NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

PKP IC już zmieniło warunki przetargu na lokomotywy. Polscy producenci mogą wystartować

| Jakub Madrjas 02.08.2017 244

PKP IC już zmieniło warunki przetargu na lokomotywy. Polscy producenci mogą wystartować
Fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Szybka reakcja PKP Intercity na wnioski polskich producentów o zmianę kryteriów doświadczenia, które wykluczały ich z przetargu na dostawę nowych lokomotyw. Przewoźnik zmienił specyfikację zamówienia, dzięki czemu w postępowaniu wystartują i Pesa, i Newag.
O ogłoszonym przez PKP Intercity przetargu na dostawę 20 nowych lokomotyw elektrycznych pisaliśmy tutaj. Polscy producenci byli zaskoczeni, że warunki przetargu wykluczają ich start – mimo że brali intensywny udział w dialogu technicznym przed ogłoszeniem zamówienia. Zapowiedzieli wnioski o zmianę kluczowych dla sprawy kryteriów doświadczenia wykonawców. Argumentowali, że większa konkurencja będzie też korzystna dla PKP Intercity.

Przewoźnik bardzo szybko zareagował na te wnioski. Już dziś (2 sierpnia) specyfikacja została zmieniona, a polscy producenci będą mogli wystartować. Zapis o konieczności wykazania się dostawą 10 lokomotyw elektrycznych w ciągu ostatnich trzech lat zmieniono bowiem na wykazanie się dostawą dziesięciu fabrycznie nowych pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym (niekoniecznie lokomotyw), i to w ciągu ostatnich pięciu lat. To umożliwi start każdemu producentowi.

PKP IC chce lokomotyw o sprawdzonej konstrukcji

– Postępowanie przetargowe jest procesem, w trakcie którego potencjalni wykonawcy wnioskują o uszczegółowienia lub zmiany w opisie przedmiotu zamówienia. W przypadku uznania ich za zasadne, zamawiający wprowadza zmianę. Taka sytuacja ma również miejsce przy obecnym postępowaniu na zakup 20 lokomotyw elektrycznych, które zostało ogłoszone 31 lipca przez PKP Intercity – mówi „Rynkowi Kolejowemu” rzeczniczka PKP Intercity Agnieszka Serbeńska.

Zapewnia, że przygotowana specyfikacja zamówienia nie ma na celu wykluczenia producentów z Polski ani z żadnego innego kraju. – Dążymy do zakupu pojazdów ze sprawdzoną konstrukcją. Zgodnie z obowiązującymi polskimi i europejskimi regulacjami prawnymi przy realizacji zamówień publicznych nie może dochodzić do dyskryminacji z uwagi na państwo, w którym potencjalni oferenci prowadzą swoją działalność, lub ze względu na pochodzenie kapitału potencjalnego oferenta – stwierdza.

Biorą udział w Luxtorpedzie

Serbeńska dodaje, że PKP Intercity bierze czynny udział w realizacji programu Luxtorpeda 2.0, co wielu poddaje w wątpliwość. – Prowadzone są m.in. rozmowy dot. finansowania innowacyjnych, prototypowych produktów taborowych z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Ponadto podjęto inne działania, których realizacja wkroczyła już w fazę uzgodnień formalnych i znajduje się na etapie przygotowawczym – zdradza przedstawicielka IC.

Jak przypomina, w zeszłym roku został podpisany list intencyjny o rozwoju współpracy pomiędzy PKP Intercity i Pesą Bydgoszcz. Spółki zadeklarowały podjęcie działań w zakresie prac badawczo-rozwojowych w ramach budowy taboru kolejowego nowej generacji. – Pierwszym wspólnym projektem będzie budowa lokomotywy dwunapędowej spalinowo-elektrycznej. Mamy nadzieję, że pojazdy te, po okresie badawczo-testowym, staną się produktami eksportowymi polskiego przemysłu – podsumowuje Agnieszka Serbeńska.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS