Partnerzy serwisu:
Biznes

Kolej nie ma równych warunków rywalizacji z ciężarówkami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
16-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kolej nie ma równych warunków rywalizacji z ciężarówkami
fot. Andreas Nagel CC BY 3.0
Warunki konkurencji międzygałęziowej, które w Polsce są niekorzystne dla transportu kontenerów koleją, powodują, że w naszym kraju transport samochodowy obsługuję wiele segmentów przewozów, które w Europie Zachodniej prowadzone są kolejami.

DB Schenker Rail zwraca uwagę, że na kolei obowiązują wyśrubowane wymagania dotyczące bezpieczeństwa oraz wysokie koszty dostępu. To w połączeniu z dysproporcją w jakości infrastruktury powoduje, że pociągi przewożące kontenery nie mają równych warunków rywalizacji z ciężarówkami. Sytuację tą pogłębiają aktualne niskie ceny paliw.

Konieczne działania państwa

Przewoźnicy intermodalni liczą na działania państwa w celu wyrównania warunków konkurencji międzygałeziowej. - Interesuje nas każde rozwiązanie mogące zmienić ten stan rzeczy, zwłaszcza w obszarze wyrównania stawek dostępu, które choć częściowo zbliżyłoby do siebie kosztowe warunki konkurencji. Tutaj istotną kwestią jest tzw. ulga intermodalna, która pozwala przewoźnikom kolejowym konkurować z pozostałymi środkami transportu - mówi rzecznik DB Schenker Rail Polska - Skuteczność ulgi zależna jest od jej przewidywalności, jej stawka powinna być określona na co najmniej 5 lat. Aktualnie mamy początek roku a przewoźnicy nadal nie mają informacji czy i w jakiej wysokości będą mogli skorzystać ze zniżek - wyjaśnia Katarzyna Marciniak, rzeczniczka prasowa DB Schenker Rail Polska.

Równie ważna zdaniem tego przewoźnika jest jednak pewna harmonizacja przepisów na poziomie europejskim, która (po spełnieniu wymagań technologicznych, związanych np. z trakcją) umożliwiłaby naprawdę płynne prowadzenie pociągów w ruchu międzynarodowym, który przeważa w polskim intermodalu.

Infrastruktura to podstawa

Bodźcem do rozwoju kolei intermodalnej w Polsce mogłyby być inwestycje infrastrukturalne, te jednak dotychczas skupiały się głównie na poprawie warunków dla transportu pasażerskiego. W konsekwencji, jak zauważa przewoźnik, nie ma prawie ruchu towarowego na CMK i linii z Warszawy do Gdańska.

- To z pewnością nie wspiera nowoczesnej kolei towarowej. Pewną zmianę perspektywy widzimy w obecnie planowanych i realizowanych inwestycjach. Mamy tu na myśli "nadodrzankę" oraz "węglówkę". Szczególnie ważna będzie poprawa dostępu do portów morskich. Niemniej jednak, efekty tych prac widoczne będą dopiero w średnim okresie. Do tego czasu kolej musi radzić sobie z licznymi zamknięciami i utrudnieniami, które generują po stronie przewoźników dodatkowe koszty. Pozostaje również kwestia infrastruktury punktowej, której ilość jest niewystarczająca. Ta funkcjonująca w znacznej mierze pozostaje w zarządzie spółek z grupy PKP, gdzie pozostali przewoźnicy spotykają się z nierównym traktowaniem - mówi Katarzyna Marciniak. 
 
 Prezes należącego do PKP Cargo CL Małaszewicze zapewnił niedawno Rynek Kolejowy, że przewoźnicy spoza grupy PKP są traktowani na równych zasadach przez zarządce terminalu intermodalnego. O tym, że obiekty te powinny być dostępne dla wszystkich mówił Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal w rozmowie, którą publikowaliśmy tutaj.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CLIP kupuje 36 wagonów do przewozu kontenerów

Tabor i technika

CLIP kupuje 36 wagonów do przewozu kontenerów

Mikołaj Kobryński 26 lipca 2023

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Biznes

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Łukasz Malinowski 08 czerwca 2023

Rosja, Chiny a Polska. Przyszłość intermodalu na azjatyckich szlakach

Prawo i polityka

DB Schenker Rail Polska inwestuje w lokomotywy

Biznes

Zobacz również:

CLIP kupuje 36 wagonów do przewozu kontenerów

Tabor i technika

CLIP kupuje 36 wagonów do przewozu kontenerów

Mikołaj Kobryński 26 lipca 2023

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Biznes

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Łukasz Malinowski 08 czerwca 2023

Rosja, Chiny a Polska. Przyszłość intermodalu na azjatyckich szlakach

Prawo i polityka

DB Schenker Rail Polska inwestuje w lokomotywy

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5