Podczas Kongresu Kolejowego mówiono m.in. o zmianach, jakie czekają rynek przewozów pasażerskich w najbliższych latach. Artur Resmer z zarządu PKP Intercity przewidywał, że zdecydowanie zmniejszy się rola kas biletowych. Jego teza zdaje się mieć potwierdzenie w trendach widocznych w statystykach sprzedaży.
– Podróż koleją nie zaczyna się w momencie wejścia do pociągu, a wtedy, kiedy pasażer chce kupić bilet – mówił na tegorocznym Kongresie Kolejowym Artur Resmer, członek zarządu PKP Intercity. Jego zdaniem w nadchodzących latach to właśnie w zakresie sprzedaży dokonywać się będą na kolei bardzo istotne zmiany. – Już dziś zauważamy, że coraz trudniej jest utrzymać grupę zawodową, jaką są kasjerzy – argumentował.
Pakiet Podróżnika ma trafić do sklepu internetowego – Za kilka lat, kiedy wejdziemy na dworzec, przywita nas robot, który zaproponuje najlepszą ofertę i sprzeda nam bilet – przewidywał prelegent. Wskazywał też na zauważalne już dziś trendy w zakresie zwyczajów podróżnych. – Procent biletów sprzedanych w kasie spada cały czas – stwierdził. – Dziś mniej-więcej połowa biletów kupowanych jest w kasie, druga połowa zaś przez internet – wyliczał, dodając, że rola kanału internetowego wciąż się zwiększa.
Za tą statystyką iść ma rozwój własnego systemu sprzedażowego. – Od kilku dni na naszej stronie
można kupić bilety na podróż z przesiadką, dotychczas taka opcja była dostępna tylko w kasie – przypomniał członek zarządu największego krajowego przewoźnika dalekobieżnego. Wskazał też na
nową opcję uproszczonego podglądu stopnia zajętości miejsc w składzie. – Niedługo w internecie będzie dostępna także oferta Pakiet Podróżnika – zapowiedział. Mowa tu o
możliwości zakupu w ramach jednej transakcji do sześciu biletów na łączoną podróż pociągami PKP IC, SKM Trójmiasto i Przewozów Regionalnych.
– Wspólny blankiet to początek. Chcemy, by wkrótce opłata za przejazd była korzystniejsza dla pasażera – stwierdził uczestnik Kongresu. Jednoczesna zapłata za podróż pociągami kilku spółek miałaby więc być niższa niż w przypadku zakupu każdego z biletów oddzielnie. – Do tego potrzebne jest jednak doprecyzowanie naszych cenników. Spółki zaś mają swoją historię i pewien opracowany model biznesowy – mówił, tłumacząc nieco dłuższy horyzont czasowy wprowadzenia tej propozycji w życie.
Kluczem jest stabilność oferty i punktualność przyjazduArtur Resmer zapowiedział także, że na początku przyszłego roku pasażerowie będą mogli korzystać z treści multimedialnych udostępnianych im na pokładzie pociągów PKP Intercity. – Nie wiem jednak, czy takie działania są najistotniejsze – ocenił. Przekonywał bowiem, że to, co kolej powinna poprawić w perspektywie najbliższych lat, to punktualność. – Ważne, by przyjazd naprawdę odbywał się co do minuty – mówił.
– Jeżeli nie przyjedziemy na czas, takie działania jak wprowadzenie kontentu multimedialnego po prostu nie mają sensu, są „kwiatkiem do kożucha” – mówił. W swoim krótkim wystąpieniu dotyczącym planów spółki na najbliższe lata bardzo mocno podkreślał także, że istotnym czynnikiem jest doprowadzenie do stanu, w którym oferta przewozowa będzie stabilna. – Wtedy pasażer będzie do nas wracał – argumentował prelegent.