NUMER 01/2018
NUMER 01/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a CPK
szukaj
Śledź nas:

Mniej pieniędzy z budżetu dla PLK

| jm, Rynek Kolejowy/Puls Biznesu 12.01.2018 83

Mniej pieniędzy z budżetu dla PLK
Fot. Grzegorz Koclęga
Przed miesiącem Rada Ministrów częściowo zmieniła sposób finansowania inwestycji kolejowych. Kwotę 720 milionów złotych, które pierwotnie miały trafić do PKP PLK z akcyzy, zastąpiły środki z PKP SA.
Rząd dokonał 4 grudnia 2017 aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego. Obejmowała ona jednak wyłącznie korektę źródeł finansowania. – Korekty dokonano w celu dostosowania zapisów KPK do projektu budżetu na rok 2018 – wyjaśnia rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa Szymon Huptyś. W uchwale zamieniono środki budżetu państwa pochodzące z podatku akcyzowego na środki własne PKP PLK. – Pula środków nie uległa zmniejszeniu – podkreślił rzecznik MIB.

Oznacza to, że z akcyzy trafi do PKP PLK 870 mln złotych, zamiast 1,58 mld złotych. Jak zauważył „Puls Biznesu”, w tabeli finansowej zamieszczonej w aktualizacji KPK pieniądze, które pierwotnie były częścią dotacji akcyzowej, wpisano do puli o nazwie „pozostałe źródła”, obejmującej „środki z obligacji i innych źródeł”, co można interpretować jako instrumenty dłużne. Pieniądze z podatku akcyzowego są przeznaczane na realizację tzw. projektów krajowych, czyli inwestycji finansowanych bez udziału unijnych dotacji.

Dopytywany przez „RK” rzecznik ministerstwa zaprzeczył jednak, że chodzi o emisję obligacji lub kredyt na inwestycje. – Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PKP SA oraz PKP PLK podjęło uchwały, zgodnie z którymi spółka PKP PLK została dokapitalizowana przez PKP SA kwotą 720 mln zł. W wyniku dokapitalizowania PKP PLK SA otrzymała wkład pieniężny w wysokości 720 mln zł, którym będzie dysponować w 2018 r. na sfinansowanie inwestycji w ramach KPK – poinformował nas Szymon Huptyś.

Skąd PKP SA wzięły pieniądze na inwestycje dla PKP PLK? Jak dowiedzieliśmy się w PKP, pochodziły one ze sprzedaży finansowych aktywów trwałych (to np. udziały w spółkach – przyp. JM) i zostały już wypłacone. – Dokapitalizowanie PKP PLK przez PKP SA nastąpiło z końcem 2017 roku – poinformowała nas Paulina Jankowska, rzecznik spółki.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (41451)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka

Wiecej z regionu:

Polska (41451)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01/2018
NUMER 01/2018
Tematem numeru jest przyszłość polskich kolei i ich miejsce w planie transportowym, jaki w związku z podjęciem decyzji o budowie Centralnego Portu Lotniczego przygotował rząd. Sporo miejsca poświęcamy na rozmowy z przedstawicielami czołowych firm z branży kolejowej: Siemensa, KZN Bieżanów, Cargounit. Rozmawiamy też o przyszłości kolei na Pomorzu – z Ryszardem Świlskim, członkiem zarządu województwa pomorskiego. Również o przyszłości transportu w aglomeracji warszawskiej rozmawiamy z prezes Krystyną Pękałą, kierującą stołeczną SKM-ką.

Sporo miejsca poświęcamy problemom transportu towarów. Piszemy np. o najnowszych wynikach PKP Cargo i nielicznych inwestycjach w spółce, rozmawiamy z Radimem Paigerem, kierującym polskim oddziałem producenta taboru Legios Loko, o potencjalne polskiego rynku.

Warto przeczytać obszerny tekst na temat najnowszego produktu Alstomu – pociągu na wodór, a także rozmowę z Leszkiem Miętkiem na temat poziomu bezpieczeństwa przewozów w Polsce. Analizujemy też wdrożony właśnie rozkład jazdy pociągów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS