W zeszłym tygodniu PKP SA zawarły umowę ze spółką Forum Architekci z Wrocławia na projekt Stacji Muzeum przy ul. Potrzebnej w Warszawie. Kolejarze zapłacą zwycięzcom konkursu 3,7 mln zł netto za wykonanie dokumentacji projektowej.
Stacja Muzeum jest następcą warszawskiego Muzeum Kolejnictwa, mieszczącego się obecnie przy Towarowej, w rejonie placu Zawiszy. W związku z planami zagospodarowania terenów po byłym dworcu Warszawa Główna, placówka ma zostać przeniesiona na Odolany.
PKP SA, wspólnie ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich, przeprowadziły konkurs na koncepcję architektoniczno-urbanistyczną dla Stacji Muzeum. Jego celem było uzyskanie najlepszej pod względem przestrzennym, funkcjonalnym i architektonicznym koncepcji dla przyszłego centrum kulturalno-naukowego i rozrywkowego związanego tematycznie z techniką i transportem.
Postępowanie było podzielone na dwa etapy. W pierwszym, studialnym startujący musieli zaproponować koncepcję zespołu obiektów i zagospodarowania składających się na założenie urbanistyczno-architektoniczne. W drugim etapie realizacyjnym wymagano od projektantów przedstawienia koncepcji budynku głównego Stacji Muzeum, hali taboru oraz związanego z nim zagospodarowania terenu będących rozwinięciem rozwiązań przedstawionych rozwiązań we wcześniejszym etapie konkursu.
Sąd konkursowy uznał w lipcu br. pracę Forum Architekci za najlepszą i PKP SA zaprosiły firmę do negocjacji z wolnej ręki na dokumentację projektową, będącą uszczegółowieniem koncepcji. Te zakończyły się pomyślnie i umowę zawarto 19 października. Opiewa ona na kwotę 3,7 mln zł netto. To mniej, niż zakładały początkowe szacunki, opiewające na kwotę 4,9 mln zł netto.
Jak pisaliśmy, Studio Forum Architekci, które stworzyło zwycięską koncepcję, chce, by nowa placówka maksymalnie wykorzystywała różne elementy infrastruktury kolejowej i była wizytówką miasta dla osób spoglądających na muzeum z wjeżdżających do Warszawy pociągów. Centralną część zespołu ma tworzyć budynek główny z salą ekspozycji. Przewidziano również kładkę, którą można byłoby przejść ponad eksponatami do hali taboru. W jej wnętrzu, z kolei, na 16 torach byłaby urządzona ekspozycja taboru. Ściany boczne miałyby być rozkładane, co umożliwiałoby otwarcie ekspozycji w sezonie letnim na okoliczny plac.
W obrębie terenów publicznych przewidziano otwartą ekspozycję wybranego taboru oraz elementów infrastruktury. Małą architekturę – siedziska, stojaki na rowery itp. zaprojektowano z podkładów kolejowych, szyn i innych przetworzonych obiektów dawnej infrastruktury kolejowej. Grunt z wykopu pod budynki miałby posłużyć do usypania pagórka, z którego można byłoby obserwować ewentualne przejazdy parowozów.
mat. PKP SA/Forum Architekci