NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

Małopolska już nie chce krótkich elektrycznych pojazdów serii EN81

| Michał Szymajda 30.08.2016 18

Małopolska już nie chce krótkich elektrycznych pojazdów serii EN81
Małopolska już nie chce krótkich elektrycznych autobusów szynowych serii EN81Fot. Gagorski / lic. CC BY 3.0
Województwo małopolskie kończy przygodę z najkrótszymi elektrycznymi wagonami motorowymi w Polsce. Cztery sztuki jednoczłonowych EN81 wracają, po zakończeniu umowy leasingowej, do firmy, która leasingu udzielała.
Cztery jednoczłonowe elektryczne pojazdy zostały wyleasingowane województwu małopolskiemu na mocy umowy z 2006 roku. Wcześniej, od 2005 roku dwa podobne pojazdy silnikowe były eksploatowane w Małopolsce. Wyprodukowała je bydgoska Pesa, częściowo na podstawie doświadczeń z produkcją jedynego, należącego do WKD, ezt serii EN95. Ostatnia rata leasingowa za cztery pojazdy została opłacona do 31.05.2016r. Zgodnie z zapisami umowy po zakończeniu okresu leasingu województwu małopolskiemu przysługiwało prawo wykupu dowolnej ilości pojazdów. Na to jednak samorząd się nie decyduje.

– Możliwość wykorzystania tych pojazdów na terenie województwa małopolskiego jest ograniczona z uwagi na małą liczbę miejsc pasażerskich (60 miejsc siedzących). Ponadto wykup pojazdów wiązałby się z wysokimi kosztami przeglądów poziomu utrzymania P4 niezbędnych do wykonania w roku 2017 – informuje małopolski urząd marszałkowski.

W Małopolsce wciąż pozostają dwa EN81 kupione jako pierwsze. Dwa kolejne z ośmiu w ogóle wyprodukowanych w Pesie pojazdów są eksploatowane w województwie świętokrzyskim (przeszły m.in. przebudowę wnętrza w ramach którego wymieniono w nich fotele na wygodniejsze). Na początku eksploatacji pojazdy były bardzo awaryjne. Zmieniło się to jednak w toku użytkowania.

W ramach uchwały dotyczącej rezygnacji z wykupu EN81 znalazł się zapis zobowiązujący urzędników marszałka do wykupu dwóch autobusów szynowych SA133 (004 i 005) z rąk leasingodawcy, kupionych w ramach tej samej umowy, co elektryczne pojazdy. Nie zobaczymy ich jednak w Małopolsce aż do końca 2019 roku, są bowiem wydzierżawione pomorskiemu oddziałowi Przewozów Regionalnych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Małopolska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Małopolska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS