NUMER 03/2017
NUMER 03/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Jak kolej wydaje unijne pieniądze?
szukaj
Śledź nas:

MIB nadal chce powrotu „Hańczy” na Litwę

| Kasper Fiszer 06.02.2017 129

MIB nadal chce powrotu „Hańczy” na Litwę
Pociąg Przewozów Regionalnych w Trakiszkach.fot. Kasper Fiszer.
Czy ruch na przejściu w Trakiszkach się zwiększy? Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chce wydłużenia trasy pociągu „Hańcza” i rozmawia o tym ze stroną litewską. Zeszłotygodniowe posiedzenie przedstawicieli rządów obu krajów nie przyniosło jednak konkretnych rozwiązań.
Tzw. nowy dworzec w Trakiszkach, który stoi tuż obok starego, mógłby stać się symbolem nietrafionych inwestycji polskiego pogranicza. W latach 90. wydawało się, że po odbudowie przejścia granicznego Trakiszki – Šeštokai (Szostaków) ruch pomiędzy Polską a Litwą będzie kwitł, a istniejący do dziś niewielki drewniany budynek nie wystarczy do obsługi wielkich potoków podróżnych. Z rozkładu jazdy zniknął jednak wkrótce uruchomiony z pompą w 1992 r. pociąg „Balti” łączący Warszawę i Wilno, przestały kursować też pociągi osobowe kończące na przygranicznej stacji bieg.

Dworzec otwarty, ale pociągi tylko w wybrane dni tygodnia

W ostatnim okresie przed modernizacją litewskiej części ciągu Rail Baltica w Trakiszkach przystawała tylko „Hańcza” z Warszawy do Szostakowa skomunikowana z osobowym pociągiem do Wilna, którego bieg skrócono później do Kowna. Kilkunastoletni zaledwie dworzec był jednak wówczas zamknięty. Dziś, choć nie ma tam kasy biletowej, przyjmuje on podróżnych. – Obecnie na terenie nowszego budynku dostępna jest poczekalnia. Ponadto obiekt wykorzystywany jest na potrzeby spółek Grupy PKP (nastawnia i pomieszczenia techniczne oraz pomieszczenie dla spedytora) – mówi Maciej Bułtowicz z Wydziału Prasowego Polskich Kolei Państwowych SA.

Pociągów, na które można tam czekać, jest jednak jeszcze mniej niż do 2013 r. Kursują tamtędy obecnie tylko weekendowe połączenia Przewozów Regionalnych Białystok – Kowno. Jak zapewnia przewoźnik, ich popularność stopniowo rośnie, m.in. dzięki licznym działaniom promocyjnym. – Nawiązaliśmy współpracę z Podlaską Regionalną Organizacją Turystyczną oraz oddziałem PTTK w Białymstoku i wspólnie organizujemy wycieczki do Kowna – opisuje Renata Gerasimiuk z Działu Handlowego Podlaskiego Oddziału PR. – Informacje o połączeniu są także dostępne w mediach społecznościowych – dodaje.

Rozmowy ws. wydłużenia „Hańczy” nie ustały

Według projektu zeszłorocznego rozkładu jazdy przejście miało być jednak obsługiwane również przez TLK „Hańcza” w nowej relacji Kraków Główny – Mockava (Maćkowo), gdzie miałoby być zapewnione skomunikowanie na litewski pociąg do Kowna. PKP Intercity wstrzymało jednak sprzedaż biletów, a do wznowienia połączenia ostatecznie nie doszło. Jak wskazywało wówczas Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, mimo jego starań pociągiem nie byli zainteresowani potencjalni partnerzy z Litwy.

– od 1 września 2013 r. pociąg „Hańcza” kursuje w skróconej relacji do Suwałk. Od momentu zakończenia prac modernizacyjnych w 2015 r. trwają jednak rozmowy między PKP Intercity SA a Kolejami Litewskimi (Lietuvos Geležinkeliai, LG) o przywrócenie kursowania pociągu międzynarodowego na Litwę – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy MIB. O możliwości uruchomienia międzynarodowych połączeń dalekobieżnych cały czas dyskutuje się także na szczeblu rządowym obu państw.

Mały ruch pasażerski, niewielki towarowy

Ostatnią turą tych rozmów było zeszłotygodniowe posiedzenie Polsko – Litewskiej Podkomisji ds. Transportu z udziałem wiceminister Justyny Skrzydło. Nie przyniosło ono jednak konkretnych ustaleń w tej sprawie. Podobnie jak w przypadku przewozów towarowych, rola przejścia w Trakiszkach w zakresie transportu pasażerskiego pozostaje więc na razie marginalna.



tekst alternatywny
 Europejskie Forum Taborowe 2017
Warszawa, 15 marca 2017 r.


Weź udział w największej i najbardziej prestiżowej konferencji w Europie Środkowo-Wschodniej, poświęconej rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. Co roku podejmowane są tematy planowanych zakupów w regionie, nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów szynowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów. 

Dowiedz się więcej


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2017
NUMER 03/2017
Tematem numeru jest trwająca już od trzech lat perspektywa finansowa Unii Europejskiej. W raporcie sprawdziliśmy, jak przebiega wydawanie unijnych środków przez kolej i samorządy. O środkach UE rozmawialiśmy z dwoma kluczowymi osobami: Witoldem Słowikiem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Rozwoju oraz Przemysławem Gorgolem, dyrektorem z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Oprócz tego, w numerze podejmujemy "Piekielnie trudny temat" nowej linii kolejowej w Małopolsce i przyglądamy się przyszłości wąskotorówek. Rozmawiamy również z Macieje Lignowskim oraz Philippem Müllerem. Czytelników zainteresuje również z pewnością taborowe podsumowanie 2016 roku oraz relacja z wizyty w zakładach utrzymania taboru grupy Colas Rail we Francji. 


 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS