NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

PKP Cargo nie kupi spółek przewozowych Orlenu

| Jakub Madrjas 24.06.2016 115

PKP Cargo nie kupi spółek przewozowych Orlenu
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
PKP Cargo odstąpiło od umowy przejęcia spółek transportowych Orlenu: KolTrans i Euronaft Trzebinia. Zapewne oznacza to, że jedyną doprowadzoną do końca transakcją zakupową PKP Cargo będzie przejęcie czeskiego AWT. 
Akwizycje PKP Cargo

Największą akwizycją dokonaną przez PKP Cargo był zakup udziałów czeskiego przewoźnika Advanced World Transport (AWT). Zakup 80% akcji spółki przez PKP Cargo za 103,2 mln euro (427,3  mln zł według ówczesnego kursu) był pierwszą akwizycją PKP Cargo na rynku zagranicznym i jednym z najważniejszych wydarzeń w historii spółki, przynajmniej od czasu jej giełdowego debiutu. PKP Cargo sfinalizowało transakcję niemal dokładnie rok temu, pod koniec maja 2015 roku. 

Następnymi na liście zakupów byli krajowi przewoźnicy. Jako pierwszy upadł pomysł przejęcia operatorów z Grupy CTL Logistics. Później cały wysiłek włożono w przejęcie przewoźników należących do Orlenu i KGHM. Poprzednie zarządy PKP Cargo podkreślały, że zrestrukturyzowany przewoźnik jest już gotowy do przejęcia podmiotów działających w ramach innych przemysłowych grup kapitałowych. Miało to oznaczać powrót realizowanych na ich potrzeby przewozów pod skrzydła PKP Cargo i odbudowę jego mocnej pozycji rynkowej. – Konsekwentnie wzmacniamy PKP Cargo. Po niezwykle udanym przejęciu czeskiego AWT i realnej ekspansji na rynkach południowej Europy, umacniamy pozycję na rynku polskim, w dodatku w segmencie gwarantującym poszerzenie naszych kompetencji, zwiększenie rentowności i konkurencyjności. Przewozy paliw i produktów petrochemicznych wymagają wysokiej jakości obsługi. Dokonany przez PKN ORLEN wybór PKP Cargo na strategicznego partnera logistycznego to kolejny dowód zaufania naszych kontrahentów i mocny impuls do kontynuowania dynamicznego rozwoju naszej firmy z korzyścią dla klientów, akcjonariuszy i pracowników – mówił w listopadzie 2015 roku Adam Purwin, ówczesny prezes zarządu PKP CARGO.

– Nie wykluczamy kolejnych akwizycji, ale najpierw trzeba zakończyć te, które już prowadzimy – mówił jeszcze w marcu prezes PKP Cargo Maciej Libiszewski. Teraz wygląda na to, że do akwizycji w ogóle nie dojdzie. Warto pamiętać, że jedyny do końca proces zakupu jakim okazało się przejęcie AWT w ostatnim czasie spotyka się z ostrą krytyką.

Rezygnacja z zakupu spółek Orlenu

W raporcie giełdowym przewoźnik poinformował, że wraz ze spółką zależną PKP Cargotabor Usługi podjął decyzję o wykonaniu prawa odstąpienia od warunkowej, zobowiązującej umowy nabycia Orlen KolTrans i zorganizowanej części przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia. "Decyzja zarządu PKP Cargo o odstąpieniu od umowy sprzedaży poprzedzona była głęboką analizą zasadności realizacji transakcji nabycia aktywów kolejowych KolTrans i ZCP Euronaft. Decyzja podyktowana jest szeregiem zidentyfikowanych czynników ryzyka dla PKP Cargo wynikających z realizacji umów, w odniesieniu do przyszłości rynku, stosunku strony społecznej do zmiany właściciela aktywów oraz przedłużającego się postępowania przed UOKiK i oczekiwaniem na zgodę prezesa UOKiK na koncentrację" – napisała spółka w komunikacie.

W listopadzie PKP Cargo, PKN Orlen i Euronaft Trzebinia porozumiały się w sprawie sprzedaży aktywów kolejowych, należących do Grupy Orlen. Transakcja o wartości ponad 250 mln zł miałą objąć udziały Orlen KolTrans i ZCP Kolej – zorganizowaną część przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia. Jednocześnie zawarte miały zostać długoterminowe umowy na obsługę logistyczną Grupy Orlen przez PKP Cargo. Transakcja była warunkowa, a jej finalizacja wymagała m.in. zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ten w marcu przedłużył badanie transakcji.

Związki zawodowe w Orlenie sprzeciwiały się sprzedaży spółki do Grupy PKP. Pisaliśmy o tym tutaj. Natomiast w samym PKP Cargo zarząd porozumiał się wczoraj ze stroną społeczną w kwestii postulowanej przez nią zmiany wynagrodzeń.

Pol-Miedź Trans zostaje w KGHM

Na początku lutego 2015 roku PKP Cargo podpisało wstępne porozumienie dotyczące przejęcia 49% udziałów w spółce Pol-Miedź Trans (PMT) należącej do KGHM. Strony zapowiadały finalizację transakcji w drugim kwartale 2015 roku. Jak dotąd to się jednak nie udało. Prace nad wejściem kapitałowym PKP Cargo rozpoczęły się od razu we wrześniu 2014 roku i toczyły się równolegle z procesem wydzielania ze spółki Pol-Miedź-Trans działalności związanych z zarządzaniem paliwami i przewozami autobusowymi.

Jak dotąd nie było jeszcze jasne deklaracji przewoźnika w tej sprawie, ale mówi się także o rezygnacji i z tego zakupu. – Nie prowadzimy w tym kierunku rozmów. Logika pokazuje jednak, że należałoby coś dokończyć, żeby przejść do punktu następnego – mówił dziennikarzom w marcu prezes Libiszewski.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42043)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42043)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS