Partnerzy serwisu:
Innowacje

PKP Intercity z umową na elektryczno-spalinową lokomotywę Pesy

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
27-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
PKP Intercity z umową na elektryczno-spalinową lokomotywę Pesy
fot. Michał Szymajda
Podpisanie umowy pomiędzy Pesą a PKP Intercity oznacza, że program budowy lekkiej lokomotywy z dwoma napędami – elektrycznym i spalinowym – właśnie wystartował. – Po udanej implementacji w PKP Intercity lokomotywa będzie dobrą ofertą dla intermodalu – mówi Robert Świechowicz, prezes bydgoskiej Pesy.

Teraz Pesa zabierze się za projektowanie pojazdu. Kwestią zasadniczą będzie wybór i zabudowanie napędu lokomotywy, który ma zapewnić uniwersalne wykorzystanie go przez PKP Intercity. Nie będzie to łatwe, bo dotąd żadna z polskich firm nie ma doświadczenia w budowie lokomotywy, która także w ruchu liniowym rozpędzi się do minimum 120 km/h na szlakach niezelektryfikowanych. Wiadomo natomiast, że łatwiej pójdzie Pesie z budową pudła, konstrukcja będzie bowiem bazować na istniejącej już platformie Gama.

– Dla nas ten projekt jest konieczny, dotąd nigdy nie udało nam się zrealizować projektu wspólnie z przewoźnikiem. Proces badawczy jest długi i budowa zupełnie nowych pojazdów wysoko wyspecjalizowanych dużo kosztuje. Dlatego bardzo cieszymy się, że wspomoże nas Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Chcemy, by produkt był dokładnie taki, jakiego przewoźnik potrzebuje – powiedział Robert Świechowicz, prezes bydgoskiej Pesy.


– Chcemy by mogła też wykonywać manewry, by mogła przejechać w przypadku braku prądu w sieci trakcyjnej i dowieźć pasażerów bezpiecznie do stacji przeznaczenia. Zakładamy, że po udanej implementacji w PKP Intercity lokomotywa będzie dobrą ofertą dla intermodalu. Razem z poznańskim instytutem Pojazdów Szynowych mamy odpowiednie kompetencje, by pojazd zbudować – dodał Świechowicz.

Zaprojektowanie i zbudowanie prototypu „Gamy Duo” zakłada roczne testy wyprodukowanego sprzętu i, po spełnieniu parametrów produktu, zakup jego przez PKP Intercity. Nie będzie potrzeba specjalnego przetargu w tym względzie. Termin „Partnerstwo innowacyjne” zakłada zwolnienie z przetargu w przypadku udziału w projekcie. Prawdopodobnie, niezależnie od dzisiejszej umowy, PKP Intercity rozpisze przetarg na 10 lokomotyw o charakterystyce podobnej do obecnie opisanej.

Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Dodatkowa pula promocyjnych biletów na długi weekend

Pasażer

PKP Intercity: Dodatkowa pula promocyjnych biletów na długi weekend

inf. pras. PKP Intercity 13 sierpnia 2025

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Tabor i technika

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Jakub Rösler 13 sierpnia 2025

Malepszak: Dostaniemy sprawdzony, piętrowy tabor produkowany w Polsce

Tabor i technika

PKP Intercity: Pies i kot to też pasażer

Pasażer

PKP Intercity: Pies i kot to też pasażer

inf. pras. PKP Intercity 09 sierpnia 2025

EP08-001 PKP Intercity wróciła na tory w historycznych barwach

Tabor i technika

PKP Intercity: Ponad 20 tysięcy dodatkowych miejsc na najbliższy weekend

Pasażer

Zobacz również:

PKP Intercity: Dodatkowa pula promocyjnych biletów na długi weekend

Pasażer

PKP Intercity: Dodatkowa pula promocyjnych biletów na długi weekend

inf. pras. PKP Intercity 13 sierpnia 2025

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Tabor i technika

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Jakub Rösler 13 sierpnia 2025

Malepszak: Dostaniemy sprawdzony, piętrowy tabor produkowany w Polsce

Tabor i technika

PKP Intercity: Pies i kot to też pasażer

Pasażer

PKP Intercity: Pies i kot to też pasażer

inf. pras. PKP Intercity 09 sierpnia 2025

EP08-001 PKP Intercity wróciła na tory w historycznych barwach

Tabor i technika

PKP Intercity: Ponad 20 tysięcy dodatkowych miejsc na najbliższy weekend

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij