Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Finlandia: Kompozytowe wstawki hamulcowe zagrażają bezpieczeństwu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
11-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Finlandia: Kompozytowe wstawki hamulcowe zagrażają bezpieczeństwu
Fot. UTK
Urząd Transportu Kolejowego opublikował europejski alert bezpieczeństwa dotyczący kompozytowych wstawek hamulcowych. Fiński operator VR zauważył problem nagłego spadku skuteczności hamowania, szczególnie widoczny podczas trudnych warunków zimowych.

Grupa VR przeprowadziła ankietę wśród maszynistów, z prośbą o ocenę hamowania pojazdów z wagonami przy kompozytowych wstawkach hamulcowych. Otrzymano 23 odpowiedzi maszynistów, poruszających się pojazdami do przewozu drewna zarówno przy jazdach manewrowych jak i pociągowych. 16 z 23 maszynistów określiło hamowanie przy kompozytowych wstawkach hamulcowych, jako słabe. Późniejsze badania potwierdziły odczucia maszynistów - 13 na 20 zbadanych przypadków miało wydłużoną drogę hamowania, co oznacza, że skuteczność hamowania była niższa niż dozwolona.

Na podstawie raportów z zaistniałych zdarzeń stwierdzono, że konkretne typy lokomotyw i wagonów, wiek ani doświadczenie maszynistów, nie miały wpływu na przedmiotowe zdarzenia. - Rozwiązaniem technicznym, zwiększającym skuteczność hamowania, jest zwiększenie liczby pojazdów z żeliwnymi klockami hamulcowymi lub całkowite zastąpienie kompozytowych wstawek hamulcowych – żeliwnymi klockami hamulcowymi - sugeruje przewoźnik.

Problemu zauważonego przez fińskiego przewoźnika nie należy lekceważyć, ponieważ jak opisuje, zauważony spadek siły hamowania jest nagły i nieprzewidywalny, co w niektórych przypadkach może powodować sytuacje niebezpieczne. Wprawdzie prawie wszystkie zdarzenia zostały zgłoszone w okresie zimowym, w najbardziej wysuniętej na północ części słynącej z trudnych warunków Finlandii, jednak do części zdarzeń dochodziło także w warunkach doskonale znanych w pozostałych krajach Europy.

Jak informuje Fińska Agencja Bezpieczeństwa ds. Transportu (Trafi), do zdarzeń doszło w wagonach serii Snps i Snpss, które są używane do przewozu drewna. Wagony są wyposażone we wstawki hamulcowe C333, zamontowane na ramie wózka K16. Wagony były użytkowane przez około osiem lat. W tym okresie stwierdzono problemy z hamowaniem, z których najpoważniejszy dotyczył braku siły hamowania w warunkach zimowych. Siła hamowania uległa pogorszeniu, kiedy wagony zaczęto wykorzystywać do zestawiania całych pociągów. Wcześniej pociągi wyposażone były w wagony z żeliwnymi klockami hamulcowymi.

Dochodzenie agencji bezpieczeństwa wykazało, że odprowadzanie ciepła ze wstawki hamulcowej nie jest wystarczające do stopienia śniegu i lodu znajdującego się między blokiem a kołem. Ze względu niski współczynnik tarcia siła hamująca działająca na wstawkę hamulcową jest mniejsza, co utrudnia usunięcie śniegu i lodu zalegającego pomiędzy wstawką a kołem.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij