Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK gotowa na brak dotacji unijnej dla Łodzi Fabrycznej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
06-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rc, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK gotowa na brak dotacji unijnej dla Łodzi Fabrycznej
Czy warta 1,76 mld zł budowa dworca Łódź Fabryczna otrzyma miliard dofinansowania z funduszy europejskich, czy zostanie w całości sfinansowana ze środków krajowych? W obu przypadkach polska kolej niczego nie straci – twierdzi w imieniu zarządcy infrastruktury Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego PKP PLK.

Roman Czubiński, Rynek Kolejowy: Czy złożenie przez PKP PLK wniosku o dofinansowanie budowy dworca Łódź Fabryczna z funduszy europejskich jest pewne?

Maciej Dutkiewicz, PKP PLK: – Nie rezygnujemy z możliwości finansowania budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna z funduszy POIiŚ. Obecnie inwestycja ma zapewnione stabilne finansowanie krajowe.

– Czy zapisanie w rządowym planie inwestycyjnym budowy dworca jako przewidzianej do finansowania wyłącznie ze środków krajowych wynika jedynie z ostrożności (wariant rezerwowy), czy jest docelowym rozwiązaniem?

– Wynika to z potrzeby bieżącego finansowania inwestycji w Łodzi. Podkreślić należy jeszcze raz, że nie rezygnujemy z możliwości sfinansowania budowy dworca Łódź Fabryczna z funduszy UE. Projekt nadal figuruje na liście projektów podstawowych POIiŚ, zaktualizowanej w listopadzie 2013 r.

– Kto i kiedy podjął tę decyzję?

– Zakładamy, że obecny mechanizm finansowania budowy dworca nie jest ostateczny i może ulec zmianie

– Można spotkać się z wieloma teoriami na temat przyczyn takiego rozwiązania. Wśród możliwych przesłanek wymienia się niepewność co do terminu oddania dworca do użytku, chęć sprzedania położonych w sąsiedztwie dworca działek w Nowym Centrum Łodzi z pominięciem pięcioletniej karencji, obawę przed zakwestionowaniem przez organy unijne analiz potoków pasażerskich...

– Decyzja była podyktowana potrzebą bieżącego finansowania inwestycji w Łodzi. Nie rezygnujemy z możliwości sfinansowania budowy dworca Łódź Fabryczna z funduszy UE, w związku z tym ponownie zostały przeliczone potoki pasażerskie celem złożenia wniosku o dofinansowanie.

– Czy, jeśli dworzec zostanie sfinansowany wyłącznie ze środków krajowych, pula przeznaczonych dla Polski funduszy unijnych zostanie uszczuplona? Jeśli nie, na jakie inne projekty zostaną rozdysponowane środki "zaoszczędzone" na dworcu?

– Planujemy wykorzystać wszystkie fundusze unijne na inwestycje kolejowe. Pula środków na inwestycje w ogólnym rozrachunku nie zmienia się, możliwe są tylko wewnętrzne przesunięcia oraz zmiana wysokości dofinansowania wyróżnionych projektów.

– W Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) wśród inwestycji kolejowych umieszczono budowę łódzkiego tunelu średnicowego, przewidzianą do dofinansowania z Funduszu Spójności. Czy ewentualna zmiana sposobu finansowania budowy dworca może zmniejszyć szanse na uzyskanie dofinansowania dla tunelu?

– Inwestycje planowane na przyszłą perspektywę finansową UE są logicznym uzupełnieniem tych, które prowadzimy obecnie. Sposób finansowania budowy dworca Łódź Fabryczna nie ma jednak wpływu na kolejne przedsięwzięcia planowane z perspektywy 2014 – 2020.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij