NUMER 08/2017
NUMER 08/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje dużych prędkości
szukaj
Śledź nas:

Niższe podatki od terenów kolejowych dzięki nowelizacji

| Magdalena Zasiewska 24.02.2017 3

Niższe podatki od terenów kolejowych dzięki nowelizacji
Fot. Grzegorz Koclęga
– Zmiany w podatku od nieruchomości dotyczące infrastruktury kolejowej spowodują potencjalnie wymierne oszczędności po stronie podatników – pisze Magdalena Zasiewska, która kieruje Zespołem Doradztwa Podatkowego w kancelarii Jara Drapała & Partners.
Pod koniec 2016 r. znowelizowano ustawę o transporcie kolejowym, redefiniując w sposób zgodny z europejską dyrektywą 2012/34/UE pojęcie infrastruktury kolejowej. Przy okazji, znowelizowano także ustawę o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie regulującym zwolnienia z podatku od nieruchomości tejże infrastruktury.

Znowelizowana ustawa o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia z podatku od nieruchomości, od 1 stycznia 2017 roku, nie tylko, jak to miało miejsce dotychczas, budowle i grunty pod nimi, ale także budynki i grunty wchodzące w skład infrastruktury kolejowej. Zmiana jest istotna, gdyż wprowadza zwolnienie z podatku dla budynków, które do tej pory ze zwolnienia nie korzystały w ogóle i rozszerza zwolnienie dla gruntów, które do tej pory mogły być zwolnione z podatku tylko pod warunkiem, że były zajęte pod budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej. Obecnie, zwolnieniu będą mogły podlegać całe działki ewidencyjne wchodzące w skład infrastruktury kolejowej.

Dla określenia wagi zmian w przepisach o podatku od nieruchomości zasadnicze znaczenie ma nowelizacja przepisów ustawy o transporcie kolejowym, do której odsyła przepis przewidujący przedmiotowe zwolnienie z podatku.

Nowa definicja infrastruktury

W znowelizowanej ustawie o transporcie kolejowym, pojęcie infrastruktury kolejowej zostało zdefiniowane na nowo, w załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym wykaz elementów tworzących tę infrastrukturę. Zgodnie z nową definicją infrastruktury kolejowej, wymienione w załączniku elementy wchodzą w jej skład pod warunkiem, że tworzą część linii kolejowej, bocznicy kolejowej lub innej drogi kolejowej lub są przeznaczone do zarządzania nimi, obsługi przewozu osób lub rzeczy lub ich utrzymania.

Pośród wymienionych obiektów znajdują się między innymi: tory kolejowe, obrotnice i przesuwnice, podtorze wraz z nasypami, czy inne obiekty inżynieryjne, takie jak mosty, wiadukty, przepusty, perony kolejowe wraz z infrastrukturą umożliwiającą dotarcie do nich pasażerom, jak również, oznaczone jako działki ewidencyjne grunty, na których znajdują się elementy infrastruktury wymienione w załączniku.

Duże oszczędności dla podatników

Nowa konstrukcja definicji powoduje, że jej zakres przedmiotowy jest znacznie szerszy, a – w konsekwencji – został bardzo rozszerzony zakres zwolnienia z podatku od nieruchomości. Dobrym tego przykładem są bocznice kolejowe, niestanowiące – przed zmianą przepisów ustawy o transporcie kolejowym – części infrastruktury kolejowej i niekorzystające, do końca 2016 roku, ze zwolnienia z podatku od nieruchomości.

Zmiany spowodują potencjalnie wymierne oszczędności po stronie podatników, z drugiej jednak strony przyczynią się do uszczuplenia dochodów gmin, pochodzących w dużej części właśnie z podatku od nieruchomości.

Krytyka ze strony samorządów

Nic dziwnego, że samorządy nie są zadowolone z wprowadzonych zmian. Samorządowcy zarzucają władzom, że zmiany te nie były z nimi wystarczająco konsultowane i zostały wprowadzone pochopnie. Zarzuty dotyczą także nieprecyzyjnego lub zbyt szerokiego określenia, wymienionych w załączniku do ustawy o transporcie kolejowym, obiektów składających się na infrastrukturę kolejową, na przykład: perony wraz z infrastrukturą umożliwiającą dotarcie do nich pasażerom, pieszo lub pojazdem, z drogi publicznej lub dworca kolejowego, drogi technologiczne i przejścia wzdłuż torów, rampy towarowe, wraz z drogami dowozu i odwozu towarów do dróg publicznych. Podane przykłady, a pewnie i inne przepisy są potencjalnie, źródłem dyskusji i sporów z samorządami – podatnicy mogą mieć tendencję do ich interpretowania na swoją korzyść, a samorządy będą chciały ograniczyć ich zakres pojęciowy. Nie ułatwi to życia ani podatnikom ani samorządom.

Nie sposób przewidzieć dokładnie, w chwili obecnej, znaczenia zmian dla dochodów samorządów lokalnych, natomiast bezsprzeczne jest, że obniżą się ich dochody z tytułu podatku od nieruchomości od obiektów infrastruktury kolejowej. Może to rykoszetem uderzyć w pozostałych podatników podatku od nieruchomości, bo naturalnym dążeniem samorządów będzie chęć odzyskania utraconych dochodów.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (40949)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (40949)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08/2017
NUMER 08/2017
W najnowszym numerze Rynku Kolejowego rozmawiamy z nowym prezesem Pesy – Robertem Świechowiczem, Mikołaja Wilda pytamy zaś o to, jak będzie wyglądał Centralny Port Lotniczy i jakie przyniesie konsekwencje dla rozwoju kolei. Sprawdzamy, jak idzie (a raczej nie idzie) implementacja systemu ERTM/ETCS w Polsce i co zrobić, aby przyspieszyła. Po raz kolejny zastanawiamy się nad przyszłością Kolei Dużych Prędkości w naszym kraju. Jest to tematem sierpniowego numeru. Opisujemy też zmierzch eksploatacji niezmodernizowanych EN57 i zastanawiamy się jaka będzie przyszłość serii tych kultowych pociągów. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS