Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

ProKolej: Program Kolej+ bez środków na inwestycje

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
04-06-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
ProKolej: Program Kolej+ bez środków na inwestycje
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
W opinii Fundacji Pro Kolej nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym zawiera szereg istotnych i potrzebnych zmian – w tym w szczególności powrót pochopnie usuniętych 16 listopada 2016 r. przepisów, które dają ministrowi właściwemu do spraw transportu podstawy do decydowania o likwidacji linii kolejowych.

Organizacja pozytywnie zaopiniowała zmiany prawa obejmujące ochronę spójności korytarzy transportowych związanych z infrastrukturą kolejową, ograniczenie barier towarzyszących realizacji inwestycji kolejowych, uproszczenie procedur zaciągania przez PKP PLK S.A. zobowiązań́ finansowych, a także uporządkowanie kwestii utrzymywania nowo budowanej infrastruktury drogowej i powstrzymanie komunalizacji gruntów Skarbu Państwa zajętych pod infrastrukturę kolejową.

Fundacja zwróciła jednak uwagę, że – zgodnie z deklaracją ministerstwa – najważniejszym celem ustawy było wdrożenie Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej czyli hasła „Kolej+”. A w tym zakresie niezbędne są trzy elementy: organizacja przewozów i ochrona infrastruktury przed likwidacją i inwestycje. Dwa rzeczywiście są objęte nowelizacją, ale niestety najważniejszego – czyli rozwoju sieci kolejowej – brakuje. Tymczasem bez odtworzenia i uzupełnienia odcinków pozwalających dotrzeć do mniejszych ośrodków misja przywrócenia dostępu do kolei szerokiej grupie mieszkańców i przedsiębiorców nie może się udać.

W związku z tym stanowisko złożone w konsultacjach ustawy zawiera przede wszystkim postulat uzupełnienia projektu o zawarte w Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej regulacje umożliwiające planowanie i realizację inwestycji w lokalną. Proponuje również rezygnację z arbitralnie wyznaczanego kryterium 30 km wydłużania relacji pociągów w głąb sąsiedniego województwa i zastąpienie go możliwością dojazdu do węzła przesiadkowego lub ośrodka o znaczeniu regionalnym. I wnosi o wzmocnienie przepisów ustawowych, tak aby formalnie zlikwidowane linie i bocznice, na których pozostała infrastruktura mogła być przekazywana wyłącznie na cele związane z działalnością kolejową – a nie transportem w ogóle.

W opinii Fundacji Pro Kolej bez powyższych zmian Program „Kolej+” nie spełni swojej roli. A w negatywnym scenariuszu stanie się wręcz instrumentem wsparcia konkurencji transportu szynowego – służąc rozwojowi dróg i tyczeniu ścieżek rowerowych na rozebranych torowiskach.

Więcej na temat nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym i innych ustaw w ramach tzw. komponentu prawnego programu Kolej Plus piszemy tutaj. Natomiast tutaj można zapoznać się ze stanowiskiem Railway Business Forum.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kolej+ dla Jastrzębia-Zdroju i Tychów. Są przetargi

Infrastruktura

Ponad 4 mld zł na Kolej+ na Lubelszczyźnie. Umowy podpisane

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

inf. pras oprac. JM 17 października 2022

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kolej+ dla Jastrzębia-Zdroju i Tychów. Są przetargi

Infrastruktura

Ponad 4 mld zł na Kolej+ na Lubelszczyźnie. Umowy podpisane

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

inf. pras oprac. JM 17 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5