NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Kolej nie ma równych warunków rywalizacji z ciężarówkami

| Łukasz Kuś 16.03.2016 50

Kolej nie ma równych warunków rywalizacji z ciężarówkami
fot. Andreas Nagel CC BY 3.0
Warunki konkurencji międzygałęziowej, które w Polsce są niekorzystne dla transportu kontenerów koleją, powodują, że w naszym kraju transport samochodowy obsługuję wiele segmentów przewozów, które w Europie Zachodniej prowadzone są kolejami.
DB Schenker Rail zwraca uwagę, że na kolei obowiązują wyśrubowane wymagania dotyczące bezpieczeństwa oraz wysokie koszty dostępu. To w połączeniu z dysproporcją w jakości infrastruktury powoduje, że pociągi przewożące kontenery nie mają równych warunków rywalizacji z ciężarówkami. Sytuację tą pogłębiają aktualne niskie ceny paliw.

Konieczne działania państwa

Przewoźnicy intermodalni liczą na działania państwa w celu wyrównania warunków konkurencji międzygałeziowej. - Interesuje nas każde rozwiązanie mogące zmienić ten stan rzeczy, zwłaszcza w obszarze wyrównania stawek dostępu, które choć częściowo zbliżyłoby do siebie kosztowe warunki konkurencji. Tutaj istotną kwestią jest tzw. ulga intermodalna, która pozwala przewoźnikom kolejowym konkurować z pozostałymi środkami transportu - mówi rzecznik DB Schenker Rail Polska - Skuteczność ulgi zależna jest od jej przewidywalności, jej stawka powinna być określona na co najmniej 5 lat. Aktualnie mamy początek roku a przewoźnicy nadal nie mają informacji czy i w jakiej wysokości będą mogli skorzystać ze zniżek - wyjaśnia Katarzyna Marciniak, rzeczniczka prasowa DB Schenker Rail Polska.

Równie ważna zdaniem tego przewoźnika jest jednak pewna harmonizacja przepisów na poziomie europejskim, która (po spełnieniu wymagań technologicznych, związanych np. z trakcją) umożliwiłaby naprawdę płynne prowadzenie pociągów w ruchu międzynarodowym, który przeważa w polskim intermodalu.

Infrastruktura to podstawa

Bodźcem do rozwoju kolei intermodalnej w Polsce mogłyby być inwestycje infrastrukturalne, te jednak dotychczas skupiały się głównie na poprawie warunków dla transportu pasażerskiego. W konsekwencji, jak zauważa przewoźnik, nie ma prawie ruchu towarowego na CMK i linii z Warszawy do Gdańska.

- To z pewnością nie wspiera nowoczesnej kolei towarowej. Pewną zmianę perspektywy widzimy w obecnie planowanych i realizowanych inwestycjach. Mamy tu na myśli "nadodrzankę" oraz "węglówkę". Szczególnie ważna będzie poprawa dostępu do portów morskich. Niemniej jednak, efekty tych prac widoczne będą dopiero w średnim okresie. Do tego czasu kolej musi radzić sobie z licznymi zamknięciami i utrudnieniami, które generują po stronie przewoźników dodatkowe koszty. Pozostaje również kwestia infrastruktury punktowej, której ilość jest niewystarczająca. Ta funkcjonująca w znacznej mierze pozostaje w zarządzie spółek z grupy PKP, gdzie pozostali przewoźnicy spotykają się z nierównym traktowaniem - mówi Katarzyna Marciniak. 
 
 Prezes należącego do PKP Cargo CL Małaszewicze zapewnił niedawno Rynek Kolejowy, że przewoźnicy spoza grupy PKP są traktowani na równych zasadach przez zarządce terminalu intermodalnego. O tym, że obiekty te powinny być dostępne dla wszystkich mówił Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal w rozmowie, którą publikowaliśmy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Zabrze (29)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Zabrze (29)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5