Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Gdzie potrzebujemy nowych linii kolejowych? Propozycje PKP IC

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
06-09-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Czy warto w Polsce budować nowe linie kolejowe? Narodowy przewoźnik PKP Intercity uważa, że tak. Przypominamy uwagi PKP IC, złożone w ramach konsultacji społecznych do Krajowego Programu Kolejowego.

W tym tygodniu rozpoczęliśmy - miejmy nadzieję - dyskusję na temat konieczności budowy nowych lini kolejowych w Polsce. W piątek przyjrzeliśmy się potrzebom w zakresie nowych torów szlakowych w aglomeracjach. Dziś przypominamy propozycje PKP Intercity, złożone w ramach konsultacji społecznych do Krajowego Programu Kolejowego.

Narodowy przewoźnik kolejowy PKP Intercity chce budowy aż trzynastu nowych odcinków na sieci kolejowej o łącznej długości pół tysiąca kilometrów. – Naszym zdaniem polska sieć kolejowa ma duży potencjał rozwoju. Przekazując uwagi do Programu chcieliśmy zwrócić uwagę jakie obszary powinny być w kolejnych latach traktowane priorytetowo, gdzie - poza już remontowanymi odcinkami - widzimy potencjał rozwoju, a gdzie warto zastanowić się nad zmianą koncepcji. Ostatnie miesiące wskazują, że jedynie model, w którym wiążemy obszary inwestycji taborowych, infrastrukturalnych i obsługi klienta, przynoszą wymierne efekty w postaci wzrostu liczby pasażerów wybierających pociągi PKP Intercity – mówiła Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.

Gdzie mogłyby powstać nowe linie kolejowe?

Przyjrzyjmy się projektom, o realizację których wnosi PKP Intercity. Po pierwsze przewoźnik zwraca uwagę na brak komplementarności projektu tzw. Magistrali wschodniej, ponieważ zrewitalizowany ciąg Białystok – Hajnówka – Czeremcha – granica województwa oraz Łuków – Parczew – Lublin nie stworzy atrakcyjnych warunków do prowadzenia przewozów pasażerskich w ciągu Białystok – Lublin. Dlatego proponuje budowę nowego odcinka Sarnaki – Biała Podlaska – Milanów. Jego długość wynosiłaby ok. 85 kilometrów. Drugi projekt jest równie wielki i dotyczy przedłużenia budowy nowej linii Modlin – Płock o kolejny odcinek Płock – Włocławek (50 km), w celu umożliwienia realizacji alternatywnego dojazdu z Warszawy do Włocławka i Torunia oraz stworzenia siatki połączeń międzywojewódzkich dla znacznego ośrodka jakim jest Płock. Następnym projektem jest wpisanie do projektu budowy pierwszego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości „Ygrek” z Warszawy do Łodzi (ok. 130 km).

Kolejne proponowane odcinki są już krótsze. Pierwszy to budowa odcinka Legionowo – Nasielsk, które umożliwiłoby obejście stacji Modlin i skróciło trasę Warszawa – Gdynia/ Olsztyn o 8 kilometrów. Do tego, budowa Łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie w ocenie PKP IC jest nieuzasadniona, ponieważ czas przejazdu na trasie Rzeszów – Zagórz będzie porównywalny z czasem przejazdu w ramach istniejącej linii kolejowej 618 Jasło Towarowa – Sobniów. Dlatego przewoźnik proponuje budowę nowych odcinków: Wojaszówka – Krosno lub Strzyżów nad Wisłokiem – Sanok. Przewoźnik domaga się też wpisania na listę podstawową budowy linii Podłęże – Piekiełko.

PKP Intercity wskazuje na brak uzasadnienia dla zadania inwestycyjnego „Budowa nowej linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Płn”, ponieważ czas przejazdu przez Czarncę i Włoszczowę Płn. będzie porównywalny z czasem przejazdu linią nr 8 przez Skarżysko Kamienną i Radom. Dlatego postuluje budowę nowego odcinka o długości ok. 45 km od Kielc do miejscowości Końskie, gdzie następowałoby włączenie do linii nr 25. Należałoby jeszcze dobudować łącznicę z linii nr 25 na Centralną Magistralę Kolejową w Opocznie. W ten sposób radykalnemu skróceniu uległby czas podróży z Kielc do Warszawy i do Łodzi.

PKP IC postuluje też budowę odcinka Wieruszów – Sieradz wraz z modernizacją istniejących odcinków Sieradz – Łódź Kaliska i Oleśnica – Wieruszów, które utworzyłyby nowy, najszybszy ciąg w relacji Wrocław – Łódź. Ten projekt wielokrotnie był zresztą postulowany, m. In. Przez władze Wrocławia i województwa dolnośląskiego. Przewoźnik proponuje tez budowę nowego odcinka ze stacji Wrocław Brochów do linii w kierunku Oleśnicy. Byłby to dodatkowy „wlot” do węzła wrocławskiego, której zadaniem byłoby skrócenie dystansu pomiędzy (Łodzią) Oleśnicą i Wrocławiem Głównym, a także odciążenie odcinka Wrocław Mikołajów – Grabiszyn – Wrocław Główny.

