Partnerzy serwisu:
Biznes

Olbrzymia kara za opóźnienia dostaw Pendolino. Intercity wygrało w arbitrażu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
12-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Olbrzymia kara za opóźnienia dostaw Pendolino. Intercity wygrało w arbitrażu
Fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
PKP Intercity wygrało w arbitrażu spór z Alstomem dotyczący kar za opóźnienia w dostawach pociągów Pendolino. Według nieoficjalnych informacji producent będzie musiał zapłacić 50 mln euro kary.

Informację o wyniku arbitrażu potwierdza rzecznik PKP Intercity Cezary Nowak. – Zakończyło się postępowanie przed Sądem Arbitrażowym pomiędzy PKP Intercity a producentem taboru na korzyść spółki PKP Intercity – poinformował "Rynek Kolejowy". Nie odniósł się jednak do kwestii zasądzonej kwoty kar.

Według informacji "Rynku Kolejowego", przygotowany jeszcze w 2014 roku wniosek dotyczył kary za opóźnienia pojazdów i został uwzględniony w całości, co oznacza 50 mln euro kar. Tę samą kwotę podaje Radio Zet. Byłby to najwyższy kwotowo spór wygrany przez polską stronę w arbitrażu.

Jak było z opóźnieniami? 

14 grudnia 2014 roku, wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy, w ruchu z pasażerami pojawiło się jedynie 9 pociągów Pendolino dziennie. Dlaczego? Przypomnijmy nasz tekst sprzed dwóch lat: Pierwsze osiem pojazdów wraz z dopuszczeniem do eksploatacji producent miał dostarczyć 6 maja. PKP Intercity poinformowało, że od tego dnia rozpoczęło naliczanie kar umownych. Według Alstomu, producent nie miał możliwości dostarczenia pojazdów wraz z wymaganym w kontrakcie systemem sterowania ERTMS poziomu 2. Jego kalibracja jest zdaniem producenta w Polsce niemożliwa, ponieważ na polskiej infrastrukturze nie ma jeszcze funkcjonalnego systemu, z którym można go powiązać. Winne są sięgające lat opóźnienia we wdrażaniu systemu. PKP Intercity nie chciało za to odebrać składów bez funkcjonującego ERTMS p. 2.

Po wielu negocjacjach prezes PKP SA Jakub Karnowski poinformował w czerwcu, że Alstom zgodził się na rozstrzygnięcie kwestii kar umownych w arbitrażu oraz zobowiązał się niezwłocznie złożyć wniosek do UTK o homologację z systemami SHP i ERTMS p. 1, oraz “dohomologowanie” ERTMS p. 2, gdy będzie to możliwe. Jak się okazało, było wciąż daleko do końcowego rozstrzygnięcia – obie spółki chciały mieć sporne pieniądze na koncie do czasu ogłoszenia wyroku.

Długie negocjacje w tej sprawie spowodowały, że PKP Intercity podpisało protokoły odbiorów końcowych pierwszych dwóch pociągów Pendolino dopiero 17 października. W międzyczasie mieliśmy festiwal medialnych komunikatów obu spółek, nieraz bardzo ostrych. Kulminacja nastąpiła, gdy PKP Intercity oskarżyło producenta o dostarczanie pociągów ze zużytymi i zardzewiałymi częściami. Producent nie pozostawał dłużny – w pewnym momencie wycofał wniosek o dopuszczenie do eksploatacji składów. Wicepremier Janusz Piechociński dolał oliwy do ognia mówiąc, że kontrakt może zostać zerwany. Podobno pojawił się nawet kupiec na Pendolino...

Na internet zabrakło czasu

Najważniejszym efektem całego konfliktu jest to, że wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy, w ruchu z pasażerami pojawi się jedynie 9 pociągów Pendolino dziennie. Spowoduje to uszczuplenie w pierwszych tygodniach oferty EIC Premium na wszystkich trasach. Z wyjątkiem jednego pociągu, Pendolino zostaną zastąpione przez „zwykłe” EIC. Z tego samego powodu oferta EIC Premium wystartuje w grudniu bez pokładowego internetu dla pasażerów – mimo podpisanej umowy z T-Mobile, nie starczyło już czasu na jego instalację.

Z opóźnienia wynika jeszcze jeden problem dla przewoźnika – przez pierwsze cztery tygodnie eksploatacji Alstom nie będzie odpowiadał finansowo za niezawodność pociągów. – Ta sytuacja, zgodnie z pierwotnymi założeniami, miała mieć miejsce w okresie pomiędzy majem i czerwcem. To jest standardowa procedura, ale opóźnienie dostaw przez producenta zaburzyło te plany – mówił w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Szymon Konop, pełnomocnik zarządu PKP Intercity.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Alstom: Pierwsza Coradia już na testach w Norwegii

Tabor i technika

Alstom: Pierwsza Coradia już na testach w Norwegii

Alstom 16 czerwca 2025

Alstom zwiększa moce produkcyjne. Duże inwestycje we Francji

Tabor i technika

Alstom: 18 Avelii Horizon dla Maroka

Tabor i technika

Alstom: 18 Avelii Horizon dla Maroka

Roman Czubiński 28 marca 2025

Alstom dostarczy CLIP Intermodal kolejnych 5 Traxxów Universal

Tabor i technika

Alstom: 2000 wózków wyprodukowanych w Nadarzynie

Tabor i technika

Alstom: 2000 wózków wyprodukowanych w Nadarzynie

Roman Czubiński 15 stycznia 2025

Zobacz również:

Alstom: Pierwsza Coradia już na testach w Norwegii

Tabor i technika

Alstom: Pierwsza Coradia już na testach w Norwegii

Alstom 16 czerwca 2025

Alstom zwiększa moce produkcyjne. Duże inwestycje we Francji

Tabor i technika

Alstom: 18 Avelii Horizon dla Maroka

Tabor i technika

Alstom: 18 Avelii Horizon dla Maroka

Roman Czubiński 28 marca 2025

Alstom dostarczy CLIP Intermodal kolejnych 5 Traxxów Universal

Tabor i technika

Alstom: 2000 wózków wyprodukowanych w Nadarzynie

Tabor i technika

Alstom: 2000 wózków wyprodukowanych w Nadarzynie

Roman Czubiński 15 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij