szukaj
Śledź nas:

Łódź – Warszawa: Co z ulgami ustawowymi?

| Kasper Fiszer 22.04.2016 62

Łódź – Warszawa: Co z ulgami ustawowymi?
Pociąg IC Uszatek z Łodzi Kaliskiej w Warszawiefot. Kasper Fiszer
Czy podróżujący pomiędzy dwoma największymi miastami centralnej Polski muszą obawiać się utraty ulg ustawowych? Resort transportu przygląda się problemom związanym z nowymi zapisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Na razie nie opracowano jednak konkretnych rozwiązań.
Wraz z początkiem przyszłego roku ma wejść w życie kolejna część przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Dotyczą one m.in. zmiany sposobu refundacji ulg przejazdowych. Zmiany są dość szeroko komentowane w zakresie ich wpływu na rynek regionalnych i dalekobieżnych przewozów autobusowych. Będą one mieć jednak także znaczenie dla funkcjonowania kolei pasażerskiej, a szczególnie jej segmentu nieobjętego umowami z samorządami i rządem.

Nowe prawo, jeśli wejdzie w życie w zapowiadanym kształcie, może znacznie skomplikować organizację połączeń Łódź – Warszawa i utrudnić życie korzystającym z popularnych pociągów tej relacji. Najważniejszy przewoźnik na tej trasie, PKP Intercity, oferuje tam bowiem szereg kursów nieobjętych umową o świadczenie usług publicznych, które realizuje w ramach tzw. otwartego dostępu dla pasażerskich przewozów kolejowych.

Przyszłość ulg zależy od kształtu umowy MIB – PKP IC

Tym samym jeśli nowe zapisy ustawy wejdą w życie w niezmienionym kształcie, a pociągi nie zostaną włączone do umowy resortu z PKP Intercity, podróżni stracą w nich możliwość korzystania z biletów ulgowych. Sprawę dodatkowo komplikuje fakt równoległego uruchamiania przez tego samego przewoźnika innych kursów łączących Łódź ze stolicą, w których uprawnienia do tańszych podróży np. dla studentów czy uczniów, zostałyby zachowane. Co więcej, znaczna część pasażerów korzysta na tej trasie z biletów okresowych, w tym ulgowych, których zakres ważności zostałby znacznie ograniczony.

– Zgodnie z obecnym stanem prawnym, z dniem 1 stycznia 2017 r. w przewozach wykonywanych na zasadach komercyjnych ulgi ustawowe nie będą obowiązywać – potwierdza Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa pytana o przyszłość ulg na linii łódzkiej. – Dostępność wskazanych ulg ustawowych będzie w dużej mierze zależeć od właściwych na danym obszarze (na danej linii komunikacyjnej) organizatorów publicznego transportu zbiorowego. W konsekwencji dostępność ulg ustawowych w połączeniach międzywojewódzkich będzie zależała od kształtu umowy zawieranej pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu jako organizatorem a PKP Intercity S.A. jako operatorem tych przewozów – wskazuje.

Ministerstwo na razie analizuje konsekwencje zmian

Resort nie precyzuje jednak, czy w związku z tym zamierza istotnie zmienić w tym zakresie kształt kolejnej umowy z przewoźnikiem. – Problem dostępności ulg ustawowych dla pasażerów, jak również inne kwestie podnoszone w wystąpieniach jednostek samorządu terytorialnego różnych szczebli dotyczące wdrażania przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, jest obecnie przedmiotem analiz Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Senatu RP – mówi jedynie przedstawicielka MIB.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

(237)
PKP Inetrcity (0)

Więcej z regionu:

Łódź (1352)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

(237)
PKP Inetrcity (0)

Wiecej z regionu:

Łódź (1352)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS