Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

SKM: Nowy przetarg na tabor pod koniec roku. Pesa będzie mogła wystartować

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
21-10-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
SKM: Nowy przetarg na tabor pod koniec roku. Pesa będzie mogła wystartować
Fot. Pesa
Na dzisiejszym spotkaniu prezes SKM Warszawa Alan Beroud przedstawił priorytety przewoźnika na najbliższy okres. Do końca grudnia ma zostać ogłoszony nowy przetarg na dostawę 21 pociągów w ramach unijnego projektu. Jak podkreślił, spółka nie ma zamiaru wykluczać żadnego wykonawcy.

Przedstawiciele warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej przedstawili dziś dziennikarzom plany spółki na najbliższy okres. W zakresie inwestycji najważniejsza jest kwestia projektu unijnego na zakup 21 pociągów oraz (wykonanej już) przebudowy bazy taborowej na Szczęśliwicach. Większą część spotkania zajęła więc – z oczywistych przyczyn – kwestia odstąpienia od umowy z Pesą na dostawę od 13 do 21 pociągów.

Przyczyny tej decyzji prezes SKM wyjaśniał wcześniej w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym". Dziś pojawiły się jednak nowe informacje. Jak poinformowano na spotkaniu, pierwszy zamówiony przez Pesę pojazd, który miał zostać dostarczony w lipcu, napotkał na pierwsze problemy z dostawą komponentów w maju tego roku. Dopiero teraz jest przygotowywany do testów ruchowych w Żmigrodzie, które potrwają dwa miesiące. W przypadku ich bezproblemowego przebiegu potrzebne jest jeszcze zebranie dokumentacji i wydanie przez UTK zezwolenia; najwcześniejszym możliwym terminem przekazania pierwszego pojazdu był zatem luty 2020 roku. – Drugi pojazd na dzień 10 października był na etapie gotowej i pomalowanej konstrukcji; dopiero czekał na proces zabudowy – poinformował koordynator projektu z ramienia SKM.

W związku z niewykonaniem umowy SKM będzie żądać od Pesy ok. 50 mln złotych kar umownych. Z tego 6 mln złotych zostanie wypłaconych z gwarancji bankowych, a o pozostałą kwotę spółka wystąpi do sądu.

Negocjacje z MR, CUPT, PFR...

Przedstawiciele spółki starali się przedstawić wszystkie działania, które podjęli w celu realizacji umowy z Pesą; producent miał nie zgodzić się na dalszą realizację kontraktu według pierwotnych ustaleń kontraktowych dotyczących kar (co prezes SKM uważa za zrozumiałe, bo stał się on nieopłacalny). Jeszcze 2 września do Centrum Unijnych Projektów Transportowych przesłany został do opinii zaproponowany przez Pesę nowy harmonogram realizacji kontraktu. Zakładał on dostawę pierwszego pojazdu w lutym przyszłego roku (siedem miesięcy po pierwotnym terminie).

Kontrola ex ante instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie unijnych projektów wykazała, że umowa obliguje przewoźnika do nałożenia kar na producenta; przy nowym harmonogramie wyniosły by one 132 mln złotych. Ewentualne nienaliczenie kar skutkowałoby automatycznym obniżeniem dofinansowania o 25% na każdym pojeździe, co dałoby łącznie 100 mln złotych straty. – To byłby koniec spółki SKM Warszawa – podkreślił Beroud.

Prezes Beroud dodał, że aby ułatwić realizację kontraktu, rozważano również niewykorzystanie opcji i zamówienie 8 brakujących do projektu unijnego jednostek w oddzielnym przetargu. – Ostatnim naszym działaniem był wniosek do Polskiego Funduszu Rozwoju o zabezpieczenie ryzyka związanego z umową – mówił Beroud powtarzając, że maksymalna wysokość kar umownych zapisanych w kontrakcie wynosiła aż 450 mln złotych. Odpowiedź właściciela Pesy była jednak odmowna. – Dojechaliśmy z Pesą tak daleko, jak się dało. Kontynuowanie tej umowy spowodowałoby, że nie bylibyśmy w stanie ogłosić nowego postępowania – podsumował.

Nowy przetarg jeszcze w tym roku. Możliwy start Pesy?

Prezes SKM poinformował, że nowy przetarg na tabor ma „totalny priorytet” i musi zostać ogłoszony do końca tego roku. Założony przez spółkę termin rozstrzygnięcia to sześć miesięcy, a cykl produkcyjny taboru powinien się zamknąć w ciągu 15-17 miesięcy od podpisania umowy. Przetarg obejmie od razu 21 pojazdów, które spółka musi kupić w ramach unijnego projektu. Przewoźnik ma świadomość że od momentu podpisania poprzedniej umowy ceny taboru znacząco wzrosły. Dlatego spółka ma zamiar podnieść budżet zamówienia, a także skrócić okres utrzymania taboru przez producenta z 15 do 10 lat, co obniży koszty dostawcy.

Czy SKM bierze pod uwagę start Pesy? Producent ma już przecież zaprojektowane pojazdy dla przewoźnika; jeden jest już gotowy a kolejnych pięć było w momencie zerwania kontraktu w różnych etapach produkcji. Wydaje się wręcz faworytem nowego postępowania – o ile w nim wystartuje. – Nie będziemy limitować w żaden sposób tego, kto do tego przetargu może przystąpić. Bierzemy pod uwagę Pesę, jeśli będzie w stanie wyprodukować pojazdy w terminie – zapowiedział Beroud. Czy oznacza to, że spółka nie skorzysta z prawnej możliwości wykluczenia wykonawców, którzy nienależycie realizowali poprzednie umowy? – Trwają jeszcze analizy w tej sprawie – odparł prezes.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5