentuje członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny spółki Koleje Mazowieckie Czesław Sulima.
Znowu rośnie opłata peronowa
Członek zarządu Kolei Mazowieckich przypomina też istotną kwestię stawek jednostkowych opłaty podstawowej za dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów. Obejmuje ona opłaty za dostęp i korzystanie z peronów oraz przekazywanie informacji megafonowej i/lub wizualnej. W 2015 roku, czyli wraz z poprzednim cennikiem, PKP PLK wprowadziły średnio ponad stuprocentową podwyżkę tych opłat. Teraz średnia stawka za takie usługi znowu wzrośnie – w przypadku KM o 8,26%.
– To duża podwyżka, nie mająca sensownego uzasadnienia. Jej wysokość ma się też nijak do poziomu inflacji w Polsce – uważa Sulima. Tymczasem w zakresie stawek jednostkowych opłat za świadczenie pozostałych usług podstawowych i dodatkowych, do których zaliczają się m.in: dostęp do torów postojowych, w tym również na stacjach zwrotnych pociągów pasażerskich, opracowanie warunków przejazdu pociągu z przesyłką nadzwyczajną oraz opracowanie indywidualnych rozkładów jazdy i projektów indywidualnych rozkładów jazdy pociągów, zarządca krajowej infrastruktury po raz pierwszy od kilku lat obniżył stawki za tego typu usługi.
– Można uznać, że PKP PLK S.A. stara się realizować ogłoszoną jeszcze w 2013 roku strategię stabilizacji cen za dostęp do torów. Natomiast stawki za dostęp i korzystanie z peronów oraz informowanie podróżnych wymagają dalszych, korzystniejszych dla przewoźników przemyśleń – konkluduje Sulima.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.