NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Startuje projektowanie modernizacji warszawskiej linii średnicowej. „To najtrudniejsza kolejowa inwestycja"

| Michał Szymajda 10.01.2018 128

Startuje projektowanie modernizacji warszawskiej linii średnicowej. „To najtrudniejsza kolejowa inwestycja"
Stacja Warszawa WschodniaFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
– To jedna z najważniejszych inwestycji zaplanowanych w Krajowym Programie Kolejowym i z pewnością najtrudniejsza. Przedsięwzięcie przebudowy linii średnicowej jest niezmiernie skomplikowane – powiedział minister Andrzej Adamczyk, który od 9 stycznia kieruje już nowym Ministerstwem Infrastruktury, a nie Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa.
Podpisanie umów na projektowanie jednego z najważniejszych odcinków linii kolejowych w Polsce, od której zależy ruch pociągów pasażerskich w niemal całej Polsce, miało miejsce 10 stycznia 2018 r. na Dworcu Centralnym. Projektant, którym zostało konsorcjum spółek Torprojekt i Kuryłowicz & Associates, odpowiadać będzie również za nadzór nad inwestycją. Samo projektowanie trwać będzie 26 miesięcy i kosztować wraz z nadzorem 22,4 mln zł. PKP PLK zdecyduje o bardzo wielu kwestiach związanych z technologią przebudowy oraz standardem linii i stołecznych przystanków stacji dopiero po efektach prac projektowych, a nie tak jak zwykle, po studium wykonalności, w którym przedstawia się warianty inwestycji. Studium wykonalności wskazało PKP PLK np. na to ile pociągów ma poruszać się średnicą po modernizacji. Założenie jest takie, ze liczba pociągów na średnicy podmiejskiej zwiększy się do 24 pociągów na godzinę.

– Jest kilka wariantów rozwiązań, ale dopóki projektant nie przedstawi swojej propozycji, nie będziemy się wypowiadać w tym zakresie. Jest też kilka nowych pomysłów dotyczących linii średnicowej, pojawiających się także w prasie, które z uwagą czytam, będziemy je brać pod uwagę – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, który dodał, że w związku z tym brak na razie odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące wyglądu szlaku po modernizacji. Chodzi m.in. o takie, czy dworzec Warszawa Wschodnia otrzyma pełne zadaszenia, a także czy na przystanku Warszawa Śródmieście znajdą się dodatkowe tory, a także czy dojdzie tam do zmiany układu peronów (pewne są prawie na pewno dodatkowe rozjazdy, które pomogą w prowadzeniu ruchu w sytuacjach awaryjnych). Prezes Merchel dodał natomiast, że jest zwolennikiem zwiększenia liczby torów na tym przystanku, co podwyższy jego rangę i sprawi, że stanie się stacją.

Całkowite zamknięcie linii średnicowej możliwe

Na najważniejsze pytanie: czy jednocześnie remontowany będzie tunel średnicowy dla pociągów dalekobieżnych, oraz drugi – dla pociągów regionalnych i SKM, nadal nie znamy podpowiedzi z wymienionych wyżej powodów. PLK musi ocenić, czy w wypadku bardziej przyjaznego dla przewoźników wariantu osobnych zamknięć, zdoła zrealizować prace, tak by zapewnić sobie konsumpcję unijnych środków w zaplanowanej wysokości - czyli do końca 2023 roku. Terminy i tak są bardzo krótkie, dlatego nowy minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński, odpowiedzialny za wykorzystanie unijnej pomocy, zapowiedział, że prace przy linii średnicowej będą nadzorowane z najwyższą starannością.

– Mamy 26 miesięcy na realizację prac projektowych, to znaczy, że w pierwszej połowie roku 2019 będziemy przygotowywać się do ogłoszenia przetargu i ten przetarg ogłosimy do połowy 2019 roku. Biorąc pod uwagę procedury, na plac budowy wejdziemy na początku roku 2020 – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Linia obwodowa przejmie część połączeń. Jaka rola Warszawy Głównej?

Czy do momentu rozpoczęcia przebudowy średnicy uda się zakończyć modernizację linii obwodowej?

– Prace na trasie obwodowej zakończą się do połowy roku 2019, więc jest półroczny bufor bezpieczeństwa. Prace tam są realizowane zgodnie z planem, mimo wielu niespodzianek w terenie. Termin ukończenia prac nie jest zagrożony – dodał Merchel.

PKP PLK jest na końcowym etapie wyboru wykonawcy modernizacji stacji Warszawa Główna, która w ostatnich latach zniknęła transportowego krajobrazu stolicy. Stacja musi być zmodernizowana do czasu rozpoczęcia prac budowlanych na linii średnicowej, ponieważ na Głównej skończy bieg spora liczba pociągów, także tych dalekobieżnych. W związku z tym na razie nie powstanie łącznik torowy, który mógłby połączyć przystanek Warszawa Ochota z dworcem Głównym. Ich połączenie nie jest objęte projektowaniem, na które właśnie podpisano umowę.

Jakie kompetencje ministerstw po rekonstrukcji?

9 stycznia doszło do rekonstrukcji rządu kierowanego obecnie przez premiera Mateusza Morawieckiego. Jedną ze zmian jest to, że Andrzej Adamczyk, dotychczasowy minister infrastruktury i budownictwa objął nowe Ministerstwo Infrastruktury. Czy wyłączenie „budownictwa” z nazwy resortu ministra oznacza ograniczenie jego kompetencji? Czym zajmie się Jerzy Kwieciński, nowy minister nowego Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju? O tym pisze portal Rynek Infrastruktury.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5