Przewoźnik chce tez budowy łącznicy Chlastawa – Szczaniec, która pozwoliłaby na ominięcie stacji Zbąszynek, oraz budowy nowej linii w relacji Zgierz – Kutno lub Łęczyca – Dąbie nad Nerem o prostym przebiegu i bez stacji handlowych, co usprawniłoby wyjazd z konurbacji łódzkiej w kierunku północnym.

Dodatkowe elektryfikacje i usprawnienie wyjazdów

Zdaniem PKP IC zadanie inwestycyjne „Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny – Piła” powinno bezwzględnie obejmować odbudowę drugiego toru na odcinku Oborniki Wielkopolskie – Dziembówko, podobnie w przypadku odcinka Słupsk – Wejherowo. Przewoźnik chce też wpisania na listę podstawową inwestycji w elektryfikację odcinków Ełk – Korsze i Węgliniec – Zgorzelec – Goerlitz, a także dodanie elektryfikacji odcinka Piła – Kostrzyn i Jabłonowo Pomorskie – Grudziądz – Laskowice Pomorskie.

Do tego dochodzą wspomniane już projekty poprawy parametrów technicznych. Przewoźnik uważa, że na listę podstawową projektów przewoźnik trzeba bezwzględnie wpisać odcinki Żory – Pszczyna, Wrocław Mikołajów – Kluczbork, Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno, Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec i Kutno – Toruń Główny. Do tego proponuje remonty linii z Malborka i Działdowa do Olsztyna, z Szyman do Chorzeli, z Czerwonki do Ełku i z Siedlec do granicy województwa (jako że po stronie woj. podlaskiego taki projekt wpisano). Postuluje też, by odcinek Gliwice Łabędy – Kędzierzyn Koźle poprawiano do standardu 160 km/h. Postuluje też poprawę przepustowości sieci kolejowej w największych aglomeracjach.


Komentarz Redakcyjny

Propozycje PKP Intercity nie są jednorodne. Bezwzględnie korzystna byłaby realizacja obejścia stacji Modlin i budowa nowego wyjazdu z Wrocławia, o czym wielokrotnie pisaliśmy w cyklu „Nowe odcinki w aglomeracjach potrzebne od zaraz” na Monitorze i w miesięczniku „Rynek Kolejowy”. Natomiast projekty budowy linii Podłęże – Piekiełko, Sieradz – Wieruszów i Warszawa – Łódź oraz obejście Zbąszynka były wielokrotnie omawiane i ich powstanie należałoby co najmniej rozważyć.

Interesujące są również wnioski Intercity dotyczące budowy nowych wyjazdów z Łodzi i Kielc. Wydaje się też, że przedłużenie linii Modlin – Płock do Włocławka miałoby podobny sens, jak sama jej budowa (o czym można dyskutować).

Zupełną fantastyką na liście życzeń Intercity są właściwie tylko dwa projekty, oba ze wschodniej Polski. Wydaje się, że nawet dodatkowe fundusze w rozwój tego regionu nie uzasadnią inwestycji o takiej skali. Do tego należy zastanowić się, jak często pociągi PKP Intercity jeździłyby na odcinku przez Grudziądz, który przewoźnik chce elektryfikować.

Tekst pochodzi z portalu MONITOR

DOSTĘP DO ARTYKUŁU OTWARTY!

 


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

inf. pras. CPK 18 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP Intercity chce wynająć nawet 32 spalinowe zespoły trakcyjne

Tabor i technika

PKP Intercity chce wynająć nawet 32 spalinowe zespoły trakcyjne

Jakub Rösler 26 sierpnia 2025

PKP Intercity: Część pociągów wakacyjnych zostaje na dłużej

Pasażer

PKP Intercity: Część pociągów wakacyjnych zostaje na dłużej

inf. pras. PKP Intercity 20 sierpnia 2025

Będzie przetarg na naprawę główną wagonów sypialnych PKP Intercity

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

inf. pras. CPK 18 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP Intercity chce wynająć nawet 32 spalinowe zespoły trakcyjne

Tabor i technika

PKP Intercity chce wynająć nawet 32 spalinowe zespoły trakcyjne

Jakub Rösler 26 sierpnia 2025

PKP Intercity: Część pociągów wakacyjnych zostaje na dłużej

Pasażer

PKP Intercity: Część pociągów wakacyjnych zostaje na dłużej

inf. pras. PKP Intercity 20 sierpnia 2025

Będzie przetarg na naprawę główną wagonów sypialnych PKP Intercity

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij