NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Łódzko-Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej nie będzie

| Kasper Fiszer 21.02.2018 40

Łódzko-Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej nie będzie
Pociąg iR z Warszawy w Łodzifot. Kasper Fiszer
Samorządowa kolej łącząca dwa największe miasta centralnej Polski w najbliższym czasie nie powstanie. Województwo łódzkie rezygnuje bowiem z realizacji przygotowywanego bez udziału Mazowsza projektu taborowego, który miał obejmować zakup jednostek elektrycznych przeznaczonych do obsługi trasy Łódź – Warszawa. Urząd marszałkowski nie mógł liczyć bowiem na tak wysokie dofinansowanie, jak zakładał, kalkulując przedsięwzięcie.
Województwo łódzkie – przynajmniej jakiś czas – rezygnuje z realizacji projektu pod nazwą Łódzko-Warszawska Kolej Aglomeracyjna. Koncepcja przedsięwzięcia powstała w roku 2016. Samorząd planował wówczas przy wsparciu z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zakupić tabor do obsługi najważniejszego w skali centralnej Polski połączenia kolejowego, które obecnie realizowane jest głównie przez dotowane z puli ministerialnej pociągi PKP Intercity. W pracach nie uczestniczyły władze województwa mazowieckiego.

Samorząd liczył na dofinansowanie 85 proc. wartości projektu

Należało więc przypuszczać, że nowo zakupione jednostki elektryczne miały zasilić flotę Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, która już obecnie uruchamia weekendowe pociągi relacji Łódź – Warszawa (zaś województwo łódzkie finansuje realizowane w dni robocze kursy interRegio Przewozów Regionalnych). Wstępne założenia kopiowały też częściowo zapisy stosowane w przypadku przetargów na zakup taboru dla ŁKA: producent miał zagwarantować późniejszy serwis pojazdów. Właścicielem taboru miał pozostać natomiast Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, co należy traktować jako swoiste novum (eksploatowane i zamówione przez ŁKA jednostki są własnością wojewódzkiej spółki).

Województwo planowało, że łączna wartość zamówienia będzie oscylować wokół 246 mln zł. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego od początku jasno informował, że liczy na przyznanie dotacji w wysokości 85 proc. wskazanej wyżej kwoty. Z kasy regionu pochodziłoby więc ok. 37 mln zł (plus wydatki, których nie można by wliczyć do puli kosztów kwalifikowanych projektu). Na tak wysokie dofinansowanie ostatecznie nie można było jednak liczyć.

Konkurs z niższą niż oczekiwana wysokością dofinansowania

– Nasze plany finansowe uwzględniały pozyskanie 85% dofinansowania z POIiŚ. Wbrew pierwotnym oczekiwaniom ogłoszony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych konkurs, do którego się przygotowywaliśmy, umożliwia pozyskanie 50-procentowego dofinansowania – mówi Dariusz Kulas z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. – Zostaliśmy więc zmuszeni odłożyć w czasie realizację tego projektu – podsumowuje.

Przedstawiciel UMWŁ nie precyzuje, kiedy możliwa byłaby ewentualna późniejsza realizacja przedsięwzięcia, ale wydaje się niemożliwe, by udało się je przeprowadzić jeszcze w ramach obecnej perspektywy budżetowej UE. Nie jest też jasne, jak dużą partię taboru chciałoby zakupić województwo. – Przygotowywaliśmy projekt, w ramach którego chcieliśmy zakupić określoną ilość taboru, która zapewniałaby utworzenie Łódzko-Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej – usłyszeliśmy jedynie od naszego rozmówcy.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS