NUMER 08/2017
NUMER 08/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje dużych prędkości
szukaj
Śledź nas:

PKP Intercity znalazło w spółce dodatkowych 165 mln złotych

| Michał Szymajda 22.01.2016 174

PKP Intercity znalazło w spółce dodatkowych 165 mln złotych
Zmiany w PKP Intercity obejmują m.in. zaplecza utrzymanioweFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
– Cały czas pracujemy nad lepszym wykorzystaniem własnych zapleczy w Gdyni, Warszawie, Wrocławiu i Krakowie. Zakłady zajmujące się przeglądami i naprawami okresowymi lokomotyw i wagonów pracują już według nowego wzorca logistycznego – mówił podczas spotkania z dziennikarzami Piotr Rybotycki, członek zarządu PKP Intercity. Daje to spore oszczędności, których spółka szuka także na innych polach.
Spółka wskazuje na konkretne oszczędności, które wynikają z lepszej organizacji pracy. Na przykład: średni czas przeglądu lokomotywy na poziomie P1 skrócił się o 37% i obecnie, zamiast 8 godzin, trwa 5. Aż o 47% wzrosła także dostępność lokomotyw. Dzięki wzrostowi efektywności spółka od sierpnia mogła zrezygnować z pożyczania od PKP Cargo i innych firm 5 lokomotyw EU07.

– Zarządziliśmy też generalne sprzątanie stanowisk pracy i hal. Usunęliśmy w ten sposób aż 300 ton złomu. Przy okazji porządkowania okazywało się, że w halach znajdują się części do lokomotyw, których nie eksploatujemy od lat. Ze sprzedaży złomu zyskaliśmy 3 mln zł. Postanowiliśmy zostawić te pieniądze na stanowiskach pracy i zapytać pracowników warsztatowych czego najbardziej im potrzeba. Poprosili o nowe narzędzia, do których sami zbudowali stelaże. Oczywiście je dostali – mówił Piotr Rybotycki, członek zarządu PKP Intercity ds. operacyjnych.

165 milionów oszczędności

Z prezentacji dla dziennikarzy wynika, że spółka szuka oszczędności tam, gdzie do tej pory nie widziano szans na poprawię wyniku finansowego. I tak na przykład: 40 mln zł w 2015 roku oszczędzono dzięki zastosowaniu narzędzi informatycznych, które pozwalają dostosować długość składów do rzeczywistego zainteresowania podróżnych, podjęto się też renegocjacji umów zawieranych przez przewoźnika, które, razem z wdrożeniem dokumentów, takich jak instrukcja zakupowa, dały łącznie ponad 100 mln zł. Kolejne oszczędności wynikły ze wspomnianych zmian w zapleczach i sprzedaży zbędnych, przeważnie uszkodzonych, lokomotyw i wagonów. Zlecenie sprzątania wagonów własnym pracownikom na warszawskim Grochowie okazało się w perspektywie rocznej tańsze o milion zł. w stosunku do zlecania tego na zewnątrz. Łącznie daje to 165 mln zł. na samych „miękkich działaniach”.

Prezes Leonkiewicz zapowiedział też inwestycje w Remtrak. To firma córka PKP Intercity zajmująca się naprawą wagonów.

– Chcemy by wykonywała ich więcej, dlatego będziemy ją dokapitalizowywać. Część napraw do poziomu P4 taniej nam zlecać własnej firmie, niż oddawać je na zewnątrz – powiedział prezes PKP Intercity.
– W 2011 roku PKP Intercity posiadała 1800 unieruchomionych wagonów, w tej chwili mamy ich 1000, ale daleki jestem od szczęścia z tego powodu. 400 wagonów z tej sumy przejdą naprawy i modernizację i wrócą na tory, część jeszcze w tym roku – mówił Leonkiewicz.

Dotacja stanowi coraz niższy procent środków na działalność

Prezes PKP Intercity mówił też o poziomie dotacji, którą przewoźnik otrzymuje od państwa. Zdaniem przewoźnika, jej udział w przychodach spółki spadnie w 2016 do 13,40 zł. za pociągokilometr. Dla porównania – w 2014 roku była to kwota 16,30 za każdy przejechany z pasażerem kilometr. Nie stanie się tak jednak ze względu na spadek poziomu dotacji, ale ze względu na coraz efektywniejsze zarządzanie i sukcesy przewozowe firmy.

– Ponad 13 zł. dopłaty to, w porównaniu z innymi przewoźnikami regionalnymi, niewiele – powiedział Jacek Leonkiewicz.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

PKP Intercity (0)

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

PKP Intercity (0)

Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 08/2017
NUMER 08/2017
W najnowszym numerze Rynku Kolejowego rozmawiamy z nowym prezesem Pesy – Robertem Świechowiczem, Mikołaja Wilda pytamy zaś o to, jak będzie wyglądał Centralny Port Lotniczy i jakie przyniesie konsekwencje dla rozwoju kolei. Sprawdzamy, jak idzie (a raczej nie idzie) implementacja systemu ERTM/ETCS w Polsce i co zrobić, aby przyspieszyła. Po raz kolejny zastanawiamy się nad przyszłością Kolei Dużych Prędkości w naszym kraju. Jest to tematem sierpniowego numeru. Opisujemy też zmierzch eksploatacji niezmodernizowanych EN57 i zastanawiamy się jaka będzie przyszłość serii tych kultowych pociągów. 

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS