Partnerzy serwisu:
Biznes

Słowacja: Darmowe przejazdy sprzyjają prywatnej konkurencji?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
21-04-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Słowacja: Darmowe przejazdy sprzyjają prywatnej konkurencji?
Do darmowych podróży dotowanymi pociągami uprawnione są całe grupy społeczne. Fot. Kasper Fiszer.
Nie milkną komentarze po wprowadzonym w zeszłym roku bardzo szerokim pakiecie zwolnień z opłat za bilety na Słowacji. Bezpłatny przejazd przysługuje m.in. emerytom i studentom. Darmowa podróż w dotowanych pociągach ZSSK może przynosić jednak zyski... prywatnej konkurencji – tak przynajmniej twierdzi Leoš Novotný, właściciel prywatnej spółki LeoExpress.

Bezprecedensowy w skali światowej pakiet socjalny obejmujący słowacki transport publiczny jest od kilku miesięcy przedmiotem licznych dyskusji i komentarzy. Wprowadzone w listopadzie zeszłego roku przepisy zwalniają z opłat za korzystanie z dotowanych pociągów całe ogromne grupy społeczne: dzieci w wieku przedszkolnym, uczniów i studentów studiów dziennych do ukończenia 26. roku życia, emerytów, korzystających ze świadczeń przedemerytalnych, rencistów wielu rodzajów rent.

Uprawnienia przysługują także obywatelom innych państw UE, więc po spełnieniu kilku prostych formalności z bezpłatnych podróży po Słowacji może korzystać także spore grono Polaków. Wśród nich są seniorzy czy pobierający renty rodzinne i inwalidzkie, a także ci, którzy zdecydowali się na naukę na słowackich (i czeskich!) uniwersytetach.

LeoExpress celuje w inną klientelę i korzysta z tłoku w innych pociągach

Choć mogłoby się wydawać, że taki krok praktycznie wyeliminuje możliwość konkurowania pociągami komercyjnymi z ofertą przygotowaną przez organy publiczne, właściciel prywatnego przewoźnika LeoExpress Leoš Novotný twierdzi, że kontrowersyjne przepisy... pomogły mu zdobyć słowacki rynek. – Państwowe pociągi wypełniły się ludźmi, którzy jeżdżą bezpłatnie. Ci, którzy dotychczas jeździli pociągami, bywają z tego powodu niezadowoleni. Taki człowiek powie ci, że nie opłaca mu się zapłacić za bilet, a potem tłoczyć się nieraz stojąc na korytarzu, podróżować bez wygód takich jak klimatyzacja itd. – tłumaczył w wywiadzie dla portalu aktuality.sk.

– Wszyscy ci pasażerowie są wypychani do nas. Celujemy do innej grupy [podróżnych] niż państwo. Mówimy – tak, u nas nie dostaniesz nic darmo, bo nie dostajemy dotacji, by móc sobie na to pozwolić, ale proponujemy uczciwą cenę, bo mamy o połowę niższe koszty – mówi Leoš Novotný. – Świadczymy usługi dla tych, którzy zajmują się tym, co można dostać za własne pieniądze. (...) Gwarantujemy pewien standard – od WI-FI aż po jedzenie, komfort i styl pojazdów. Ludzie nie postrzegają nas jako najtańszych, ale jest duża klasa średnia, która szuka najlepszego stosunku ceny do jakości – przekonuje.

Do kolei zniechęca państwowe zarządzanie, czy zachęca bezpłatny bilet?

Właściciel prywatnego LeoExpressu stwierdza, że „kolej to wielki biznes, który na sto lat trafił w ręce państwowe, w wyniku czego nikt nie lubi pociągów”, ale jeśli któryś z Czytelników spełnia słowackie wymogi i ma ochotę wybrać się w bezpłatną podróż, może zrobić to bez większego problemu. Wystarczy udokumentować swoje uprawnienia, np. zaświadczeniem wydanym przez ZUS albo słowacką uczelnię, i zgłosić się do kasy biletowej, najlepiej oznaczonej jako „Komplexné vybavenie cestujúcich” (Kompleksowa obsługa podróżnych). Tam kartę uprawniającą do pobierania bezpłatnych biletów uzyskamy od razu. Składając dokumenty w innej kasie, musimy liczyć się z kilkudniowym oczekiwaniem na jej wyrobienie.

Należy pamiętać, że stuprocentowa ulga nie obowiązuje w pociągach kategorii InterCity, a także w pociągach relacji Bratysława – Wiedeń. Nie można z niej korzystać też w kursujących po magistrali do Koszyc pociągach prywatnych spółek RegioJet i LeoExpress. RegioJet wydaje natomiast bezpłatne bilety na trasie Bratysława – Komárno, gdzie kursuje, pobierając dotację. Darmowo pojechać można także pociągami SVS z Żyliny do Rajca.

Korzystałem m.in. z wywiadu Ivany Sladkovskiej – Slovenské vlaky zadarmo mi priniesli viac cestujúcich, hovorí šéf Leo Express – opublikowanego na łamach serwisu aktuality.sk.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5