Rada nadzorcza Kolei Niemieckich (DB) zaakceptowała wieloletni program naprawy i rozwoju kolei. Trzy główne założenia to: uporządkowanie, konsekwencja i ofensywa. To ostatnie ma dotyczyć przede wszystkim punktualności i jakości usług.
Pod hasłem „uporządkowanie” DB rozumie zmiany personalne i strukturalne oraz uproszczenie nazewnictwa – uporządkowanie marek. Przebudowa koncernu odbije się na bilansie firmy. Zdaniem prezesa Rüdigera Grube, dodatkowe obciążenie w ciągu tylko dwóch lat może wynieść nawet 2 miliardy euro, z tego 1,3 mld euro przypadnie na ruch towarowy, a 700 mln to planowane rezerwy. Ostateczny koszt znany będzie dopiero po zamknięciu finansowym lat 2015-2016.
Poprawić punktualność
„Konsekwencja“ to poprawa punktualności pociągów, podniesienie jakości przewozów i serwisu. Na rynku przewozów Grube chce grać ofensywnie – zarówno w zakresie przejazdów towarowych, jak i pasażerskich. Dotyczy to również rynków światowych (DB Schenker Logistics i DB Arriva). W tym celu Grube chce zainwestować w ciągu najbliższych pięciu lat 55 mld euro (50 mld euro w Niemczech – w tym 40 mld euro w infrastrukturę).
Podstawą największej reformy kolei od 1994 roku jest zaplanowany na kilka lat program „Zukunft Bahn”, którym pokieruje zastępca Rüdigera Grubego Volker Kefer. Wesprą go Berthold Huber i Ulrich Weber. Także oni podają konkretny kierunek rozwoju: „punktualne pociągi, pewna informacja oraz stabilna sieć Wi-Fi w pociągach".
Mniej awarii
DB chce ograniczyć liczbę awarii pociągów i sygnalizacji rozbudowując systemy cyfrowe i wprowadzając mobilne jednostki naprawcze. Zreorganizowany system odholowywania uszkodzonych jednostek oraz realistycznie ułożony rozkład jazdy, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzonych prac remontowych, ma sprawić, że ponad 80% pociągów dotrze do celu punktualnie.
Lepsza informacja
Od nowego roku stopniowo wprowadzany będzie też nowy system informacyjny dla podróżnych: do przeszłości należeć będą brakujące informacje o zestawieniu składu – uruchomione będą aplikacje mobilne i zainstalowane dodatkowe monitory na dworcach. We wszystkich nowych i wyremontowanych składach oraz na dworcach kolejowych dostępny będzie jednolity portal Wi-Fi (WLAN@DB), bazujący na obecnym, dostępnym w większości ICE.
Obok informacji o ruchu pociągów znajdą się tam także wiadomości, a już wkrótce również muzyka i filmy. Podwyższony komfort przejazdu ma być odczuwalny m.in. w restauracjach pokładowych, a komfort oczekiwania na dworcach i stacjach (szybkie naprawy uszkodzonych wind i schodów ruchomych, modernizacja poczekalni, budowa 350 nowych przystanków kolejowych do 2025 roku).