Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Bursztynowy Korytarz nie przez tunel w Łupkowie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
30-03-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Bursztynowy Korytarz nie przez tunel w Łupkowie
KFG, wikipedia, licencja CCTunel kolejowy w Łupkowie od strony słowackiej
Ministerstwa transportu Polski, Węgier, Słowenii i Słowacji chcą utworzenia transgranicznego korytarza transportowego, który ułatwiłby transport towarów koleją. Nie ma w nim jednak miejsca na wykorzystanie przejścia granicznego pomiędzy Łupkowem a Medzilaborcami.

Łupkowski tunel, znajdujący się na granicy Bieszczad i Beskidu Niskiego, jest fragmentem linii nr 107 prowadzącej z Nowego Zagórza do Łupkowa. Liczący 416 metrów długości przejazd pod wzniesieniem jest jedynym takim przejściem granicznym w Polsce. Liczący ponad 140 lat cud inżynierii nie jest jednak obecnie wykorzystywany w żaden sposób. Ostatnie złote czasy przejście przeżywało w latach 2010–2011, kiedy ze względu na zerwanie mostu nad Popradem zablokowane było przejście graniczne w Muszynie. Na ten okres datuje się też ostatnie rozkładowe pociągi łączące Zagórz i Łupków ze słowackimi Medzilaborcami. Później ruch przez tunel ustał niemal zupełnie.

Pasażerskie – tak, towarowe – nie

Od majowego weekendu do Łupkowa, tuż przed granicą ze Słowacją, ponownie dojadą pociągi z Zagórza. Podkarpackie samorządy położone wzdłuż linii 107 dyskutują jednak ze Słowakami o możliwości powrotu choćby weekendowych pociągów transgranicznych. Być może stanie się to nawet w tym roku. Na wznowienie ruchu towarowego przez Łupków, Medzilaborce i dalej w kierunku Koszyc widoków jednak nie ma.

– Obecnie nie prowadzimy przez tunel w Łupkowie przewozów towarowych, zainteresowanie takimi przewozami z południowo-wschodniej Polski na Słowację jest zerowe – powiedział Michał Wyciślik z biura prasowego PKP Cargo.

Szansa na wykorzystanie górskiego przejścia granicznego pojawia się wraz z planami utworzenia Bursztynowego Korytarza, który ułatwiłby transport towarów z Węgier, Słowenii, Słowacji i Polski. PKP PLK nie planuje jednak ożywienia ruchu w Łupkowie.

Korytarz Bursztynowy nie wpłynie na ożywienie przejścia granicznego


– Dotychczas nie było zakładane włączenie tunelu w Łupkowie do nowego korytarza towarowego nr 11, zwanego „Bursztynowym”. Jeżeli zostanie utrzymany aktualnie proponowany orientacyjny przebieg korytarza, to nie będzie on wykorzystywał tunelu w Łupkowie, gdyż do przebiegu korytarza zaplanowano już włączenie dwóch przejść granicznych – Zwardoń i Muszynę. Jednak obecnie w Komisji Europejskiej i w PKP PLK S.A. dopiero trwają analizy, które pozwolą na podjęcie ostatecznych decyzji które odcinki linii kolejowych zostaną włączone do nowego korytarza towarowego – powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Więcej o Bursztynowym Korytarzu przeczytasz TUTAJ.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Nowy program przejazdowy PKP PLK. Znamy szczegóły inwestycji

Infrastruktura

Siedlce: Będzie tunel pod stacją

Infrastruktura

Siedlce: Będzie tunel pod stacją

Urząd Miasta w Siedlcach, 11 sierpnia 2011 11 sierpnia 2011

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Nowy program przejazdowy PKP PLK. Znamy szczegóły inwestycji

Infrastruktura

Siedlce: Będzie tunel pod stacją

Infrastruktura

Siedlce: Będzie tunel pod stacją

Urząd Miasta w Siedlcach, 11 sierpnia 2011 11 sierpnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5