NUMER 03/2017
NUMER 03/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Jak kolej wydaje unijne pieniądze?
szukaj
Śledź nas:

EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]

| Michał Szymajda 07.02.2017 800

EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 podczas prezentacji Fot. Michał Szymajda, RK
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
EP05 znów poprowadzi pociągi PKP Intercity [zdjęcia]
W warszawskiej bazie utrzymaniowej PKP Intercity na Olszynce Grochowskiej przewoźnik pokazał dziś szybką lokomotywę EP05 po pierwszej fazie naprawy, która ma pozwolić powrócić elektrowozowi do ruchu.
Lokomotywa EP05 z numerem 23 należy do serii lokomotyw, które zostały zakupione w latach 60-tych w Czechach i przez lata 70-te i 80-te prowadziły najszybsze krajowe pociągi pasażerskie – najpierw z prędkością 140 km/h, a później szybciej – 160 km/h. Miały i mają opinię solidnych i niezawodnych pojazdów. W latach 90-tych były zastępowane lokomotywami EP09, a wprowadzenie na tory lokomotyw EU44 przypieczętowały ich los.

Prace trwały pół roku

Lokomotywa EP05 – 23 została wyprodukowana w 1961 (przez pierwsze lata, aż do przebudowy na EP05 w gdańskim ZNTK kursowała jako EU05) aż do 2008 roku prowadziła pociągi pasażerskie zestawiane na Olszynce Grochowskiej. Jej remont rozpoczął się w sierpniu 2016 roku w zakładzie Remtraku, także na Olszynce (jak wówczas wyglądała można zobaczyć tutaj). 7 lutego pokazano efekty prac blacharskich. Lokomotywa wygląda tak, jakby dopiero co wyjechała z fabryki.

– Dla uzyskania takiego efektu potrzeba było aż 180 metrów kwadratowych blachy. Z zewnątrz jest już piękna, ale chcielibyśmy teraz, aby także jej wyposażenie elektryczne doczekało się przeglądu i naprawy, tak aby znów mogła prowadzić pociągi – powiedział emerytowany maszynista Daniel Rolski, który o lokomotywie EP05 wie chyba wszystko, a z tym konkretnym egzemplarzem związana jest jego dość dramatyczna historia.

– 4 listopada 1992 roku prowadząc pociąg „Lech” do Poznania uderzyłem z prędkością 100 km/h (po hamowaniu ze 140 km/h) w pozostawione na torach przyczepy z burakami. Przyczepy zawinęły się na czole lokomotywy, na szczęście poniżej okien. Posypały się na nas tylko buraki i szkło z wybitych szyb. Pod wpływem uderzenia pulpit w kabinie B przesunął się o 10 cm. Ponieważ radio się rozbiło pobiegłem na strzeżony przejazd w kierunku Kłodawy, aby zawiadomić nastawnie o wypadku. I dobrze się stało, bo po przeciwny torze za chwilę miał jechać osobowy do Kutna. W wypadku nikt nie został ranny ani nie zginął, ale już na zawsze ta EP05 była przeze mnie nazywana „pszenno-buraczaną”. Miałem wtedy świnkę morską, która jadła przez kilka tygodni zdobyczne buraki, jakie dostały się do mojej torby stojącej podczas wypadku w pulpicie – wspomina z uśmiechem pan Daniel.

EP05 z rozkładowymi pociągami

Prawdopodobnie maszynista będzie mógł zobaczyć swoją lokomotywę na trasie. Planowane są bowiem dalsze prace przy EP05 23

– Chcemy, by lokomotywa EP05 powróciła na tory. Chodzi nam o to, aby nie tylko prowadziła pociągi okazjonalne, ale też na wyznaczonej trasie prowadziła pociągi rozkładowe. Zastanawiamy się jeszcze nad konkretnym przeznaczeniem lokomotywy. Czy będzie prowadziła pociągi z prędkością 160 km/h? Tego nie wiem, ale do takiej prędkości jest przecież stworzona – powiedział Jarosław Oniszczuk, odpowiadający za eksploatację w zarządzie PKP Intercity. Jednak prawdopodobnie w zakładzie, poza jednym maszynistą instruktorem, nie ma już osoby z uprawnieniami na ten typ lokomotywy. – To nie problem, jeżeli zajdzie taka potrzeba, przeszkolimy maszynistę na EP05, chętnych na pewno nie zabraknie – dodał.

Jak wyglądał pojazd przed naprawą można zobaczyć na filmie poniżej.




tekst alternatywny
 Europejskie Forum Taborowe 2017
Warszawa, 15 marca 2017 r.


Weź udział w największej i najbardziej prestiżowej konferencji w Europie Środkowo-Wschodniej, poświęconej rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. Co roku podejmowane są tematy planowanych zakupów w regionie, nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów szynowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów. 

Dowiedz się więcej


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (1994)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (1994)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2017
NUMER 03/2017
Tematem numeru jest trwająca już od trzech lat perspektywa finansowa Unii Europejskiej. W raporcie sprawdziliśmy, jak przebiega wydawanie unijnych środków przez kolej i samorządy. O środkach UE rozmawialiśmy z dwoma kluczowymi osobami: Witoldem Słowikiem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Rozwoju oraz Przemysławem Gorgolem, dyrektorem z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Oprócz tego, w numerze podejmujemy "Piekielnie trudny temat" nowej linii kolejowej w Małopolsce i przyglądamy się przyszłości wąskotorówek. Rozmawiamy również z Macieje Lignowskim oraz Philippem Müllerem. Czytelników zainteresuje również z pewnością taborowe podsumowanie 2016 roku oraz relacja z wizyty w zakładach utrzymania taboru grupy Colas Rail we Francji. 


 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS