Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej Plus. Ktoś wygrał, ktoś przegrał

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
19-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej Plus. Ktoś wygrał, ktoś przegrał
fot. Jakub Rösler
PKP PLK potwierdzają, że w ramach Kolei Plus mają zostać zrealizowane dwa projekty z listy rezerwowej, a więc inwestycje dotyczące linii kolejowych 190 oraz 363 i 415. Będzie to możliwe z powodu zaniechania realizacji rewitalizacji linii Gorlice – Jasło oraz okrojenia projektu mającego na celu przywrócenie połączeń kolejowych do Łomży.

Niespełna rok temu poznaliśmy projekty, jakie mają zostać zrealizowane w ramach programu Kolej Plus. PKP PLK ogłosiły ówcześnie listę 34 inwestycji, które mogą liczyć na centralne dofinansowanie. Były to zadania z podstawowej listy całego programu. Jednocześnie spółka opublikowała też listę rezerwową, na której znalazło się kilka projektów liniowych oraz wszystkie punktowe, dotyczące budowy nowych przystanków kolejowych.

Inwestycje z listy rezerwowej miały mieć szansę na realizację tylko w przypadku niezrealizowania któregoś z 34 projektów podstawowych.

Pociągi wrócą na kolejne odcinki linii kolejowych 363 i 190

Tak też się stało, bowiem w ostatnich dniach pojawiły się informacje mówiące o tym, że dzięki Kolei Plus uda się zrealizować dwa zadania z listy rezerwowej. Chodzi o drugi projekt z województwa lubuskiego, dotyczący rewitalizacji zachodniego odcinka linii kolejowej 363 pomiędzy Międzychodem a Skwierzyną wraz z budową nowego odcinka linii 415 do gorzowskiej strefy ekonomicznej, a także rewitalizacji bardzo ważnego odcinka linii kolejowej 190, między Bielsko-Białą a Skoczowem. Potwierdza to Magdalena Janus, z Zespołu Prasowego PKP PLK.

– PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały wnioskodawców - Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego oraz Miasto Bielsko-Białą o możliwości realizacji projektów. Jeśli wnioskodawcy wyrażą chęć realizacji przedsięwzięć, kolejnym etapem będzie podpisanie umów pomiędzy wnioskodawcą a PLK SA, tym samym aktualizacja listy podstawowej. Miasto Bielsko-Biała potwierdziło wolę realizacji projektu „Rewitalizacji linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała – przekazuje Janus.

Także Zarząd Województwa Lubuskiego potwierdził wczoraj, 18 kwietnia, chęć realizacji projektu dotyczącego linii 363 i 415 o czym poinformował członek Zarządu, Marcin Jabłoński. Samorządowiec dodał też, że wolę realizacji zadania potwierdziły wszystkie samorządy niższych szczebli (jest to o tyle istotne, że każdy z zainteresowanych samorządów będzie musiał wygospodarować odpowiedni wkład własny), dlatego województwo przesłało informację o gotowości do realizacji inwestycji do Ministerstwa Infrastruktury, które podejmie formalną decyzję o realizacji projektu.

Nowa jakość połączeń kolejowych dla Bielska-Białej oraz Międzychodu

Oba projekty zostały przez nas szeroko opisane. Rewitalizacja omawianego odcinka linii 190 ma gruntownie zmienić możliwości kolei w okolicach Bielska-Białej oraz zapewnić sprawne połączenie Cieszyna z dawną stolicą województwa bielskiego. Lubuski projekt ma natomiast uzupełnić wielkopolski projekt dotyczący Międzychodu, dzięki czemu powstanie alternatywny ciąg komunikacyjny pomiędzy Poznaniem a Gorzowem Wielkopolskim (oraz Szczecinem, po wybudowaniu łącznic między linią 203 oraz Nadodrzanką w Kostrzynie nad Odrą) prowadzący przez Międzychód, który w bardzo dużym stopniu zbliży do siebie Poznań i Gorzów.

Co ciekawe, projekty dotyczące linii 363 oraz 190 znalazły się odpowiednio na 36 i 37 miejscu listy rankingowej, a więc były drugim i trzecim projektem “pod kreską”. Pierwszy projekt z listy rezerwowej, dotyczący rewitalizacji linii 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka, jest realizowany w ramach innej puli środków, tak więc “zwolnił” miejsce kolejnym inwestycjom w ramach Kolei Plus.

Jeden projekt wypada, drugi zostaje okrojony

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, realizacja projektów z rezerwowej listy centralnego programu miała być możliwa tylko w sytuacji, gdy pozwolą na to dostępne środki finansowe lub zaniechana zostanie realizacja którejś z 34 inwestycji z listy podstawowej. Co więc sprawiło, że do realizacji skierowano “rezerwowe” inwestycje?

– Przeniesienie ww. projektów (dotyczących linii 363 oraz 190 - przyp. red.) na listę podstawową w programie Kolej + możliwe jest w ramach dostępnych środków programu, ze względu na odstąpienie od realizacji projektu z listy podstawowej „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odc. Gorlice – Jasło celem usprawnienia połączenia Kraków – Jasło wraz z rewitalizacją linii kolejowej nr 110 i budową łącznicy pomiędzy ww. liniami”oraz projektu z listy rezerwowej „Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 na odc. Sucha Beskidzka - Żywiec celem usprawnienia połączenia Kraków – Żywiec”, a także zmniejszenie na prośbę Samorządu zakresu projektu „Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy” – informuje Magdalena Janus.

Umowa na powrót kolei do Łomży niebawem

Projekt dotyczący Łomży ma pozwolić na przywrócenie połączeń kolejowych do tego miasta po ponad 30 latach. Ośrodek jest jednym z największych polskich miast pozbawionych dostępu do kolei. Jak na razie nie wiemy też czego dotyczy zmniejszenie zakresu projektu związanego z tym miastem, o czym wspomniała przedstawicielka PKP PLK.

Janus przekazała nam także, że umowa na realizację tego zadania powinna zostać podpisana w najbliższym czasie.

Ostatnia prosta zawierania umów

Magdalenę Janus zapytaliśmy także o to, na jakim etapie jest podpisywanie innych umów na realizację poszczególnych projektów zgłoszonych do programu Kolej Plus.

– Do 17 kwietnia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z wnioskodawcami 30 umów. Dwie z województwa łódzkiego, cztery w woj. mazowieckiego, pięć z woj. lubelskiego i wielkopolskiego, siedem z woj. śląskiego, trzy z woj. małopolskiego i dolnośląskiego, jedną z lubuskiego. Prowadzone są uzgodnienia umów z wnioskodawcami dla projektów: „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko Kamienna” ( dokumentacja projektowa) i „Rewitalizacja linii kolejowych nr 177, 294. Racibórz-Racławice Śląskie” – odpowiada reprezentantka PKP PLK.

Co istotne, opolski projekt od początku nie ma niezbędnego wkładu własnego ze strony samorządów, o czym pisaliśmy w tym tekście.

Pierwsze przetargi na dokumentację projektową

Spośród 30 projektów na których realizację zawarto już umowy między wnioskodawcami a PKP PLK, zarządca infrastruktury ogłosił już kilkanaście przetargów na właściwą dokumentację projektową.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij