NUMER 04/2017
NUMER 04/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
szukaj
Śledź nas:

Jaka będzie dwutrakcyjna lokomotywa Gama z Pesy?

| Michał Szymajda 06.10.2016 198

Jaka będzie dwutrakcyjna lokomotywa Gama z Pesy?
PKP Intercity będzie testować nowy produkt PesyFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Umowa podpisana 6 października między PKP Intercity a Pesą dotyczy testowania u przewoźnika nowoczesnej elektryczno-spalinowej lokomotywy, która powstanie przy udziale środków finansowych z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Poznaliśmy jej wstępne założenia techniczne.
– Chcemy zbudować lokomotywę, jakiej w Europie nie buduje jeszcze nikt. Lokomotywę dwutrakcyjną mają w swojej ofercie Hiszpanie (Vossloh, przejęty obecnie przez Stadlera – piszemy o tym tutaj – przyp. RK), ale jest ona ciężka, bo aż 130-tonowa. W praktyce nie nadaje się na większość krajowych szlaków. Nasza ma mieć do 88 ton, nie będzie więc tak bardzo oddziaływała na infrastrukturę torową – dodał Tomasz Zaboklicki. Dla porównania – lokomotywa EP09 waży 83,5 t, a spalinowa Gama 81,6 t.

Nowa lokomotywa w rodzinie Gama

Jak dowiedzieliśmy się na konferencji, nowa jednostka ma być 4-osiowa, silniki elektryczne będą mieć moc 2800 kW, a spalinowy 1800 kW. Ma rozpędzić się do prędkości 160 km/h. Będzie bazować na platformie Gama, a jej koncepcja została wypracowana wspólnie przez Pesę i Instytut Pojazdów Szynowych.

PKP Intercity ostrożnie wypowiadało się na temat ewentualnej liczby tego typu lokomotyw, które po ogłoszeniu przetargu, mogłoby zamówić. Przydałyby się one na przykład na odcinkach Lublin – Zamość (na odcinku Rzeszów – Zamość, bowiem odcinek Lublin – Rzeszów będzie elektryfikowany) czy z Trójmiasta na Hel. Pesa podkreśla jednak, że docelowym rynkiem dla nowego produktu będzie rynek przewoźników towarowych, którzy częściej niż intercity korzystają z niezelektryfikowanych szlaków.

Jedna lokomotywa zamiast trzech

– Lokomotywa na pewno będzie droższa niż pojazdy przystosowane do jazdy z jednym rodzajem napędu. Ale jej uniwersalność zrekompensuje koszt jej zakupu. Tak naprawdę bowiem w jednej relacji będzie mogła zastąpić lokomotywę elektryczną, spalinową i lokomotywę manewrową – powiedział Tomasz Zaboklicki.

Maciej Grześkowiak, rzecznik Pesy Bydgoszcz, ocenił koszt powstania prototypu lokomotywy dwutrakcyjnej i przeprowadzenia koniecznych jego badań na 25 do 30 mln złotych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (2000)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (2000)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2017
NUMER 04/2017
W kwietniowym numerze „Rynku Kolejowego” przedstawiamy pogłębioną analizę wyników przewozowych kolei w 2016 roku. Poza tym Czytelnik może liczyć na interesujące rozmowy z P. Królem, W. Nowakiem, K. Celińskim oraz J. Kućminem, a także relacje z ważnych wydarzeń, takich jak wizyta wicepremiera Morawieckiego w Medcomie oraz przekazanie do eksploatacji setnego Impulsa. Polecamy również artykuły prezesa I. Góry na temat okresów przejściowych TSI oraz J. Polaczka o pomyśle wydłużenia linii LHS na zachód. W numerze zajmujemy się też dostępnością transportową Łodzi, przyszłością kolei w Małopolsce i… trudną teraźniejszością kolei na Dolnym Śląsku.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS