Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rail Baltica przybliży państwa bałtyckie do Zachodu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
11-12-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rail Baltica przybliży państwa bałtyckie do Zachodu
fot. NASA (z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej)Bałtyk i Morze Północne
Łącząca Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię Rail Baltica odgrywa ważną rolę w planach rozwoju sieci unijnych korytarzy transportowych. Modernizacja poszczególnych odcinków jest już zaawansowana, choć w wielu miejscach nie osiągnięto jeszcze docelowych parametrów. Stan prac i plany dalszego rozwoju infrastruktury korytarza były jednym z tematów obrad podczas Kongresu Kolejowego.

- Rail Baltica to kluczowy element korytarza Morze Północne – Bałtyk – podkreślił Jakub Siwiński z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu DG MOVE. Europejskie korytarze transportowe mają stanowić fizyczny wymiar budowy wspólnego rynku europejskiego i swobody przepływu osób. Infrastruktura kolejowa, drogowa, lotnicza i żeglugowa ma zapewniać płynne działanie tych filarów Wspólnoty oraz pobudzać wzrost gospodarczy w całej UE. Dodatkowym motywem jest chęć kształtowania mobilności tak, by była jak najdogodniejsza dla środowiska, a przy tym wygodna dla użytkowników.

Od Holandii po Estonię

Wdrażaniem korytarzy kierują koordynatorzy europejscy. Sieć korytarzy podzielono na dwie warstwy: kompleksowa, której powstanie zaplanowano do 2050 r., ma zapewnić dostęp do wszystkich regionów UE i mieć ujednolicone parametry. Najważniejsze strategicznie odcinki i punkty, takie jak porty morskie, ma połączyć do 2030 r. sieć bazowa, złożona z 9 korytarzy. Przez Polskę przebiegają dwa z nich (nr 5 Bałtyk – Adriatyk i nr 8 Morze Północne – Bałtyk). Rail Baltica jest częścią drugiego z nich, prowadzącego od granicy niemieckiej do litewskiej z odgałęzieniem w kierunku Białorusi. 

Korytarz Bałtyk – Morze Północne przebiega przez osiem państw członkowskich UE: Holandię, Belgię, Niemcy (z odgałęzieniem do Czech), Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Wchodzące w jego skład linie zapewniają dostęp do wielu portów i terminali logistycznych. Wymaga to od zarządców infrastruktury brania pod uwagę szerszej europejskiej perspektywy oraz szukania synergii w celu zapewnienia większej wartości dodanej dla użytkowników. – Przy modernizacji ciągu E20 musimy mieć świadomość, że będzie ona służyła nie tylko połączeniom Poznań – Warszawa, ale i Duisburg – Wilno – przekonywał obrazowo Siwiński.

Zmienić strukturę ruchu przez granicę

Ze względu na znaczenie Rail Baltica jako elementu korytarza jej terminowa realizacja jest priorytetem. – Przemawia za tym nie tylko wymiar gospodarczy, ale i geostrategiczny. RB połączy państwa położone przy wschodniej granicy Unii Europejskiej, pomagając w ich lepszym zintegrowaniu z resztą Wspólnoty – przekonywał przedstawiciel DG MOVE. Sieć kolejowa w państwach bałtyckich powstawała na ogół w czasach carskich, nie jest więc przystosowana do nowych potrzeb. Zespalaniu Litwy, Łotwy i Estonii z państwami starej UE ma służyć także, między innymi, budowa nowych połączeń energetycznych.

Kolejnym celem jest zapewnienie gospodarczego impulsu dla regionów, które straciły na transformacji ustrojowo-gospodarczej. – W skali Polski realizacja Rail Baltica przyniesie poprawę dostępności jednego z najmniej dostępnych regionów, jakim jest wschodnia część Mazur i Suwalszczyzna – zwrócił uwagę mówca. Zainteresowane strony chcą także doprowadzić do przesunięcia modalnego w przewozach towarowych. – Dziś rola transportu drogowego jest zbyt duża. Obsługuje on prawie 2/3 ruchu transgranicznego. Szacujemy, że potencjał jest duży: 30-40% ładunków z dróg może przenieść się na kolej – stwierdził Siwiński. Co więcej, wymiana handlowa między państwami bałtyckimi a Polską mierzona w jednostkach wagi w ciągu ostatniej dekady wzrosła trzykrotnie.

Kluczowa rola CEF

– Trzy państwa bałtyckie od ponad 20 lat marzą o szybszym połączeniu z Europą. Rail Baltica jako część korytarza TEN-T odpowiada na te potrzeby, zapewniając prostą drogę z Tallinna do Polski – stwierdził dyrektor generalny Rail Baltica Estonia Indrek Orav. Docelowo prędkość na całej trasie ma wynosić 240 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Usprawnieniu przewozów ma też służyć wprowadzenie maksymalnego nacisku na oś 25 ton, pełna elektryfikacja oraz zainstalowanie ERTMS poziomu 2. Liczba pociągów pasażerskich ma wynosić 8-10 par dziennie, ale w przyszłości może wzrosnąć. Oferta będzie adresowana do trzech grup pasażerów: dojeżdżających do pracy w granicach jednego państwa, podróżujących między państwami bałtyckimi oraz do Polski (ta ostatnia grupa ma wynosić ok. 20% wszystkich podróżnych). Korzyści gospodarcze według wstępnych analiz mają sięgnąć łącznie ok. 16 mln euro rocznie.

W finansowaniu budowy i modernizacji infrastruktury ważną rolę odgrywają fundusze europejskie. – Nasza dyrekcja zarządza Instrumentem „Łącząc Europę” – CEF. Projekty bezpośrednio ocenia Komisja Europejska. Na poprawę jakości będą przeznaczone bardzo duże kwoty, łącznie prawie 6,5 mld zł – poinformował prelegent. Dofinansowanie obejmuje między innymi odcinki linii kolejowych Sadowne – Czyżew wraz z mostem na Bugu, Czyżew – Białystok oraz Białystok – Ełk. Część korytarza stanowi też instalacja systemu ERTMS, modernizacja E20 i budowa LCS Terespol oraz przebudowa warszawskiej linii obwodowej. Z funduszy unijnych korzysta jednak nie tylko kolejowa część korytarza nr 8. – Największy projekt w korytarzu to droga S61 (tzw. Via Baltica) na odcinku od Szczuczyna do granicy polsko-litewskiej w Budzisku – zaznaczył Siwiński.

Następnym krokiem będzie zakończenie studium wykonalności dla poprawy parametrów części litewskiej od granicy z Polską do Kowna oraz aktualizacja studium wykonalności odcinka Ełk – Trakiszki. – Potem będzie trzeba czekać na środki, bo cała pula CEF jest już wykorzystana – stwierdził przedstawiciel KE. Szczegółowy projekt techniczny nowej linii w krajach bałtyckich ma być gotowy do 2020 r. Równolegle wszystkie państwa bałtyckie będą rozwijać sieć terminali multimodalnych, wyposażonych w połączenia z siecią kolei rosyjskich, a za ich pośrednictwem – z państwami środkowej Azji.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij