NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Niższe podatki od terenów kolejowych dzięki nowelizacji

| Magdalena Zasiewska 24.02.2017 3

Niższe podatki od terenów kolejowych dzięki nowelizacji
Fot. Grzegorz Koclęga
– Zmiany w podatku od nieruchomości dotyczące infrastruktury kolejowej spowodują potencjalnie wymierne oszczędności po stronie podatników – pisze Magdalena Zasiewska, która kieruje Zespołem Doradztwa Podatkowego w kancelarii Jara Drapała & Partners.
Pod koniec 2016 r. znowelizowano ustawę o transporcie kolejowym, redefiniując w sposób zgodny z europejską dyrektywą 2012/34/UE pojęcie infrastruktury kolejowej. Przy okazji, znowelizowano także ustawę o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie regulującym zwolnienia z podatku od nieruchomości tejże infrastruktury.

Znowelizowana ustawa o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia z podatku od nieruchomości, od 1 stycznia 2017 roku, nie tylko, jak to miało miejsce dotychczas, budowle i grunty pod nimi, ale także budynki i grunty wchodzące w skład infrastruktury kolejowej. Zmiana jest istotna, gdyż wprowadza zwolnienie z podatku dla budynków, które do tej pory ze zwolnienia nie korzystały w ogóle i rozszerza zwolnienie dla gruntów, które do tej pory mogły być zwolnione z podatku tylko pod warunkiem, że były zajęte pod budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej. Obecnie, zwolnieniu będą mogły podlegać całe działki ewidencyjne wchodzące w skład infrastruktury kolejowej.

Dla określenia wagi zmian w przepisach o podatku od nieruchomości zasadnicze znaczenie ma nowelizacja przepisów ustawy o transporcie kolejowym, do której odsyła przepis przewidujący przedmiotowe zwolnienie z podatku.

Nowa definicja infrastruktury

W znowelizowanej ustawie o transporcie kolejowym, pojęcie infrastruktury kolejowej zostało zdefiniowane na nowo, w załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym wykaz elementów tworzących tę infrastrukturę. Zgodnie z nową definicją infrastruktury kolejowej, wymienione w załączniku elementy wchodzą w jej skład pod warunkiem, że tworzą część linii kolejowej, bocznicy kolejowej lub innej drogi kolejowej lub są przeznaczone do zarządzania nimi, obsługi przewozu osób lub rzeczy lub ich utrzymania.

Pośród wymienionych obiektów znajdują się między innymi: tory kolejowe, obrotnice i przesuwnice, podtorze wraz z nasypami, czy inne obiekty inżynieryjne, takie jak mosty, wiadukty, przepusty, perony kolejowe wraz z infrastrukturą umożliwiającą dotarcie do nich pasażerom, jak również, oznaczone jako działki ewidencyjne grunty, na których znajdują się elementy infrastruktury wymienione w załączniku.

Duże oszczędności dla podatników

Nowa konstrukcja definicji powoduje, że jej zakres przedmiotowy jest znacznie szerszy, a – w konsekwencji – został bardzo rozszerzony zakres zwolnienia z podatku od nieruchomości. Dobrym tego przykładem są bocznice kolejowe, niestanowiące – przed zmianą przepisów ustawy o transporcie kolejowym – części infrastruktury kolejowej i niekorzystające, do końca 2016 roku, ze zwolnienia z podatku od nieruchomości.

Zmiany spowodują potencjalnie wymierne oszczędności po stronie podatników, z drugiej jednak strony przyczynią się do uszczuplenia dochodów gmin, pochodzących w dużej części właśnie z podatku od nieruchomości.

Krytyka ze strony samorządów

Nic dziwnego, że samorządy nie są zadowolone z wprowadzonych zmian. Samorządowcy zarzucają władzom, że zmiany te nie były z nimi wystarczająco konsultowane i zostały wprowadzone pochopnie. Zarzuty dotyczą także nieprecyzyjnego lub zbyt szerokiego określenia, wymienionych w załączniku do ustawy o transporcie kolejowym, obiektów składających się na infrastrukturę kolejową, na przykład: perony wraz z infrastrukturą umożliwiającą dotarcie do nich pasażerom, pieszo lub pojazdem, z drogi publicznej lub dworca kolejowego, drogi technologiczne i przejścia wzdłuż torów, rampy towarowe, wraz z drogami dowozu i odwozu towarów do dróg publicznych. Podane przykłady, a pewnie i inne przepisy są potencjalnie, źródłem dyskusji i sporów z samorządami – podatnicy mogą mieć tendencję do ich interpretowania na swoją korzyść, a samorządy będą chciały ograniczyć ich zakres pojęciowy. Nie ułatwi to życia ani podatnikom ani samorządom.

Nie sposób przewidzieć dokładnie, w chwili obecnej, znaczenia zmian dla dochodów samorządów lokalnych, natomiast bezsprzeczne jest, że obniżą się ich dochody z tytułu podatku od nieruchomości od obiektów infrastruktury kolejowej. Może to rykoszetem uderzyć w pozostałych podatników podatku od nieruchomości, bo naturalnym dążeniem samorządów będzie chęć odzyskania utraconych dochodów.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42041)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42041)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS