Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Małopolskie: Duże szanse na łącznicę w Kalwarii Zebrzydowskiej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
27-09-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Małopolskie: Duże szanse na łącznicę w Kalwarii Zebrzydowskiej
fot. Winstonbogarde WikimediaCzy pociągi pojadą szybciej z Krakowa m.in. do Wadowic?
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotują studium wykonalności łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej. Jej budowa umożliwiłaby skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Wadowic i Bielska-Białej.

Poza trwającymi budowami dwóch łącznic kolejowych w województwie małopolskim, czyli w Krakowie Krzemionkach i Suchej Beskidzkiej, planowana jest budowa trzeciego łącznika w Chabówce. Ten ostatni, jak pisaliśmy tutaj, planowany jest jednak dopiero po 2021 roku. Te inwestycje pozwolą skrócić czas przejazdu z Krakowa Głównego m.in. do Skawiny, gdzie planowana jest Szybka Kolej Aglomeracyjna. Zyskają również pasażerowie udający się do stolicy Podhala np. z Warszawy, Poznania czy Trójmiasta. Krócej pojedziemy z Krakowa Głównego do Suchej Beskidzkiej, Żywca, Chabówki, Rabki-Zdrój czy Nowego Targu i Poronina. 

Małopolska łącznicami stoi

Dla rozwoju oferty połączeń kolejowych z Krakowa w kierunku Wadowic, Andrychowa i Bielska-Białej, m.in. dzięki skróceniu czasu przejazdu, potrzebna jest budowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej. Obecnie, pociąg jadący np. z Krakowa do Wadowic, musi dwukrotnie zmieniać kierunek jazdy – w Krakowie Płaszowie i Kalwarii Zebrzydowskiej. Oddanie do użytku łącznicy w Krakowie Krzemionkach skróci również czas przejazdu do Wadowic i Bielska-Białej, ale pozostanie jeszcze kwestia czasochłonnej zmiany czoła pociągu właśnie w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Opublikowany niedawno zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy zawiera również projekty, które będą realizowane w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych poszczególnych województw. Dla Małopolski jedyną inwestycją kolejową z RPO na liście podstawowej jest rewitalizacja linii kolejowej nr 117 z Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorony do Bielska-Białej na odcinku do granicy z woj. śląskim. Dla potrzeb inwestycji ma zostać opracowane studium wykonalności, które odpowie na pytanie m.in. o sens łącznika w Kalwarii Zebrzydowskiej. Trwa właśnie procedura przetargowa, o której pisaliśmy tutaj.

– Obecnie prowadzimy postępowanie przetargowe dla opracowania dokumentacji przedprojektowej na rewitalizację linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – gr. województwa” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Małopolskiego na lata 2014-2020. Jednym z elementów dokumentacji przedprojektowej jest studium wykonalności. Przetarg na wybór wykonawcy opracowania dokumentacji przedprojektowej został ogłoszony 16.08.2016 r., a termin otwarcia ofert ustalony jest na 3.10.2016 r. – powiedziała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Niezbędny wykup gruntów

Jeszcze do lat siedemdziesiątych XX w. w Kalwarii Zebrzydowskiej istniała łącznica w miejscu obecnie planowanej inwestycji. Została rozebrana i po torowisku pozostał tylko nasyp. Obecne plany wiążą się z koniecznością jego poszerzenia, dlatego niezbędny będzie wykup gruntów należących do Konwentu Ojców Bonifratrów. Między innymi sprzeciw Konwentu doprowadził do fiaska próby odbudowy łącznika w latach 2006-2007, kiedy PKP PLK przygotowały projekt łącznika. Brakowało finansowania i aprobaty ze strony mieszkańców Kalwarii. Warto dodać, że pierwsze starania pojawiły się już w 1995 roku. Z informacji od PLK wynika, że nie jest jeszcze prowadzona procedura związana np. z zakupem nieruchomości. 

Szczegółowa mapa dostępna tutaj


Umieszczenie projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 117 na liście podstawowej RPO woj. małopolskiego daje duże szanse na budowę łącznicy. Ostateczną odpowiedź, również w kwestii kosztu łącznicy, da studium wykonalności. Wstępne szacunki z 2007 r. mówią o kwocie około 24 mln zł netto. Pierwsze przetargi na prace budowlane obejmujące trasę Kalwaria Zebrzydowska – Bielsko-Biała, będą mogły zostać ogłoszone po zakończeniu prac związanych ze SW, czyli najwcześniej w 2018 roku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

160 km/h z Częstochowy do Opola. Szybciej z Warszawy do Wrocławia

Infrastruktura

160 km/h z Częstochowy do Opola. Szybciej z Warszawy do Wrocławia

inf. pras PKP PLK, oprac. DS 29 października 2024

Czwartkowy wysyp usterek srk na sieci kolejowej

Infrastruktura

Czwartkowy wysyp usterek srk na sieci kolejowej

Michał Szymajda 25 października 2024

PKP PLK podpisała umowę na alternatywną trasę Gliwice - Katowice

Infrastruktura

PKP PLK podpisała umowę na alternatywną trasę Gliwice - Katowice

PKP Polskie Linie Kolejowe 18 października 2024

Stargard: Objazdowe pociągi IC bez postojów handlowych. Dlaczego?

Infrastruktura

PLK zleca remont linii Ostrów Wielkopolski - Grabowno. Szybciej nie będzie

Infrastruktura

Zobacz również:

160 km/h z Częstochowy do Opola. Szybciej z Warszawy do Wrocławia

Infrastruktura

160 km/h z Częstochowy do Opola. Szybciej z Warszawy do Wrocławia

inf. pras PKP PLK, oprac. DS 29 października 2024

Czwartkowy wysyp usterek srk na sieci kolejowej

Infrastruktura

Czwartkowy wysyp usterek srk na sieci kolejowej

Michał Szymajda 25 października 2024

PKP PLK podpisała umowę na alternatywną trasę Gliwice - Katowice

Infrastruktura

PKP PLK podpisała umowę na alternatywną trasę Gliwice - Katowice

PKP Polskie Linie Kolejowe 18 października 2024

Stargard: Objazdowe pociągi IC bez postojów handlowych. Dlaczego?

Infrastruktura

PLK zleca remont linii Ostrów Wielkopolski - Grabowno. Szybciej nie będzie

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij