Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP IC już zmieniło warunki przetargu na lokomotywy. Polscy producenci mogą wystartować

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
02-08-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP IC już zmieniło warunki przetargu na lokomotywy. Polscy producenci mogą wystartować
Fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Szybka reakcja PKP Intercity na wnioski polskich producentów o zmianę kryteriów doświadczenia, które wykluczały ich z przetargu na dostawę nowych lokomotyw. Przewoźnik zmienił specyfikację zamówienia, dzięki czemu w postępowaniu wystartują i Pesa, i Newag.

O ogłoszonym przez PKP Intercity przetargu na dostawę 20 nowych lokomotyw elektrycznych pisaliśmy tutaj. Polscy producenci byli zaskoczeni, że warunki przetargu wykluczają ich start – mimo że brali intensywny udział w dialogu technicznym przed ogłoszeniem zamówienia. Zapowiedzieli wnioski o zmianę kluczowych dla sprawy kryteriów doświadczenia wykonawców. Argumentowali, że większa konkurencja będzie też korzystna dla PKP Intercity.

Przewoźnik bardzo szybko zareagował na te wnioski. Już dziś (2 sierpnia) specyfikacja została zmieniona, a polscy producenci będą mogli wystartować. Zapis o konieczności wykazania się dostawą 10 lokomotyw elektrycznych w ciągu ostatnich trzech lat zmieniono bowiem na wykazanie się dostawą dziesięciu fabrycznie nowych pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym (niekoniecznie lokomotyw), i to w ciągu ostatnich pięciu lat. To umożliwi start każdemu producentowi.

PKP IC chce lokomotyw o sprawdzonej konstrukcji

– Postępowanie przetargowe jest procesem, w trakcie którego potencjalni wykonawcy wnioskują o uszczegółowienia lub zmiany w opisie przedmiotu zamówienia. W przypadku uznania ich za zasadne, zamawiający wprowadza zmianę. Taka sytuacja ma również miejsce przy obecnym postępowaniu na zakup 20 lokomotyw elektrycznych, które zostało ogłoszone 31 lipca przez PKP Intercity – mówi „Rynkowi Kolejowemu” rzeczniczka PKP Intercity Agnieszka Serbeńska.

Zapewnia, że przygotowana specyfikacja zamówienia nie ma na celu wykluczenia producentów z Polski ani z żadnego innego kraju. – Dążymy do zakupu pojazdów ze sprawdzoną konstrukcją. Zgodnie z obowiązującymi polskimi i europejskimi regulacjami prawnymi przy realizacji zamówień publicznych nie może dochodzić do dyskryminacji z uwagi na państwo, w którym potencjalni oferenci prowadzą swoją działalność, lub ze względu na pochodzenie kapitału potencjalnego oferenta – stwierdza.

Biorą udział w Luxtorpedzie

Serbeńska dodaje, że PKP Intercity bierze czynny udział w realizacji programu Luxtorpeda 2.0, co wielu poddaje w wątpliwość. – Prowadzone są m.in. rozmowy dot. finansowania innowacyjnych, prototypowych produktów taborowych z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Ponadto podjęto inne działania, których realizacja wkroczyła już w fazę uzgodnień formalnych i znajduje się na etapie przygotowawczym – zdradza przedstawicielka IC.

Jak przypomina, w zeszłym roku został podpisany list intencyjny o rozwoju współpracy pomiędzy PKP Intercity i Pesą Bydgoszcz. Spółki zadeklarowały podjęcie działań w zakresie prac badawczo-rozwojowych w ramach budowy taboru kolejowego nowej generacji. – Pierwszym wspólnym projektem będzie budowa lokomotywy dwunapędowej spalinowo-elektrycznej. Mamy nadzieję, że pojazdy te, po okresie badawczo-testowym, staną się produktami eksportowymi polskiego przemysłu – podsumowuje Agnieszka Serbeńska.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

PKP Intercity: Dodatkowa pula promocyjnych biletów na długi weekend

Pasażer

PKP Intercity: Dodatkowa pula promocyjnych biletów na długi weekend

inf. pras. PKP Intercity 13 sierpnia 2025

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Tabor i technika

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Jakub Rösler 13 sierpnia 2025

Malepszak: Dostaniemy sprawdzony, piętrowy tabor produkowany w Polsce

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

PKP Intercity: Dodatkowa pula promocyjnych biletów na długi weekend

Pasażer

PKP Intercity: Dodatkowa pula promocyjnych biletów na długi weekend

inf. pras. PKP Intercity 13 sierpnia 2025

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Tabor i technika

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Jakub Rösler 13 sierpnia 2025

Malepszak: Dostaniemy sprawdzony, piętrowy tabor produkowany w Polsce

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij