Partnerzy serwisu:
Pasażer

Leo Express nie rezygnuje. Będzie nowy pociąg z Czech do Warszawy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Leo Express nie rezygnuje. Będzie nowy pociąg z Czech do Warszawy?
Fot. Patryk Farana
Leo Express zapewnia, że spełnił wszystkie wymogi, by uruchomić w grudniu pociąg Warszawa – Praga. Sprawa jest w Urzędzie Transportu Kolejowego.

O sprawie nowego połączenia kolejowego prywatnego czeskiego przewoźnika do Warszawy pisaliśmy na początku tygodnia. Przypomnijmy: projekt czeskiego rozkładu jazdy 2016/2017 zakłada uruchomienie nowego pociągu Praga – Warszawa, przez Leo Express. PKP PLK twierdzi jednak, że nie otrzymało wniosków o uruchomienie takiego połączenia. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Wniosek jest w UTK

Z "Rynkiem Kolejowym" skontaktował się dziś Peter Jančovič z Leo Express. Jak twierdzi, nieprawdą jest stwierdzenie PKP PLK, że przewoźnik nie złożył wniosków rozkładowych na terenie Polski. – Leo Express złożył wszystkie prawnie wymagane wnioski do PKP PLK. Obecnie trwa postępowanie dotyczące wydania decyzji w sprawie przyznania otwartego dostępu, które prowadzone jest przez Urząd Transportu Kolejowego. W momencie wydania opinii, nastąpi dalsza część procesu decyzyjnego, za który odpowiada PKP PLK – tłumaczy Jančovič.

Jak dodaje, Leo Express aktywnie uczestniczy we wszystkich działaniach procesu zdobywania wymaganych uprawnień. – Dokłada również wszelkich starań, by w zapowiadanym terminie umożliwić podróż na linii Warszawa – Praga – zapewnia przedstawiciel przewoźnika.

Po południu z Pragi, nocą z Warszawy

Według danych zawartych w tabeli dla linii 270 w Czechach przez kraj morawsko-śląski, pociąg miałby odjeżdżać z głównego dworca w Pradze o 15:13, dotrzeć przez Pardubice i Ostrawę do Bogumina o 18:43 i po czterominutowym postoju wyruszyć w dalszą drogę do Warszawy. Nie sprecyzowano natomiast godziny przyjazdu do polskiej stolicy. 

Projekt zakładał także kurs powrotny realizowany w godzinach nocnych. Z Bogumina w stronę Pragi pociąg z Warszawy odjeżdżałby o 4:55, docierając do swojej stacji docelowej o 8:19. Byłby więc alternatywą dla EuroNight „Chopin” uruchamianego przez PKP Intercity i České dráhy (ČD, Koleje Czeskie), który dojeżdża do Pragi około 7:00. Prawdopodobnie podróż pociągiem prywatnego operatora byłaby jednak krótsza, bo zarys rozkładu jazdy nie przewidywał długotrwałych manewrów na stacji Bohumín, jakie wykonywane są w przypadku EN „Chopin”. 

Już raz próbowali

W 2014 roku Leo Express próbował już wejść na polskie tory na liniach z Warszawy do Katowic i Krakowa, a następnie do Poznania. UTK nie przyznał jednak spółce Dolnośląskie Linie Autobusowe, które w imieniu czeskiego przewoźnika starały  się o licencję, decyzji o otwartym dostępie do torów. Walkę czeskiego przewoźnika o wejście na polskie tory wielokrotnie opisywaliśmy w portalu „Rynek Kolejowy”. Można o tym przeczytać tutaj. W końcu operator wszedł na polski rynek autobusowy.

Leo Express to prywatny przewoźnik który od 2012 roku przewozi pasażerów w nowych pociągach Flirt na głównych trasach kolejowych w Czechach oraz Słowacji. Przewoźnik ma również sieć linii autobusowych połączonych z liniami kolejowymi, które prowadzą do Zlina, Czeskiego Krumlowa, Katowic, Krakowa, Warszawy, Lwowa i ostatnio do Austrii. Firma chwaliła się osiągnięciem zysku operacyjnego już po zaledwie 1,5-rocznym okresie działalności – w połowie 2013 roku. W grudniu 2015 roku Leo Express ogłosił osiągnięcie dodatniego wyniku netto. Założycielem i prezesem firmy jest Leoš Novotný. 

Aktualizacja: PKP PLK: Nie otrzymaliśmy wniosków

PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły na prośbę "Rynku Kolejowego", że do zarządcy nie wpłynęły wnioski od Leo Express na pociągi. - W dniu 8 lipca został przekazany projekt rocznego rozkładu jazdy dla wszystkich przewoźników, jednak nie było tam Leo Express, gdyż stosownych wniosków nie złożył - powtarza Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP PLK.

- Zgodnie z obowiązującym prawem, aby złożyć wnioski przewoźnik musi mieć zawartą umowę o świadczenie usług publicznych lub decyzję o przyznaniu otwartego dostępu i dopiero po przedłożeniu do PLK kopii tych dokumentów może składać wnioski do rozkładu jazdy - nie dotyczy to przewozów okazjonalnych - dodaje Kubiak.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5