Ostateczny koniec aplikacji „Mój Pociąg”. Stracił pasażer - Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej
NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Ostateczny koniec aplikacji „Mój Pociąg”. Stracił pasażer

| Jakub Madrjas 27.10.2017 404

Ostateczny koniec aplikacji „Mój Pociąg”. Stracił pasażer
Fot. Mój Pociąg/facebook
Z rynku zniknęła darmowa aplikacja mobilna z rozkładem jazdy Mój Pociąg. Stracili na tym pasażerowie i sama PLK, która walczyła z aplikacją. Wygranych nie widać – pisze w komentarzu Jakub Madrjas, redaktor naczelny portalu „Rynek Kolejowy”.
W środę rano użytkownicy aplikacji „Mój Pociąg” otrzymali informację o treści "Aplikacja umiera...". "Wygląda na to, że PKP PLK uśmierciła tę darmową aplikację. Co więcej, na autora nasłała policję. Wszystko dla <<dobra pasażera>>.... Stałym użytkownikom dziękuję za korzystanie z aplikacji i dotychczasowego wsparcie duchowe" – napisał autor. Aplikacja wciąż jest do pobrania w sklepie Google Play, ale nie działa i nie będzie działać. – Mam już dość. Poświęciłem wystarczająco nerwów i energii – powiedział mi Adrian Łubik, jej autor.

Zarządca infrastruktury od wielu miesięcy prowadził walkę z darmową aplikacją, udostępniającą rozkład jazdy i informacje o opóźnieniach pociągów z Portalu Pasażera PLK. Więcej na temat samej aplikacji oraz działach na linii autor – PLK można przeczytać tutaj.

W prawie, ale wbrew rozsądkowi

Otrzymałem od spółki wiele tłumaczeń, jakie są przyczyny tej walki – porównujące działanie autora do kradzieży książki z biblioteki, włamania do domu itd. Spółka tłumaczyła, że jest okradana z gotowego rozkładu jazdy, na którego opracowanie poświęciła siły i środki. Nie dowiedziałem się niestety, jaką korzyść odnosi spółka z walki z aplikacją – i jaką korzyść odnosi z tego pasażer.

Nie przeczę, że państwowa spółka, blokując rozpowszechnianie rozkładu jazdy w sposób sprzeczny z regulaminem, działała zgodnie z prawem. Miała nawet prawo zgłosić sprawę do prokuratury (czemu sama PLK zaprzecza zaprzecza). Jednak moim zdaniem za tymi działaniami wcale nie stoją bezduszne przepisy – które przecież można zmienić – tylko ich interpretacja. Interpretacja, która mówi „Dobro pasażera jest dla nas najważniejsze… ale to my określimy, co jest dla niego dobre”.

Inni po prostu udostępniają dane

Odmienne podejście do udostępniania danych widoczne jest u wielu samorządowych przewoźników czy organizatorów transportu. Np. MPK Wrocław i Tramwaje Warszawskie same udostępniają wygodne dla programistów api, zachęcając do opracowywania własnych aplikacji. Wychodzą bowiem z założenia, że w Internecie jest wielu entuzjastów i prywatnych firm, którzy mogą mieć nowatorskie pomysły na taki program. Pasażer ma dzięki temu większy wybór aplikacji, a koszty takich działań są minimalne. Dane o rozkładzie udostępnia nieodpłatnie też na przykład brytyjski zarządca infrastruktury kolejowej Network Rail czy niemiecki DB Netz.

Delegowanie przez państwową spółkę własnych informatyków i płacenie im pensji za to, żeby miesiącami walczyli z lubianą przez pasażerów aplikacją ułatwiającą korzystanie z kolei brzmi jak absurd. Można było tego uniknąć, gdyby PLK zdecydowała się udostępnić api z dynamicznym rozkładem. Wciąż może zresztą to zrobić - nie dlatego, że zobowiąże ją do tego prawo (jak np. w Belgii) ale wyłącznie dlatego, że to korzystne dla pasażera.

Na prośbę PKP PLK załączam stanowisko spółki w sprawie mojego felietonu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w pełni respektują ideę otwartych danych publicznych i korzystania z nich, z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa. Zasady ich udostępniania uzależnione są od wypracowanych pomiędzy stronami warunków na podstawie obowiązujących przepisów prawa i uregulowań Spółki. Spółka na podstawie zawartych umów i porozumień, współpracuje w zakresie wymiany danych i ich udostępniania m.in. z przewoźnikami oraz innymi podmiotami.

Aplikacja „Mój Pociąg” korzystała z Portalu Pasażera w sposób nieautoryzowany i niezgodny z Regulaminem dostępnym na stronie. Takie działania powodowały nie tylko konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów przez Spółkę, ale również utrudnienia dla podróżnych korzystających z Portalu Pasażera i Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

Pomimo czytelnie określonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zasad – opartych o obowiązujące prawo i regulamin, potencjalni partnerzy nie byli zainteresowani akceptacją warunków współpracy. Takie zachowanie jest jedyną przyczyną zaistniałej sytuacji.




Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42041)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Jakub Madrjas - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy

Wiecej z regionu:

Polska (42041)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS