NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Jak stworzyć dalekobieżne połączenie pasażerskie dla Polski Wschodniej?

| Rafał Jasiński 26.03.2018 151

Jak stworzyć dalekobieżne połączenie pasażerskie dla Polski Wschodniej?
Kadr ze stacji Bielsk Podlaski, stan na 2012 r. fot. jar
Pociąg TLK Biebrza jest dobitnym przykładem tego, że pociąg łączący stolice województw Polski Wschodniej „musi” jechać przez aglomeracje, takie jak Warszawa i Kraków. Można jednak postawić pytanie, czy planowane przedsięwzięcia, takie jak Magistrala Wschodnia czy budowa spalinowego zespołu trakcyjnego do obsługi ruchu dalekobieżnego przyczynią się do innego kształtowania siatki połączeń organizowanych przez ministra właściwego do spraw transportu.
Pociąg TLK Biebrza łączy Gdynię Główną z Rzeszowem. Jedzie przez m.in. Gdańsk, Elbląg, Olsztyn, Kętrzyn, Ełk, Białystok, Warszawę, Włoszczowę Północ, Kraków i Dębicę. Może ono stanowić atrakcyjne połączenie między miastami wewnątrz relacji, natomiast raczej nie skusi wielu podróżnych do przejazdu od stacji początkowej do końcowej.

"Biebrza" pokazuje jak w praktyce realizowany jest zawarty w „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym” zapis o „kształtowaniu relacji bezpośrednich w taki sposób, aby każde połączenie obsługiwało przynajmniej jedną z siedmiu największych aglomeracji (Warszawa, Kraków, Katowice, Gdańsk, Wrocław, Poznań, Łódź)”. Biorąc przykład TLK Biebrzy, postulat ten bierze górę nad innym, polegającym na zapewnieniu połączeń dla jak największej liczby powiatów w kraju. A ten można byłoby osiągnąć po „wyprostowaniu” drogi przejazdu. Skierowanie pociągu w Białymstoku na Magistralę Wschodnią, czyli w kierunku Czeremchy, a dalej do Siedlec, Łukowa i Lublina. Potem pociąg mógłby pojechać przez Stalową Wolę i Przeworsk do Rzeszowa.

Pociąg do kolejnych miejscowości

Nowa trasa TLK Biebrzy między Białymstokiem a Rzeszowem zbliżyłoby kolej pasażerską dalekobieżną do powiatów bielskiego, hajnowskiego, łosickiego, siemiatyckiego oraz części siedleckiego, położonych w województwach mazowieckim i podlaskim. Na trasie pociągu byłyby miasta takie jak Bielsk Podlaski (26,5 tys. mieszkańców), Siemiatycze (14,5 tys. mieszkańców), Mordy (1,8 tys. mieszkańców) oraz miejscowości gminne jak Czeremcha (dodatkowo węzeł kolejowy) i Platerów. Mógłby również utrwalić połączenia dalekobieżne na linii nr 30 Łuków – Lublin Północny oraz między Stalową Wolą a Przeworskiem. W przypadku poprawy stanu technicznego linii nr 223 z Czerwonki do Ełku (województwo warmińsko-mazurskie), co jednak wymagałoby znacznych nakładów finansowych, pociąg obsłużyłby dodatkowo Biskupiec Reszelski, Mikołajki, Mrągowo i Orzysz.

Magistrala Wschodnia

Atrakcyjność tego połączenia powinna wzrosnąć po wykonaniu zaplanowanych prac, założonych w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. Na Magistrali Wschodniej zaplanowano wiele inwestycji (niektóre już są wykonywane „na gruncie”), których większość realizowanych jest z dofinansowywaniem z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Mają one przyczynić się do poprawy parametrów głównie „południkowych” linii kolejowych położonych w województwach makroregionu, co pozwoli ma m.in. usprawnienie przejazdów pociągów, zwiększenie prędkości dopuszczalnych i poprawy jakości infrastruktury pasażerskiej. Poza inwestycjami znalazła się linia nr 31 Siedlce – Siemianówka we fragmencie położonym na terenie województwa mazowieckiego, jednak trasa utrzymuje zadowalające parametry techniczne, pozwalające lekkim pojazdom pasażerskim na jazdę z prędkością 80 km/h, a na kilku szlakach – 110-120 km/h.

Projektowany SZT

Ponadto w ramach programu Innotabor zakłada się budowę spalinowego zespołu trakcyjnego dla połączeń dalekobieżnych. Ze wsparciem ze środków unijnych (ok. 16,7 mln zł przy wartości projektu ok. 36,8 mln zł) poznańska H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych ma opracować prototyp pojazdu o napędzie spalinowym, przeznaczonego do obsługi połączeń międzywojewódzkich. Z uwagi na postępującą elektryfikację, taki pojazd powinien obsługiwać połączenia poza największymi miastami. Dlatego wydaje się najlepszym rozwiązaniem dla „ściany wschodniej”, której magistrala ma długi odcinek niezelektryfikowany (ok. 150 km między Białymstokiem a Mordami).

Przeciw wykluczeniu komunikacyjnemu

Uruchomienie połączenia łączącego 4 miasta wojewódzkie makroregionu Polski Wschodniej raczej nie będzie odznaczało się wysoką rentownością. Należy jednak je traktować jako przedsięwzięcie ograniczające wykluczenie komunikacyjnie niż wysoce uzasadnione ekonomicznie. Dlatego po przygotowaniu infrastruktury i przy odpowiednim taborze takie połączenie może być atrakcyjnym produktem dla kilku regionów, przyczyniając się do poprawy mobilności ich mieszkańców i wspierającym rozwój turystyki.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Rafał Jasiński - dziennikarz "Rynku Kolejowego"

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS