NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]

| Michał Szymajda 07.02.2017 800

EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 podczas prezentacji Fot. Michał Szymajda, RK
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
W warszawskiej bazie utrzymaniowej PKP Intercity na Olszynce Grochowskiej przewoźnik pokazał dziś szybką lokomotywę EP05 po pierwszej fazie naprawy, która ma pozwolić powrócić elektrowozowi do ruchu.
Lokomotywa EP05 z numerem 23 należy do serii lokomotyw, które zostały zakupione w latach 60-tych w Czechach i przez lata 70-te i 80-te prowadziły najszybsze krajowe pociągi pasażerskie – najpierw z prędkością 140 km/h, a później szybciej – 160 km/h. Miały i mają opinię solidnych i niezawodnych pojazdów. W latach 90-tych były zastępowane lokomotywami EP09, a wprowadzenie na tory lokomotyw EU44 przypieczętowały ich los.

Prace trwały pół roku

Lokomotywa EP05 – 23 została wyprodukowana w 1961 (przez pierwsze lata, aż do przebudowy na EP05 w gdańskim ZNTK kursowała jako EU05) aż do 2008 roku prowadziła pociągi pasażerskie zestawiane na Olszynce Grochowskiej. Jej remont rozpoczął się w sierpniu 2016 roku w zakładzie Remtraku, także na Olszynce (jak wówczas wyglądała można zobaczyć tutaj). 7 lutego pokazano efekty prac blacharskich. Lokomotywa wygląda tak, jakby dopiero co wyjechała z fabryki.

– Dla uzyskania takiego efektu potrzeba było aż 180 metrów kwadratowych blachy. Z zewnątrz jest już piękna, ale chcielibyśmy teraz, aby także jej wyposażenie elektryczne doczekało się przeglądu i naprawy, tak aby znów mogła prowadzić pociągi – powiedział emerytowany maszynista Daniel Rolski, który o lokomotywie EP05 wie chyba wszystko, a z tym konkretnym egzemplarzem związana jest jego dość dramatyczna historia.

– 4 listopada 1992 roku prowadząc pociąg „Lech” do Poznania uderzyłem z prędkością 100 km/h (po hamowaniu ze 140 km/h) w pozostawione na torach przyczepy z burakami. Przyczepy zawinęły się na czole lokomotywy, na szczęście poniżej okien. Posypały się na nas tylko buraki i szkło z wybitych szyb. Pod wpływem uderzenia pulpit w kabinie B przesunął się o 10 cm. Ponieważ radio się rozbiło pobiegłem na strzeżony przejazd w kierunku Kłodawy, aby zawiadomić nastawnie o wypadku. I dobrze się stało, bo po przeciwny torze za chwilę miał jechać osobowy do Kutna. W wypadku nikt nie został ranny ani nie zginął, ale już na zawsze ta EP05 była przeze mnie nazywana „pszenno-buraczaną”. Miałem wtedy świnkę morską, która jadła przez kilka tygodni zdobyczne buraki, jakie dostały się do mojej torby stojącej podczas wypadku w pulpicie – wspomina z uśmiechem pan Daniel.

EP05 z rozkładowymi pociągami

Prawdopodobnie maszynista będzie mógł zobaczyć swoją lokomotywę na trasie. Planowane są bowiem dalsze prace przy EP05 23

– Chcemy, by lokomotywa EP05 powróciła na tory. Chodzi nam o to, aby nie tylko prowadziła pociągi okazjonalne, ale też na wyznaczonej trasie prowadziła pociągi rozkładowe. Zastanawiamy się jeszcze nad konkretnym przeznaczeniem lokomotywy. Czy będzie prowadziła pociągi z prędkością 160 km/h? Tego nie wiem, ale do takiej prędkości jest przecież stworzona – powiedział Jarosław Oniszczuk, odpowiadający za eksploatację w zarządzie PKP Intercity. Jednak prawdopodobnie w zakładzie, poza jednym maszynistą instruktorem, nie ma już osoby z uprawnieniami na ten typ lokomotywy. – To nie problem, jeżeli zajdzie taka potrzeba, przeszkolimy maszynistę na EP05, chętnych na pewno nie zabraknie – dodał.

Jak wyglądał pojazd przed naprawą można zobaczyć na filmie poniżej.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS