NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Otwarty dostęp dla Arrivy i PKP Intercity. Prawie 175 komercyjnych pociągów

| Martyn Janduła 02.06.2017 129

Otwarty dostęp dla Arrivy i PKP Intercity. Prawie 175 komercyjnych pociągów
Fot. Marcel Štancl, SM42.pl
Prezes UTK wydał właśnie decyzje w sprawie otwartego dostępu na przewozy międzywojewódzkie dla PKP Intercity oraz Arriva RP. Jak informuje urząd, daje to uprawnienie do uruchomienia do 175 komercyjnych pociągów.
Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym by realizować połączenia komercyjne na trasie krajowej i międzynarodowej wymagana jest decyzja Prezesa UTK o otwartym dostępie. Dopiero mając taką decyzję można ubiegać się o dostęp do infrastruktury kolejowej. Regulacje te nie obowiązują połączeń na które podpisano umowę o świadczenie usług publicznych z organizatorem publicznego transportu zbiorowego.

Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, przed 30 grudnia 2016 roku wpłynęły wnioski PKP Intercity oraz Arriva RP dotyczące przyznania krajowego otwartego dostępu na przewozy międzywojewódzkie. Prezes UTK wydał pozytywne decyzje mając na uwadze zwiększenie dostępności transportowej kraju. Chodzi w szczególności o połączenie mniejszych ośrodków gospodarczych z aglomeracjami i dużymi miastami.

Arrivą m.in. nad morzem

Prezes UTK przyznał 5 decyzji przyznających otwarty dostęp na pięciu trasach. W większości chodzi o dostęp do torów od rozkładu jazdy 2019 lub 2020. Przewoźnik chciałby jeździć m.in. do Łodzi czy Wrocławia, a przede wszystkim na znanej obecnie – i obsługiwanej sezonowo latem – z Bydgoszczy na Hel. Decyzja UTK przyznaje dostęp do infrastruktury na okres pięciu lat.

• Wrocław Główny – Szczecin Niebuszewo – Wrocław Główny (przez Zieloną Górę) w okresie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2024 r.
• Wejherowo – Chełm – Wejherowo, w okresie od 14 grudnia 2020 r. do 13 grudnia 2025 r.
• Łódź Fabryczna – Chełm – Łódź Fabryczna w okresie od 14 grudnia 2020 r. do 13 grudnia 2025 r.
• Wejherowo – Kielce Białogon – Wejherowo w okresie od 10 grudnia 2018 r. do 9 grudnia 2023 r.
• Bydgoszcz Główna – Hel – Bydgoszcz Główna oraz Hel – Władysławowo – Hel w okresie od 11 grudnia 2016 r. do 11 grudnia 2021 r. (okresy wakacji letnich).

PKP Intercity z 20 trasami

Polski przewoźnik połączeń międzywojewódzkich – PKP Intercity – otrzymał od Urzędu Transportu Kolejowego 20 decyzji o przyznaniu otwartego dostępu od 10 grudnia 2017 do 8 grudnia 2018 r. Obejmują one:

• Zakopane – Kołobrzeg – Zakopane
• Łódź Kaliska – Hel – Łódź Kaliska
• Łódź Kaliska – Łeba – Łódź Kaliska
• Ustka – Słupsk – Ustka
• Warszawa Wschodnia – Szczecin Główny – Warszawa Wschodnia
• Łódź Fabryczna – Gdynia Główna – Łódź Fabryczna
• Rzeszów Główny – Gdynia Główna – Rzeszów Główny
• Katowice – Kołobrzeg – Katowice
• Warszawa Wschodnia – Szklarska Poręba Górna – Warszawa Wschodnia
• Warszawa Wschodnia – Chałupki (gr.) – Warszawa Wschodnia (przez Tychy i Mikołów)
• Gdynia Główna – Gliwice – Gdynia Główna
• Gdynia Główna - Zebrzydowice (gr.) – Gdynia Główna
• Terespol (gr.) – Zebrzydowice (gr.) – Terespol (gr.)
• Bielsko Biała Główna – Gdynia Główna – Bielsko Biała Główna
• Kraków Główny – Zebrzydowice (gr.) – Kraków Główny
• Gdynia Główna – Kunowice (gr.) – Gdynia Główna
• Warszawa Wschodnia – Zielona Góra – Warszawa Wschodnia
• Terespol (gr.) – Kunowice (gr.) – Terespol (gr.) (dwie decyzje z różnym przebiegiem tras)
• Gdynia Główna – Zielona Góra – Gdynia Główna

Oznacza to, że spółka otrzymała pozytywną decyzję dla wszystkich wnioskowanych tras. Szczegółowo o złożonych przez spółkę wnioskach pisaliśmy tutaj.

Uzupełnienie przewozów


Jak podkreśla Urząd, decyzję w sprawie pozytywnego przyznania otwartego dostępu na trasie krajowej każdorazowo poprzedzona była analizą wpływu na warunki ekonomiczne usług świadczonych przez innych przewoźników na tej samej linii.

Podczas analizy UTK brał pod uwagę zarówno potencjalne korzyści dla pasażerów wynikające z rozwoju konkurencji na polskim rynku kolei, w tym m.in. zwiększenie liczby dostępnych połączeń, atrakcyjność oferty dla osób, które dotychczas nie korzystały z transportu kolejowego, skomunikowanie obszarów atrakcyjnych turystycznie lub obszarów z niezadowalającą ofertą przewozową, jak i ryzyka związane z potrzebami pasażerów korzystających z już dostępnych pociągów oraz natężeniem ruchu na linii kolejowej.

W przypadku gdy w wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzone zostało, że proponowana przez wnioskodawcę oferta nastawiona jest na przejęcie pasażerów pociągów służby publicznej na tej samej linii i nie wniesie „wartości dodanej” do przewozów kolejowych na danej linii, a doprowadzi do spadku przychodów operatora, co skutkowałoby koniecznością ograniczenia jednolitej i spójnej oferty przewozów służby publicznej, wydawana była decyzja odmawiająca wydania decyzji o przyznaniu otwartego dostępu.

W przypadku wniosków, dla których analiza wykazała, że oferta stanowić będzie uzupełnienie przewozów służby publicznej i przyniesie korzyści w rozwoju rynku kolejowych przewozów pasażerskich, przewoźnikowi została wydana decyzja pozytywna przyznająca otwarty dostęp na trasie krajowej. Po nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, tj. od 30 grudnia 2016 r. analiza wpływu na warunki świadczenia połączeń służby publicznej nie jest obligatoryjna. Takie badanie jest przeprowadzane na wniosek podmiotów wskazanych w ustawie m.in. organizatora publicznego transportu zbiorowego czy przewoźnika świadczącego usługi służby publicznej.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS