NUMER 04/2017
NUMER 04/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
szukaj
Śledź nas:

Rok piętrowych zestawów Pesa Sundeck w Kolejach Mazowieckich

| Michał Szymajda 16.02.2017 161

Rok piętrowych zestawów Pesa Sundeck w Kolejach Mazowieckich
Lokomotywa Gama i wagony Sundeck w Kolejach MazowieckichFot. Pesa Bydgoszcz
Minął rok od momentu, gdy do eksploatacji wprowadzono pierwsze w historii wyprodukowane w Polsce piętrowe wagony. Pytamy Koleje Mazowieckie o doświadczenia z ich eksploatacji.
Kontrakt na 22 wagony piętrowe Pesa Sundeck, z których dwa są sterownicze oraz dwie lokomotywy elektryczne zdolne je ciągnąć lub pchać z prędkością 160 km/h został zrealizowany z końcem 2015 roku. Po fazie testów i szkoleń na początku lutego nowe pojazdy wyjechały na mazowieckie trasy. Obsługują połączenia przyspieszone m.in. z Warszawy do Radomia, Skierniewic i Łukowa. Konstrukcja wagonów ma umożliwiać kursowanie z wcześniej już kupionymi dwupokładowymi wagonami Bombardiera i rzeczywiście można je zobaczyć w takich mieszanych zestawieniach.

– Wagony Sundeck od bydgoskiego producenta to, jak powszechnie wiadomo, pojazdy prototypowe, pierwsze takie wyprodukowane przez polskiego producenta dla Kolei Mazowieckich. Nasza spółka użytkuje je, wraz z lokomotywami Gama tego samego dostawcy, już od ponad roku. Uruchamiamy również pociągi zestawione z wagonów Sundeck i posiadanych już lokomotyw oraz wagonów sterowniczych Bombardiera – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu Kolei Mazowieckich odpowiedzialny za eksploatacje. – Pierwszy rok jest zazwyczaj najtrudniejszym okresem dla producenta i użytkownika wdrażającego do eksploatacji nowe pojazdy kolejowe. Tak też było w przypadku produktów z Bydgoszczy. Mieliśmy pewne problemy z wydajnością ogrzewania i klimatyzacji, a także szczelnością okien w wagonach – powiedział Sulima.

Gamy bez zarzutu, dostępność wysoka

Koleje Mazowieckie mają ogromne doświadczenie z użytkowaniem i utrzymaniem różnych typów taboru, od różnych producentów. Na ogół wszystkie problematyczne kwestie udawało się doprowadzić do oczekiwanego stanu. – Sadzę, że podobnie będzie w przypadku pojazdów z Pesy. Trzeba dodać, że lokomotywy Gama spisują się w Kolejach Mazowieckich dobrze , a ich współczynnik niezawodności w 2016 r., czyli łączny czas pozostawania pojazdu w eksploatacji, ukształtował się na wysokim poziomie 0,97. W przypadku wagonów piętrowych – sterowniczych i środkowych – te wartości były nieznacznie niższe.

Kolejni klienci na piętrowe wagony?

– Projekt Sundeck był dla Pesy wyzwaniem. Dzięki zaufaniu KM mogliśmy zaprojektować i wyprodukować pierwszy polski pojazd piętrowy. Ten produkt sprawdził się na Mazowszu i mamy nadzieję, że będą nam zainteresowani klienci z innych polskich aglomeracji – powiedział Maciej Walczak, szef kontraktu dotyczącego dostaw Sundecków i elektrycznych Gam.

O możliwości zakupów piętrowych wagonów mówi się obecnie na Pomorzu, gdzie mogłyby obsługiwać bardzo duże letnie potoki pasażerskie na odcinku Gdynia – Hel. Nie wykluczone, że piętrowe wagony kupione zostaną w związku z planowaną inwestycją łódzkiego urzędu marszałkowskiego, który zamierza kupić tabor dla nowego projektu – Łódzko–Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej. Wagonów piętrowych nie będzie natomiast kupować PKP Intercity.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2017
NUMER 04/2017
W kwietniowym numerze „Rynku Kolejowego” przedstawiamy pogłębioną wyników przewozowych kolei w 2016 roku. Poza tym w Czytelnik może liczyć na interesujące rozmowy z P. Królem, W. Nowakiem, K. Celińskim oraz J. Kućminem, a także relacje z ważnych wydarzeń, takich jak wizyta wicepremiera Morawieckiego w Medcomie oraz przekazanie do eksploatacji setnego Impulsa. Polecamy również artykuły prezesa I. Góry na temat okresów przejściowych TSI oraz J. Polaczka o pomyśle wydłużenia linii LHS na zachód. W numerze zajmujemy się też dostępnością transportową Łodzi, przyszłością kolei w Małopolsce i… trudną teraźniejszością kolei na Dolnym Śląsku.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS